mannice píše:Zdarec lidi,
po trosku delsi dobe tu rozsirim toto forum o dalsi otazku
..Jen jsem se chtel zeptat,proc maji napr na
www.tuning-centrum.cz svicky bud na 1.3 55kw nebo na 1.3 62kw,kdyz v tom preci prakticky neni rozdil,co to udela s tim,kdyz tam soupnu svicku na 62kw a mam 55kw?Jen orientacni otazka
Zapalovací svíčka je velmi namáhanou součástí, pracuje ve velmi náročných podmínkách při rychlém střídání teplot od 60 do 2 500 oC a tlacích až 6 MPa. Materiály použité pro výrobu zapalovacích svíček musí snést velké teplotní spády, odolávat chemicky agresivnímu prostředí a izolátor svíčky musí snášet bez poškození a bez velkých energetických ztrát napěťové rázy až 30 kV.
Zapalovací svíčky prošly vývojem, který přinesl podstatné změny v jejich konstrukci. Typická zapalovací svíčka se skládá z následujících částí: střední elektroda, keramický izolátor, kovové pouzdro se šroubením a boční elektrodou, koncovka pro připojení vysokonapěťového kabelu.
Elektrody a poloha jiskřiště mohou být různě uspořádány. Nejčastější uspořádání je střední elektroda s jednou boční elektrodou. Je výrobně nejjednodušší a snadno se nastavuje vzdálenost mezi elektrodami.
Existují i zvláštní konstrukce zapalovacích svíček pro motory, kde je vyžadována vysoká spolehlivost bez časté údržby. Například firma Bosch vyrábí zapalovací svíčky s platinovými elektrodami, které se málo opalují. Ke zvláštním konstrukcím zapalovací svíčky patří také svíčky s částečným povrchovým výbojem. Vyrábějí se také zapalovací svíčky s vyšším počtem bočních elektrod (2 - 4), které se doporučují zejména pro motory s katalyzátorem, kde by nespálené palivo ve výfuku snižovalo značně životnost katalyzátoru.
Nový typ zapalovacích svíček české výroby pod označením BRISK PREMIUM je doporučován pro běžné použití v automobilech. Svíčka je na obr. 1. Konstrukční provedení těchto svíček je vícejiskrové s klouzavým povrchovým výbojem. Špička izolátoru zapalovací svíčky BRISK PREMIUM je oproti klasické zapalovací svíčce výrazně vysunuta do spalovacího prostoru motoru. Bod, ve kterém může dojít k elektrickému výboji není přesně fixován, výboj může nastat v kterémkoli místě na obvodu špičky izolátoru. Svíčka má tři sériově řazená jiskřiště. Každá jiskra vznikne v místě s právě nejvyšší koncentrací palivové směsi, protože bohatější směs je vodivější a také snáze zapálitelná. Předností je, že jednotlivé jiskry jsou od sebe relativně velmi vzdáleny ve srovnání s rozměry spalovacího prostoru.
Životnostní zkouška
Měření opalu elektrod bylo provedeno na svíčkách Champion RC 89 PYC, které byly namontovány do motoru Škoda 1,3 MPI, zatíženého výkonovou brzdou. Z časových důvodů bylo měření ukončeno po 250 hodinách provozu motoru. Měření bylo provedeno v souladu s normou ČSN 300506. Základní elektrodová vzdálenost byla 0,85 mm.
Quasi akcelerační výkonový test na výkonové brzdě
Ovládací jednotka výkonové brzdy byla nastavena do akceleračního režimu. Jednotka ovládá brzdu tak, aby se otáčky zvyšovaly o 100 ot/min za sekundu. V celém rozsahu se snímá výkon motoru, kroutící moment a měrná spotřeba paliva. Každý test byl proveden 4 krát.
Krokový výkonový test
Škrtící klapka v sání motoru je po celou dobu testu otevřena na 100 %. Otáčky reguluje řídící jednotka výkonové brzdy. Při dosažení nastaveného maxima otáček je motor automaticky přetížen do nastaveného minima otáček. Po celou dobu testu se snímá výkon, točivý moment a měrná spotřeba paliva.
Měření emisí
Při jednotlivých testech na výkonové zkušebně brzd byl na výfukovou soustavu napojen analyzátor výfukových plynů. Měření emisí bylo prováděno při volnoběžných otáčkách a při zvýšených otáčkách motoru v zatíženém stavu.
