Záručné podmienky
Napsal: 16 čer 2008, 14:23
Dnes som úspešne zložil skúšku z Občianskeho práva na nemenovanej práavnickej fakulte. Súčasťou občianskeho práva sú aj zákonom garantované záruky. Je to velmi zaujímavé čítanie.
V záručnej knižke Hyundaiju je množstvo klamstiev a snáh o zbavenie sa zodpovednosti. To čo je tam písané sú mnoho krát nezmysly na odstrašenie zákazníkov. Preto se napíšem najdôležitejšie nezmysly na oklamanie zákazníka.
Zaručná doba na novú predanú vec je 24 mesiacov. Túto lehotu nemožno nijako skracovať ani obmedzovať ! Možno ju ale napr. za dohodnutých podmienok predĺžiť. To čo tu budem písať sa vzťahuje na základnú záruku 24 mesiacov od nadobudnutia vlastníctva. Pre zaujímavosť: uplatnenie zodpovednosti za vady nijako neobmedzuje uplatnenie zodpovednosti za škodu vzniknutú závadou.
Takže poďme na tie nezmysly:
Strana 3
- "3 roky alebo do najazdenia 100 000 kilometrov od prevzatia kupujúcim, podľa toho, ktorá skutočnosť nastane skôr..." Nezmysel: ak aj vyžívam auto komerčne a za päť mesiacov najazdim 200 000 km tak budem mať záruku počas celých 24 mesiacov od prevzatia.
- "Kupujúci má právo na odstránenie vady, ktorá ma jednoznačne výrobný chrakter a ak..." NEZMYSEL: zodpovedá za všetky vady ktoré sa na veci vyskytli. oni sa musia vyviniť. Nie ja dokazovať, že to je výrobná vada. Vec mohla byť vyrobená riadne ale nemusí vydržať 24 mesiacov (napr.čínske tenisky z trhu).
- "Servisné prehliadky hradí majiteľ vozidla." Nezmysel: Ak sú predpísané prehliadky hradí ich predajca. Nemôže na klienta presunúť náklady na zníženie svojich rizík zo strát spôsobených zlými výrobkami. Spotrebiteľ však znáša náklady na výmenu spotrebných častí (olej a iné náplne a kvapaliny, pnemumatiky). Spotrebiteľ nie je povinný hradiť mnohotisícové položky za rôzne práce (prehliadky, nastavovanie svetlometov, geometrie a pod.) Tie sú výlučne na náklady predajcu. Dokonca ak odveziem auto do sservisu a výrobca prikazuje službu musí mi ju servis poskytnúť (napr.geometriu) a to zadarmo ako som vysvetlil.
- "...záruka 2 roky alebo do najazdenia 40 000 kilometrov..." Nezmysel: ako som spomínal zákon prikazuje záruku plných 24 mesiacov a nemožno ju obmedziť najazdenými kilometrami, aj keby som za päť mesiacov najazdil 200 000 kilometrov, stále mám záruku.
- "...pravidelné ošetrovanie laku autokozmetikou." Nezmysel: Lak nie je upotrebiteľná vec a ak sa má ošetrovať je to na náklady výrobcu. Nemožno ma k tomu nútiť.
Strana 4:
- "Záruka na autorádio sa riadi záručnými podmienkami výrobcu autorádia" Nezmysel: ja som si kúpil vozidlo ako celok a nie jednotlivé súčiastky. Za vady zodpovedá ten kto mi auto predal a to podľa zákona nie podľa podmienok akéhosi výrobcu autorádia ! Predajca si musí regresne vymáhať od prípadných dodávateľov.
- "Záručná doma na akumulátor...do najazdenia 40 000 kilometrov...nastane skôr." Nezmysel: pozri vyššie
- iné nároky zo záruky, ako nároky výslovne uvedené v týchto záručných podmienkach, kupujúcemu nevznikajú." Nezmysel: zákon a nie výrobca stanovuje záručné podmienky! V zákone sú aj iné druhy zodpovedností za ktoré mi zodpovedá predajca, a ktoré výrobca akosi pozabudol napísať do Garančnej knižky (napr. paragraf 442: uhrádza sa skutočná škoda a to, čo poškodenému ušlo (ušlý zisk).)
