Stránka 1 z 3
ABS
Napsal: 22 led 2008, 09:55
od Melkor
Vysvětlí mi někdo princip ABS? respektive to že snímá otáčení jednotlivých kol je mi jasné, to že povoluje tlak na brzdě je mi jasné, ale: Když co přesně udělá ABS, když zajedu levým předním na led a ostatní gumy budou na suchým asfaltu? přestane brzit všechno, nebo jen kolo co je na ledu...? a jakým způsobem je lepší k ABS přistupovat: Když cítím že abs začne pracovat (kopat zátky pedálem do nohy) tak mám povolit tak, aby nekopal zbytečně moc silně, nebo naopak se s pedálem poprat a sešlápnout vší silou, abych se dostal na hranici adheze u všech kol, a ne jen u toho co je na ledě... ??? Prosím o odpověď jen ty, kteří ví o co jde a jsou si 100 procentně jistí že mají pravdu. Díky moc. Nejspíš nejsem sám kdo tohle neví a komu to pomůže správně řešit situace kdy je třeba brzdit na max...
Ještě možná připište rozdíl mezi novým/starým ABS (jestli nějaký je...prostě jak to pokročilo nebo nepokročilo) Díky moc...
Napsal: 22 led 2008, 10:36
od vlastaFR
Pokrocilo to neuveritelne hlavne v dobach prodlevi a reakce na urcity povrchy. dneska sou cidla ktery ti to rozpoznaj a podle toho jednotka ABS reaguje pak trebas na nezpevnenym povrchu si ABS hlida decentni nahrnuti pisku sterku snehu pred kolem " to pak ma za nasledek odost vetsi brzdnou silu... sou automobilky ktery si nechaly svuj posledni vyvoj patentovat Ku... . a ABS tam mas od toho aby ses nemusel starat o brzdovej pedal: myslim tim to jak si psal o nejakym povolovani pedalu nebo co... (prece kdyz brdis fest s ABS tak nebudes preci povolovat pedal...) a ten led
: kazdy kolo brzdi zvlast
Napsal: 22 led 2008, 12:04
od Melkor
Jasně... povolit pedal tak aby abs přestalo zabirat je blbost... ale otazka je, jestli na to dupnout plnou silou, a at si abs poradi, nebo jestli jakmile zacne abs pracovat (kopat do pedalu) neni treba pridavat více na sile, protoze uz to nema efekt...
Podle toho co říkáš, bych se s pedálem spíš pral a mačkal co to dá,... Bo kdyz to seslápnu jen tak, aby mi abs zaclo pracovat v případě že bude jedno kolo na ledu, tak abs začne pracovat právě na tomto kole při menší síle a ostatní kola sotva brzdej... . Zatímco když se s pedálem budu prát a zmačknu ho co to dá, budu mít jistotu, že mi abs zaplo na všech kolech, čili brzí všechna kola tak jak mají...
Ale zase si říkám, abych něco nezkurvil, až se zapřu o sedačku a zaberu do pedálu
Je to tak? nebo sem vymyslel nějakej nesmysl...
Napsal: 22 led 2008, 12:20
od ryba
ne, myslim ze mas ABS bez rozdelovace brzdny sily, EBD a ruzny jiny zkratky. Cili po najeti jednoho (dvou,tri) kola na kluzkej povrch se spusti ABS na cely auto. Muzu se plest, ale spis ne.
Napsal: 22 led 2008, 13:28
od Melkor
To by odporovalo tomu že to brzdí jednotlivý kola zvlášť co psal VlastaFR...
Napsal: 22 led 2008, 17:42
od KMBlendi
No ABS muze bejt spjaty s ESP no a potom se brzi kazdy kolo zvlast protoze muze na jedne strane bejt kolo v blate nebo kaluzi a na druhe na pevnem povrchu a je treba zajistit aby neprokluzovalo jedno kolo a to druhe treba stálo.. ESP si proto prokluzujici kolo prbrzdi aby pres diferak popohnalo to druhe.. a naopak.. Jinak vyhodnoceni a cela prace systemu kdy se v jednu chvilku prbrzduje a jindy zase plne pousti je v řadech desitek milisekund takže clovek ani nevi jak to vlastne ta elektronika udelala.
Napsal: 22 led 2008, 18:47
od ryba
a ma melkoruv accent ESP (nebo EBD)? Nebo jen simply ABS?
Napsal: 22 led 2008, 19:04
od Melkor
Dobrá otázka... Nechápu proč tu někdo píše o ESP a pod, když je otázka jasně daná na ABS Simply
Napsal: 23 led 2008, 15:13
od XMira
Melkor: Takze to dopadlo skoro jako vzdycky, co? Moc chytrej z toho nejsi
Zkusim to shrnout:
Starsi typy ABS skutecne nedokazaly nezavisle regulovat kazde kolo. Nekdy treba regulovaly jen jednu napravu nebo jednu stranu. Dnesni ABS uz snimaji a reguluji nezavisle kazde kolo. S tim je spojena funkce ktere se nekdy rika "brzdovy asistent" Jednim z jeho ukolu je zvysit tlak v brzdnem valci, protoze ABS potrebuje pro svou maximalni funkci casto vetsi tlak, nez jaky mu ridic dopreje (nebrzdi naplno). Takze odpoved na tvoji prvni otazku je: Kdyz se zapne ABS slapej poradne nebo vubec
EBD (Elektronische Bremskraftverteilung) je v podstate elektronicka verze omezovace tlaku zadnich brzd, ktery ma za ukol zabranit zablokovani zadnich kol. EBD v zavislosti na zatizeni auta pridava nebo ubira ucinek zadnich brzd.
