Stránka 1 z 16

moje prve afto Hyundai Scoupe 1,5 12V Turbo

Napsal: 15 led 2008, 08:44
od TINO-Scoupe
v sobotu som si kupil svoje prve auto... doteraz som jazdil na pozicanej 105L od deda... nasiel som inzerat na scoupe a je moje. čaká ma ešte veľa roboty... akurat som sa pustil do výmeny celej spojky lebo je uplne znicená. Som to rozobral a hrôza... vypadnute pruziny z lamely polamane lisaty na pritlacaku.
Chcem vymenit aj olej aky tam ma ist na turbo... neviem aky je teraz...
dam asi shell 10w-40...
aky mam dat olej do prevodovky?
ma niekto skusenost s intercoolerom?
kolko stoji cca pop off ventil (blow off)?
predomnov to mal chalan z blavy a ten mu dal zabrat tak sa mu musim teraz trochu povenovat:))) tiez budem potrebovat rezervu dojazdove koliesko lebo on tam mal norm. disk a ta vanicka v kufri je dost mala...
taktiez hrdza na zadnych lemoch...

tiez ste zacinali a viete ze ozaj dobra rada je na nezaplatenie, tak radte

Napsal: 15 led 2008, 09:12
od Vladislav Bureš
Před výměnou oleje tě jen chci upozornit že motor může být hodně vylítaný a komprese držet takřka jen na karbonech takže když tam naleješ takový olej co píšeš tak to sice pěkně vyčistíš ale zátoveň ty karbony rozpustíš takže ti to může začít pěkně blbnout a ztratit výkon. Vzhedem k tomu že to je turbáč a v turbu dosahuje teplota i nad 1000°C tak každopádně olej s vyšší tepelnou odolností a řidší konzistencí kůli turbu. A každopádně když to budeš měnit tak sundej přívody oleje do turba a pořádně to vyčisti ať má turbo dobrý přívod oleje. Já osobně mám 10W 60 ale u mě je to ještě o něčem jiném.
Jinak irigo olejový filtr stojí 175,- a jestli budeš dávat nové zapalovací kabeli tak určitě také origo už se tu moc lidí včetně mě spálilo a když vemeš nárůst spotřeby při špatném spalování tak se ti to i vrátí finančně.
IC tam určitě dej když v tom budeš je to na motoru hodně znát.
BOV ventil je moc hezká věc ale jestli počítáš s pořádným tak zapomeň na pístkové a cenou 1500-2000 když chceš aby to fungovalo jak má a hlavně drželo tlak což je velikým problémem levných ventilů. Když budeš chtít pořádný tak sekvenční membránový. Na mě čeká
Supersekvenční SSQ BOV od firmy HKS. To už je pecka která se ani neseřizuje což že další problém u levných které seřizuješ takřka po každé jízdě i někteří tady můžou vyprávět jaké to je sraní žádné takové jako odfuk od 3000ot či tak ty pořádné pískají kdykoli je přetlak a to je správně. Ty pořádné jen připojíš a jezdíš.
Jediný olej do převodovky ti neporadím to musí jiní :)
Jinak gratuluju ke koupy hodně kilometrů bez poruchy a vítej v klubu

Napsal: 15 led 2008, 16:01
od TINO-Scoupe
ďakujem za radu aky olej odporúčaš? ešte mam problem s netesnosťou medzi zvodmi a turbom potrebujem to tesnenie kde ho zohnať? taktiež netesnosť medzi zvodmi a hlavou(urvane 2 krajné sroby a fuci to tade), musim tam narvať nove styfty... kolko môže stať repas turba?

Napsal: 15 led 2008, 16:18
od mirpie
člověče tak koukám, žes koupil auto v hodně bídným stavu, podobnýho vraka (coupé) jsem koupil i já :lol: . Ale tak lepší, než aby skončili ve šrotu, takhle to aspoň bude jezdit. Jezdí toho čím dál míň... Hodně štěstí a finančních prostředků při renovaci.

Napsal: 15 led 2008, 16:20
od Vladislav Bureš
Repar turba se rozlišuje do tří karegorií prví je jen výměna ložisek a uložení cca 6000 druhá kategorie v sobě zahrnuje výměnu zásadních částí jako vrtule zde se vcena pohybuje kolem 12000 (bývá nejčastější) a třetí je kompletní výměna všech částí turba tam se to pohybuje kolem 18000 jsou to orientační ceny a odvíjí se i od turba a stavu co je třeba a pořád to vychází lépe než nové ale kdyby jsi se rozhodl pro nové že by to tvé vycházelo do té posledné kategorie tak hlavně nenalétni na levné kopie Garrettu rychle by jsi to oplakal kdyžtak není problém sehnat slušnou T25 kolem 7tis která by měla při repasi zapadat ještě do první kategorie ale na tu to bude chtít mít dobrý motor origo má myslím skupáč T18 já mám zrepasovanou T28R za těch 12tis. Olej bych doporučil když budeš chtít pořádný 10W 40 bych bral jako základ i když bude spousta jiných názorů že to je zbytečné a jestli se budeš pouště do repase turba tak 10W 50 ať to vydrží co nejdéle a hlavně co je chybou u spousty lidí co si pořídí turbo tak nechat pokaždé schadnout motor než ho chcípneš nebo pořídit turbo timer když si to nechceš hlídat prodloužíš tím životnost turba. S těmi tešněními si zkus sehnat druhovýrobu a porovnat s cenou origa na některých věcech se nevyplatí šetřit

Napsal: 15 led 2008, 20:44
od TINO-Scoupe
nema niekto nejaky stary volant? potrebujem si vyrobit adapter na krajsi volant...