Výsledky měření
Životnost byla ověřena pouze u zapalovacích svíček Champion RC 89 PYC, měřením opalu elektrod, viz tabulka 1. Přípustná změna elektrodové vzdálenosti je za 100 h provozu max. 0,075 mm.
Tab. 1 Výsledky životnostní zkoušky svíček Champion RC 89 PYC na motoru ŠKODA 1,3 MPI
Doba provozu (hod)
0
50
100
150
200
250
Elektrodová vzdálenost (mm)
0,85
0,87
0,89
0,90
0,90
0,95
Výsledky quasi akceleračního výkonového testu na výkonové brzdě jsou v tabulkách 2 a 3.
Tabulka 2 Moment, výkon, spotřeba. Quasi akcelerační metoda, motor Škoda 1,3 MPI
Typ zapalovací svíčky
Mtmax
Nm ot/min
Pmax
kW ot/min
Q
g/kWh ot/min
Champion RC 89 PYC
104,6 2610
50,4 5220
329 5220
BRISK PREMIUM DR 15 TXS
105,1 2610
51,3 5220
317 5220
rozdíl parametrů (%)
+ 0,5
+ 1,8
- 3,6
Tabulka 3 Moment, výkon, spotřeba. Quasi akcelerační metoda, motor Škoda 1,6 MPI
Typ zapalovací svíčky
Mtmax
Nm ot/min
Pmax
kW ot/min
Q
g/kWh ot/min
Bosch W 7 LTCR
134 3000
57,6 4500
295 4500
BRISK PREMIUM DR 15 TXS
134,4 3000
57,5 4500
295 4500
rozdíl parametrů (%)
+ 0,3
- 0,2
0
Výsledky krokového výkonového testu na výkonové brzdě jsou v tabulkách 4 a 5.
Tabulka 4 Moment, výkon, spotřeba. Quasi akcelerační metoda, motor Škoda 1,3 MPI
Typ zapalovací svíčky
Mtmax
Nm ot/min
Pmax
kW ot/min
Q
g/kWh ot/min
Champion RC 89 PYC
101,5 2600
49,2 5220
337 5220
BRISK PREMIUM DR 15 TXS
102,2 2600
49,7 5220
330 5220
rozdíl parametrů (%)
+ 0,7
+ 1,0
- 2,0
Tabulka 5 Moment, výkon, spotřeba. Quasi akcelerační metoda, motor Škoda 1,6 MPI
Typ zapalovací svíčky
Mtmax
Nm ot/min
Pmax
kW ot/min
Q
g/kWh ot/min
Bosch W 7 LTCR
132,5 3210
57,3 5030
325 5030
BRISK PREMIUM DR 15 TXS
134,6 3320
58,5 4830
313 4830
rozdíl parametrů (%)
+ 1,6
+ 2,1
- 3,7
Výsledky měření emisí.
U motoru 1,3 MPI při použití svíček BRISK PREMIUM došlo k mírnému snížení obsahu nespálených uhlovodíků. Vzhledem k tomu, že hodnoty povolené normou jsou řádově 100 krát vyšší, je tento výsledek nepodstatný. Použitím svíček BRISK PREMIUM u motoru 1,6 MPI se žádné zlepšení neprojevilo, což může být způsobeno dokonalejším tvarem spalovacího prostoru.
Závěry
Z výsledků porovnávacích zkoušek vyplývá, že při použití zapalovacích svíček BRISK PREMIUM se mírně zlepší provozní parametry motorů ŠKODA 1,3 MPI i ŠKODA 1,6 MPI. Dosažená zlepšení byla zjištěna nižší než udává výrobce svíček. Je však třeba připomenout, že podle údajů výrobce svíček je k dosažení maximálního účinku nutné přeprogramování řídící jednotky motoru. To nebylo při zkouškách provedeno. Výrobce nedoporučuje používání zkoušených svíček u motorů starších konstrukcí, u vozidel určených k jízdě na kratší vzdálenosti a u motorů, které nejsou vytáčeny do vyšších otáček.
Lze konstatovat, že zapalovací svíčky BRISK PREMIUM přispívají k částečnému zlepšení provozu uvedených motorů. Zároveň mají poněkud vyšší životnost. Avšak vzhledem k tomu, že jejich cena je oproti klasickým zapalovacím svíčkám asi o 50 % vyšší, nejsou tyto svíčky pro běžného uživatele výhodné. Dobré uplatnění mohou najít v motoristickém sportu.