ESP (Electronic Stability Program) Diky informacim o natoceni volantu a pohybu auta kolem svisle osy pribrzdovat jednotliva kola tak, aby nedoslo k roztoceni auta nebo k jeho vyjeti ze zatacky. Typicky se to deje pri brzdeni, ale zasahne i pri prudkem prujezdu zatackou.
Napsal: 23 led 2008, 15:17
od XMira
PS: kdyby ses zeptal Googlu, usetril by sis nervy
http://cs.wikipedia.org/wiki/ABS
(jenom nemaji pravdu s tim, ze bubnova brzda nemuze byt opatrena systemem ABS. To je nesmysl)
Napsal: 24 led 2008, 20:01
od Melkor
No teď jen potřebuju vědět, kterej typ mám na vym autě... Jestli ten co brzdi jednotlivy kola, nebo ne... A este furt mi nikdo nerek, jestli na to teda se svym autem mam dupnout, nebo jestli se s tim ABS nemam prat...
Asi bude nejjednoduši to vyzkoušet...
Napsal: 24 led 2008, 20:27
od jandaxx
Dupnout a nepovolit. Všechny modernější auta - tak od roku 92 mají čtyřkanálové ABS. To znamená, že je čidlo na každém kole a každé kolo se odbržďuje zvlášť, dle toho, na jakém je povrchu. Hlavní zdokonalení oproti starším ABS systémům tak ze začátku devadesátých let, je v rychlosti reakce a počtu odbzdění za sekundu. Starší ABSka stačili odbrzdit tak patnáckrát za sekundu, dnešní to zvládají i třicetkrát. ABS proto pracuje jemněji, brzdná dráha je kratší. Ani ABS není samospasitelné. Když budeš brzdit v zatáčce na ledu, může se auto částečně rozvlnit. Je třeba částečně korigovat volantem. Samozřejmě i auta, která mají vzadu bubny, mohou mít ABS. Ještě nějaký dotaz?
Napsal: 24 led 2008, 21:59
od ivan
jandaxx píše:Dupnout a nepovolit. Všechny modernější auta - tak od roku 92 mají čtyřkanálové ABS. To znamená, že je čidlo na každém kole a každé kolo se odbržďuje zvlášť, dle toho, na jakém je povrchu. Hlavní zdokonalení oproti starším ABS systémům tak ze začátku devadesátých let, je v rychlosti reakce a počtu odbzdění za sekundu. Starší ABSka stačili odbrzdit tak patnáckrát za sekundu, dnešní to zvládají i třicetkrát. ABS proto pracuje jemněji, brzdná dráha je kratší. Ani ABS není samospasitelné. Když budeš brzdit v zatáčce na ledu, může se auto částečně rozvlnit. Je třeba částečně korigovat volantem. Samozřejmě i auta, která mají vzadu bubny, mohou mít ABS. Ještě nějaký dotaz?
Jen podotýkám,že vždy brzdit s vyšlápnutou spojkou a pořádně držet nebát se ,že vám to urazí nohu
U automatu nepřidávat hlavně plyn
Poslední dobou vidím jak lidi uměj řídit a v krizových situacích absolutně selhávají
Protože neví co maj dělat
Napsal: 24 led 2008, 22:36
od Lhoty
Můžu mít malej dotaz ohledně ABS?po chvili jízdy se mi rozsvítí kontrolka ABS a ABS přestane fungovat, po vypnutí motoru zase chvíli vše funguje jak má....v čem je chyba?
Napsal: 25 led 2008, 08:22
od Vladislav Bureš
ivan píše:jandaxx píše:Dupnout a nepovolit. Všechny modernější auta - tak od roku 92 mají čtyřkanálové ABS. To znamená, že je čidlo na každém kole a každé kolo se odbržďuje zvlášť, dle toho, na jakém je povrchu. Hlavní zdokonalení oproti starším ABS systémům tak ze začátku devadesátých let, je v rychlosti reakce a počtu odbzdění za sekundu. Starší ABSka stačili odbrzdit tak patnáckrát za sekundu, dnešní to zvládají i třicetkrát. ABS proto pracuje jemněji, brzdná dráha je kratší. Ani ABS není samospasitelné. Když budeš brzdit v zatáčce na ledu, může se auto částečně rozvlnit. Je třeba částečně korigovat volantem. Samozřejmě i auta, která mají vzadu bubny, mohou mít ABS. Ještě nějaký dotaz?
Jen podotýkám,že vždy brzdit s vyšlápnutou spojkou a pořádně držet nebát se ,že vám to urazí nohu
U automatu nepřidávat hlavně plyn
Poslední dobou vidím jak lidi uměj řídit a v krizových situacích absolutně selhávají
Protože neví co maj dělat
Brzdit s vyšlápnutou spojkou? Teda pokud se nepletu tak už v autoškole (o škole nemluvě) nás učili brzdit se zařazenou rychlostí protože to zvyšuje brzdný účinek a odlehčuje to tím brzdy a tím pádem i vznikající teplo následně tolika nesnižuje brzdný účinek a tím pak tolika neklesá účinost brzd. neříkám v nízkých otáčkách vyšlápnout to je jasné ale vzhedem k tomu že jezdím na autě s abs a jezdím poměrně rychle tak i razantně brzdím a kolikrát si to bez brždění motorem s podřazením neumým představit prtože i přez účiné brzdy motor velice pomáhá