Napsal: 15 led 2008, 21:01
od Yurii
Co já vim tak skupáč má T15 ale jako alternativa se dá prej použít bez větších úprav jakákoli T2X akorat si musíš trochu předělat svody a vejfuk.
"Scoupe is the first production application for Garrett Automotive Products' new model T15 turbocharger. The turbo unit includes water-cooled bearings and housings and an integral wastegate."

Napsal: 15 led 2008, 23:08
od Vladislav Bureš
Yurii píše:Co já vim tak skupáč má T15 ale jako alternativa se dá prej použít bez větších úprav jakákoli T2X akorat si musíš trochu předělat svody a vejfuk.
"Scoupe is the first production application for Garrett Automotive Products' new model T15 turbocharger. The turbo unit includes water-cooled bearings and housings and an integral wastegate."
Tak jsem mu ještě přidal :lol:

Napsal: 15 led 2008, 23:43
od MartasZ
Hele.. fakt teplota v turbu dosahuje i tisíc stupňů? Z čeho to je dělaný simtě?

Napsal: 16 led 2008, 08:02
od Vladislav Bureš
Když budeš brát teplotu tání jen železa tak je za hranicí 1500°C v závislosti na množstní uhlíku a samozřejmě legováním (zušlechťováním) ocely se mění její vlastnosti jak pevnostní tak i odolnosti vůči vlivům jako je např. teplota proto se pak dělají i turba s keramickými lopatkami která mají ještě větší odolnost ale je to potom o dokonalém hlídání schladnutí turba před vypnutím motoru kůli popraskání jak tělěsa turba tak lopatek vrtule. Jen v katalizátoru se udává teplota okolo 800°C a běžná teplota spalování je kolem 900-950°C a někdo jí má i zvíšenou já mám 1050°C proto mám i kované písty. a v turbu teploha ještě narustá některá točí i 200 000otáček za minutu a to pěkně přidává už k teplotě spalin co prochází přez turbo. Někde jsem k tomu našel pěkný článěk když to najdu tak to sem dám. pro představu když mám zahrátý motor olej na 80°C a tám mu čočku tak přibližně za 10vteřin mám teplotu přez devadesát což je rychlí nástup když uvážíš ještě chladič oleje.

Napsal: 16 led 2008, 08:29
od TINO-Scoupe
ako odskušam turbo či je dobre? mam zhodeme vsetky hadice, trubky s olejom a v piatok ide dole cele turbo, ako by som zistil či je ok?

Napsal: 16 led 2008, 09:08
od Vladislav Bureš
při nastartovaném motoru je to snadné jestli se ti kouří z výfuku když pustíš plyn protože kouření při plynu je zase záležitostí kroužků. když to máš vyndané tak změř vůle na vrtuli a to jak podélnou tak stranovou (radiální a axiální). Vůle je 0,5mm nahoru/dolu ale do stran je 0,013 - 0,097mm podle manualu (EM-30)
jinak kdyby jsi ho rozebral tak se podívej na hřídelky na kterých jsou uložena ložiska zda nejdou vydřené.

Napsal: 16 led 2008, 09:13
od Vladislav Bureš
Poruchy turbodmychadla
Obrázek Opotřebované radiální ložisko:

nedostatek oleje

nečistoty v oleji

zpoždění zásobování olejem rad. ložisek způsobené ucpáním olejových rozvodů

Obrázek Obrázek Opotřebení radiálních ložisek a těsnících kroužků při používání méně hodnotného oleje a nedodržení doporučených intervalů pro výměnu oleje vzniká ze strany turbiny karbonizace, která má za následek nadměrné opotřebení a případné zadření dílů TD
Obrázek
Poškození dmychadlového kola TD nasátím mechanických nečistot, např. provozem TD bez předřazeného filtru

Napsal: 16 led 2008, 12:13
od TINO-Scoupe
čize vymontujem celé turbo von, cele ho umyjem v nafte (lebo je spinave) a rozoberem ho a skontrolujem vôlu na vrtuli, trubky co idu k turbu vycistim, vypustim vsetek olej z motora vykrutim filter, necham cez noc vsetko stiect, na druhy den poskladam, nalejem novy olej a brnk.. čim zmerám voľu?

Napsal: 16 led 2008, 12:36
od Vladislav Bureš
když už to budeš mít rozebrané tak to pořádně vyčisti prodávají se i nějaké chemikálie na to, nebo i takoví speciální jakoby olej co tam dáš místo klasického oleje najedeš na tom určité množstní km co k tomu uvádí pak to vyleješ a dáš tam potom vlastní olej. Ale když už to rozebíráš tak bych spíš rozebral motor na součástky a pořádne vyčistil a rovnou to celé přetěsnil a vyměnil gufera. Jenže to už by jsi mohl rovnou dělat GO. Vůle turba měříš třeba posuvkou ale ve své podstatě do boků by jsi neměl cítit žádný pohyb a podélně malý pak je to v pořádku. Také se velice často vyskytují na skříních turba prasklinky, ale většinou nijak nevadí provozu.