Stránka 1 z 1
pneumatiky, ráfky, disky
Napsal: 25 dub 2008, 13:33
od Robert_Kania
Ahoj všem. Jako nováček a čerstvý majitel ojetého matrixe 1.5 CRDi 60kW prosím o radu. Koupil jsem ho jako dovoz z Francie pouze se zimními pneu na ocel. discích a chci koupit ještě jednu sadu disků (ještě nevím jestli ALU nebo ocelové) pro letní pneu. V techničáku je kromě uvedených ráfků, resp. pneu 5,5J, 195/55/15 nebo 185/65/14 uveden ještě údaj ET46, což je nějaký zális. V příručce o tom nemám ani zmínku (navíc je francouzsky
). Hledal jsem na netu a našel asi správnou rozteč děr 4x114,3 a středový průměr 67mm, ale v tabulkách pro matrixe jsem našel údaj u výbrusu ET35 až 38, namísto v techničáku uvedených ET46, Tak teď nevím, jaký přesně výbrus u disků mám shánět nebo jestli je to jedno. A jaký mi doporučujete průměr kol 14 nebo 15? Pro 14 asi hovoří příznivější cena, ale 15 asi lépe vypadají, ne? Poradí mi prosím někdo?
Napsal: 25 dub 2008, 13:41
od Vladislav Bureš
Prvořadě bych se řídil TP, který je při nehodách a STK směrodatný.
Rozhodně čím větší kola tím lépe to ti řeknou asi všichni alespoň z estetického hlediska. Z jízdního hlediska už tu jsou rozdíly.
ET říká kde je položeno těžiště vůči dosedací ploše kola a má vliv na živosnost ložisek s uložením (defakto ti to říká jak je kolo zapuštěno za lemem blatníku).
Volba mezi AL koli a plecháči je otázkou estetiky financí a opravitelnosti.
Plechová kola jsou těžší takže mají větší setrvačnou hmotu tzn větší spotřeba při rozjíždění (o pár kapek
) a o chloupek delší brzdná dráha. Další věcí je menší přísun vzduchu k brzdál takže se více zahřívají vlivem menšího ochlazování. Na druhou stranu lépe chtání brzdy před nečistotami z prostředí (také proto se volí na zimu kdy jde na brzdy méně sajrajtu). Další předností plecháčů je opravitelnost někde ho bouchneš a stečí pár ran kladivem a je v pořádku a když to nejde tak je levnější než AL kolo.
A pro AL kola platí prakticky opak toho co jsem psal pro plecháč. Je jen málo dalších nevýhod AL kol a těmi je nevhodnost použití na zimu kůli složení (pro všechna AL to neplatí) jde o to že posypová sůl kola vyžírá a tvoří se v nich cestičky takže kola uchází.
Napsal: 03 čer 2008, 18:28
od Robert_Kania
Díky za radu, sice opožděně, ale přece. Alu kola jsem nemohl stejně sehnat a když, tak byla drahá jak nová, přeci jen to je poměrně speciální rozměr a asi se dost špatně shání starší za rozumnou cenu. Zkoušel jsem i vrakoviště v Rostoklatech a Úvalech se stejným výsledkem. Takže nakonec mám plecháče včetně pneu na dvě sezóny a včetně originál Hyundai poklic jak nových (mám tak náhradní) vše za 4000, takže jsem velmi spokojen za dobrý kup.
Napsal: 04 čer 2008, 11:26
od Marcel123
Ahoj som tu novy mne alebo v servise sa im podarilo utrhnut dva šruby ked mi to prezuvali. je to asi časty jav .stalo ma to 500sk oprava.
Inak mne sa podarilo kupit zliatinove disky za 4000skk niesu podla mojho vkusu alesu original Hyundai.
Napsal: 05 čer 2008, 10:35
od Robert_Kania
Jo, také jsem si myslel, že kolem 4000 někde jeté Alu disky koupím, jenže co jsem kde viděl, byly min. přes 6000, sice original, ale nic moc pěkné a z různých typů, třeba elantry, atd. A od jiných výrobců jsem nesehnal za rozumnou cenu nic, takže jsem nakonec vzal ty plecháče, protože s original puklicemi vypadají kola líp (nebo se mi alespoň daleko víc líbí), než ty original Alu, navíc cena byla jinde.