- "pre platnosť záruky je potrebné vykonávať predpísané prehliadky..." Samozrejme, ale na náklady predajcu, zákazník, je avšak povinný ísť na tú prehliadku ak ju predajca predpisuje.
Strana 5:
h) Nezmysel: kupoval som vozidlo, takze záruka sa vztahuje na celé vozidlo. Nemožno z nej vylúčiť pokované časti, starnutie laku, gomové diely, čalúnenie atď.
i) Nezmysel: predajca musí dokázať, že boli spôsobené vadným užívaním. Inak zodpovedá aj za tieto drobné vady.
j) "mierne nepravidelnosti...,ktoré sa považujú za bežné." Nezmysel: ak ma neupozornil na výrobnú závadu pri predaji nemôže sa z nej takto vyviniť. Bežné určite nie je, že na novom aute sú akési mierne nepravidelnosti, hluk a vibrácie. Ak by aj neovplyvňovali funkcie automobili (čo by musel predajca dokázať) ovplyvňujú mňa pri jeho užívaní. A to už nie je riadne užívanie ale obmedzené a za to mám nárok na zľavu z ceny (okrem iného)
k) "veľmi slebé presakovanie..." to je vtip? Akonáhle presakuje niečo čo nemalo musí to opraviť/vymeniť/poskytnúť zľavu.
n) na lak mám záruku 24 mesiacov (ak ho nepoškodím). Ak nevedia vyrobiť lak, ktorý sa zaflakatie od mŕtvych múch môžu mi ho znova nalakovať. A ak sa mi zaflakatie tri krát po sebe mám nárok na odstúpenie od zmluvy a vrátenie plnej kúplnej ceny.
s) ak mi vzniknú náklady s uplatnením záruky na vozidle zodpovedá predajca! Ak budem musieť odiahnuť vozidlo do najbližšieho servisu Hyundai samozrejme, že mi to Hyundai bude musieť zaplatiť.
Strana 7:
- "...sa nevzťahuje na diely, ktoré...rýchlejšiemu opotrebovaniu ako celok." Nezmysel: výrobca zodpovedá za vozidlo ako celok. Ak sa mi pokazia zapalovacie sviečky, kondenzátory, spojkové obloženie a i. aj na ne sa vzťahuje záruka 24 mesiacov a výrobca je povinný na odstránenie závady
- " Rýchlejšie opotrebované diely sú:..." Nezmysel: výrobca sa nijako nemôže zbaviť svojej zákonom stanovenej zodpovednosti. Nabudúce nám napíšu, že auto ako celok je rýchlo opotrebovateľné?! Ak mi tu aj napíše že niečo nemá záruku a podľa zákona ju má, tak zákon má prednosť.
Strana 27:
- záruka sa nevzťahuje na: bod 1 + 2 sú nezmysel. výrobca zodpovedá aj za ne. V bode 3 sú rovnako zamiešané nezmysly: karoséria musí vydržať bezchybnom stave minimálne tých 24 mesiacov, aj pod vplyvom prírodných javov, piesku a i.
- záruka zaniká na: bod 2 + 3 je nezmysel. Na nové diely mám dokonca záruku 24 mesiacov od momentu ich vymenenia. Vonkoncom určite záruka nezaniká ich výmenou. To je non sens.
Takže tak. Ak Vám niekedy nejaký servis bude ukazovať niečo z toho čo máte v Garančnej knižke a v zákone je to inak... Nuž tá garančná knižka im je na dve veci: na nič a na ...
Mimochodom zo skúšky som odišiel so zapísaným A v indexe.
Pozn. v Občianskom zákone = 40/1964 Zb. sú to paragrafy 420 a nasl. + paragraf 52 a nasl. o Spotrebiteľských zmluvách + ďalej paragrafy 612 a nasl. (o spotrebiteľských kúpnych zmluvách) + 619 a nasl. o zodpovednosti za vady na predanej veci.
V záručnej knižke Hyundaiju je množstvo klamstiev a snáh o zbavenie sa zodpovednosti. To čo je tam písané sú mnoho krát nezmysly na odstrašenie zákazníkov. Preto se napíšem najdôležitejšie nezmysly na oklamanie zákazníka.
Zaručná doba na novú predanú vec je 24 mesiacov. Túto lehotu nemožno nijako skracovať ani obmedzovať ! Možno ju ale napr. za dohodnutých podmienok predĺžiť. To čo tu budem písať sa vzťahuje na základnú záruku 24 mesiacov od nadobudnutia vlastníctva. Pre zaujímavosť: uplatnenie zodpovednosti za vady nijako neobmedzuje uplatnenie zodpovednosti za škodu vzniknutú závadou.
Takže poďme na tie nezmysly:
Strana 3
- "3 roky alebo do najazdenia 100 000 kilometrov od prevzatia kupujúcim, podľa toho, ktorá skutočnosť nastane skôr..." Nezmysel: ak aj vyžívam auto komerčne a za päť mesiacov najazdim 200 000 km tak budem mať záruku počas celých 24 mesiacov od prevzatia.
- "Kupujúci má právo na odstránenie vady, ktorá ma jednoznačne výrobný chrakter a ak..." NEZMYSEL: zodpovedá za všetky vady ktoré sa na veci vyskytli. oni sa musia vyviniť. Nie ja dokazovať, že to je výrobná vada. Vec mohla byť vyrobená riadne ale nemusí vydržať 24 mesiacov (napr.čínske tenisky z trhu).
- "Servisné prehliadky hradí majiteľ vozidla." Nezmysel: Ak sú predpísané prehliadky hradí ich predajca. Nemôže na klienta presunúť náklady na zníženie svojich rizík zo strát spôsobených zlými výrobkami. Spotrebiteľ však znáša náklady na výmenu spotrebných častí (olej a iné náplne a kvapaliny, pnemumatiky). Spotrebiteľ nie je povinný hradiť mnohotisícové položky za rôzne práce (prehliadky, nastavovanie svetlometov, geometrie a pod.) Tie sú výlučne na náklady predajcu. Dokonca ak odveziem auto do sservisu a výrobca prikazuje službu musí mi ju servis poskytnúť (napr.geometriu) a to zadarmo ako som vysvetlil.
- "...záruka 2 roky alebo do najazdenia 40 000 kilometrov..." Nezmysel: ako som spomínal zákon prikazuje záruku plných 24 mesiacov a nemožno ju obmedziť najazdenými kilometrami, aj keby som za päť mesiacov najazdil 200 000 kilometrov, stále mám záruku.
- "...pravidelné ošetrovanie laku autokozmetikou." Nezmysel: Lak nie je upotrebiteľná vec a ak sa má ošetrovať je to na náklady výrobcu. Nemožno ma k tomu nútiť.
Strana 4:
- "Záruka na autorádio sa riadi záručnými podmienkami výrobcu autorádia" Nezmysel: ja som si kúpil vozidlo ako celok a nie jednotlivé súčiastky. Za vady zodpovedá ten kto mi auto predal a to podľa zákona nie podľa podmienok akéhosi výrobcu autorádia ! Predajca si musí regresne vymáhať od prípadných dodávateľov.
- "Záručná doma na akumulátor...do najazdenia 40 000 kilometrov...nastane skôr." Nezmysel: pozri vyššie
- iné nároky zo záruky, ako nároky výslovne uvedené v týchto záručných podmienkach, kupujúcemu nevznikajú." Nezmysel: zákon a nie výrobca stanovuje záručné podmienky! V zákone sú aj iné druhy zodpovedností za ktoré mi zodpovedá predajca, a ktoré výrobca akosi pozabudol napísať do Garančnej knižky (napr. paragraf 442: uhrádza sa skutočná škoda a to, čo poškodenému ušlo (ušlý zisk).)
- "pre platnosť záruky je potrebné vykonávať predpísané prehliadky..." Samozrejme, ale na náklady predajcu, zákazník, je avšak povinný ísť na tú prehliadku ak ju predajca predpisuje.
Strana 5:
h) Nezmysel: kupoval som vozidlo, takze záruka sa vztahuje na celé vozidlo. Nemožno z nej vylúčiť pokované časti, starnutie laku, gomové diely, čalúnenie atď.
i) Nezmysel: predajca musí dokázať, že boli spôsobené vadným užívaním. Inak zodpovedá aj za tieto drobné vady.
j) "mierne nepravidelnosti...,ktoré sa považujú za bežné." Nezmysel: ak ma neupozornil na výrobnú závadu pri predaji nemôže sa z nej takto vyviniť. Bežné určite nie je, že na novom aute sú akési mierne nepravidelnosti, hluk a vibrácie. Ak by aj neovplyvňovali funkcie automobili (čo by musel predajca dokázať) ovplyvňujú mňa pri jeho užívaní. A to už nie je riadne užívanie ale obmedzené a za to mám nárok na zľavu z ceny (okrem iného)
k) "veľmi slebé presakovanie..." to je vtip? Akonáhle presakuje niečo čo nemalo musí to opraviť/vymeniť/poskytnúť zľavu.
n) na lak mám záruku 24 mesiacov (ak ho nepoškodím). Ak nevedia vyrobiť lak, ktorý sa zaflakatie od mŕtvych múch môžu mi ho znova nalakovať. A ak sa mi zaflakatie tri krát po sebe mám nárok na odstúpenie od zmluvy a vrátenie plnej kúplnej ceny.
s) ak mi vzniknú náklady s uplatnením záruky na vozidle zodpovedá predajca! Ak budem musieť odiahnuť vozidlo do najbližšieho servisu Hyundai samozrejme, že mi to Hyundai bude musieť zaplatiť.
Strana 7:
- "...sa nevzťahuje na diely, ktoré...rýchlejšiemu opotrebovaniu ako celok." Nezmysel: výrobca zodpovedá za vozidlo ako celok. Ak sa mi pokazia zapalovacie sviečky, kondenzátory, spojkové obloženie a i. aj na ne sa vzťahuje záruka 24 mesiacov a výrobca je povinný na odstránenie závady
- " Rýchlejšie opotrebované diely sú:..." Nezmysel: výrobca sa nijako nemôže zbaviť svojej zákonom stanovenej zodpovednosti. Nabudúce nám napíšu, že auto ako celok je rýchlo opotrebovateľné?! Ak mi tu aj napíše že niečo nemá záruku a podľa zákona ju má, tak zákon má prednosť.
Strana 27:
- záruka sa nevzťahuje na: bod 1 + 2 sú nezmysel. výrobca zodpovedá aj za ne. V bode 3 sú rovnako zamiešané nezmysly: karoséria musí vydržať bezchybnom stave minimálne tých 24 mesiacov, aj pod vplyvom prírodných javov, piesku a i.
- záruka zaniká na: bod 2 + 3 je nezmysel. Na nové diely mám dokonca záruku 24 mesiacov od momentu ich vymenenia. Vonkoncom určite záruka nezaniká ich výmenou. To je non sens.
Takže tak. Ak Vám niekedy nejaký servis bude ukazovať niečo z toho čo máte v Garančnej knižke a v zákone je to inak... Nuž tá garančná knižka im je na dve veci: na nič a na ...
Mimochodom zo skúšky som odišiel so zapísaným A v indexe.
Pozn. v Občianskom zákone = 40/1964 Zb. sú to paragrafy 420 a nasl. + paragraf 52 a nasl. o Spotrebiteľských zmluvách + ďalej paragrafy 612 a nasl. (o spotrebiteľských kúpnych zmluvách) + 619 a nasl. o zodpovednosti za vady na predanej veci.