Spojka
Moderátoři: Farrael, Moderátoři
Re: Spojka
Mirpie sice vysvětloval pěkně, ale podstata mi stejně není jasná. Když jsem se rozjížděl se Škodou Superb 1.9 PD, motor mi zhasnul, protože na volnoběh měl mémě než 10 NM (odhad). Musel jsem nejprv dostat motor do otáček a pak teprve pouštět spojku, podobně jako u benzínového motoru. Jenže Hyundai Elantra CRDi má při 850 ot. - volnoběh - tolik krouťáku, že se bez problému rozjedu na 1. př. st. a bez přískoků, motor táhne bez cukání na volnoběh na dvojku a dokonce i na trojku a nezhasne. Tohle nedokáže TDI a pokud vím, tak ani některé další tubodiesely, např. TDCi od forda (peugeota). Otázka zní, proč? Ví to někdo?
Ford Mondeo TDCi 96 kW, Euro 4
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
- Reklama
Re: Spojka
Je to tak, minimalne do tretiho prevodoveho stupne, tzn. rozjezd na jednicku, zaradit dva, pak tri (stale bez plynu) auto nechipne, nema tendenci chcipnout, spise naopak. jen doufam, ze mi nikdo nebude tvrdit, ze mam v haji spojku, protoze to je absolutni nesmysl:)
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style 7DCT 4x4
Škoda Scala 1.6 TDI Style 7DSG
Škoda Octavia IIIFL 1.6 TDI Style DSG
Hyundai i20 1.4 16V Premium Plus - Panorama, FullLeather, Bi-xenon, Android Auto
Kia Cee´d SW 1.6 GDI TOP
Hyundai i40CW 2.0 GDI Style 6AT
Škoda Scala 1.6 TDI Style 7DSG
Škoda Octavia IIIFL 1.6 TDI Style DSG
Hyundai i20 1.4 16V Premium Plus - Panorama, FullLeather, Bi-xenon, Android Auto
Kia Cee´d SW 1.6 GDI TOP
Hyundai i40CW 2.0 GDI Style 6AT
Re: Spojka
já se rozjedu se Santíkem taky na volnoběh, akorát na zpátečku, dopředu jsem to ani nezkoušel, ale schválně zkusím.
Audi A8 4.2Q
Saab 9-5 3.0 V6 Turbo kombi
+ Hyundai SantaFe 2.4-T r.2006 (nyní brázdí silnice na Slovensku)
tlumiče Monroe CZ - http://www.tlumice-monroe.cz
tlumiče Kayava - http://www.kayaba-tlumice.cz
Saab 9-5 3.0 V6 Turbo kombi
+ Hyundai SantaFe 2.4-T r.2006 (nyní brázdí silnice na Slovensku)
tlumiče Monroe CZ - http://www.tlumice-monroe.cz
tlumiče Kayava - http://www.kayaba-tlumice.cz
Re: Spojka
Tohle zboznuju pri parkovani, za mam nohu na brzde a jen si spojkou tvorim rychlost dopredu/dozadu...abych se priznal, tak Getz mi uz dvakrat chcipnul, Yaris taky, asi neumim s malym obsahem, HTP mi chciplo pri zkouskach v autoskole...
co me tady casto prekvapuje je to, ze nekteri berou zavadu to, ze pri prerazeni nepadaji otacky..a dalsi prakticky vychytavky. Skodovka to nemela, Hyundai to ma, to je jasna zavada.
co me tady casto prekvapuje je to, ze nekteri berou zavadu to, ze pri prerazeni nepadaji otacky..a dalsi prakticky vychytavky. Skodovka to nemela, Hyundai to ma, to je jasna zavada.
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style 7DCT 4x4
Škoda Scala 1.6 TDI Style 7DSG
Škoda Octavia IIIFL 1.6 TDI Style DSG
Hyundai i20 1.4 16V Premium Plus - Panorama, FullLeather, Bi-xenon, Android Auto
Kia Cee´d SW 1.6 GDI TOP
Hyundai i40CW 2.0 GDI Style 6AT
Škoda Scala 1.6 TDI Style 7DSG
Škoda Octavia IIIFL 1.6 TDI Style DSG
Hyundai i20 1.4 16V Premium Plus - Panorama, FullLeather, Bi-xenon, Android Auto
Kia Cee´d SW 1.6 GDI TOP
Hyundai i40CW 2.0 GDI Style 6AT
Re: Spojka
Donald píše:Mirpie sice vysvětloval pěkně, ale podstata mi stejně není jasná. Když jsem se rozjížděl se Škodou Superb 1.9 PD, motor mi zhasnul, protože na volnoběh měl mémě než 10 NM (odhad). Musel jsem nejprv dostat motor do otáček a pak teprve pouštět spojku, podobně jako u benzínového motoru. Jenže Hyundai Elantra CRDi má při 850 ot. - volnoběh - tolik krouťáku, že se bez problému rozjedu na 1. př. st. a bez přískoků, motor táhne bez cukání na volnoběh na dvojku a dokonce i na trojku a nezhasne. Tohle nedokáže TDI a pokud vím, tak ani některé další tubodiesely, např. TDCi od forda (peugeota). Otázka zní, proč? Ví to někdo?
tak záleží na velikosti točivého momentu při volnoběhu a na převodovce. Je možný, že TDI má delší jedničku. Pokud třeba CRDI má k dispozici např. o 500 otáček více, že to nevytočíš maximláně na 4tis jako u TDI, ale třeba až na 4500ot/min, pak si mohli u CRDi dovolit dát kratší stupeň a tím mít na kolech při volnoběhu větší moment....
Opel Omega 2.2 16V Caravan, 2001 Elegance
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
Re: Spojka
to je ono - při zaparkování nebo při popojíždění v koloně nemusí člověk na plyn ani sáhnout, což má prokazatelný vliv na spotřebu ve městě. ale jak říkám, u H. je to spíš výjimka, ostatní td se musí točit. Možná by nám víc napověděla křivka průběhu kroutícího momentu v NM. Má někdo srovnání, kolik má např. 2.0 CRDi v 850 ot. NM?
Ford Mondeo TDCi 96 kW, Euro 4
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
Re: Spojka
mirpie - určitě to není kratší jedničku. Prostě TDi PD je na volnoběh naprosto mrtvé. Chce to porovnat křivky krouťáku, nicméně stejně není jasné, proč jeden bude víc hodně, druhý málo NM
Ford Mondeo TDCi 96 kW, Euro 4
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
Re: Spojka
klidně to může být převodovkou, rozhoduje točivý moment na kolech na silnici, ne na klikovém hřídeli. Je to stejný, jak kdyby ses rozjížděl na dvojku. Bude delší jednička a ten plyn tam prostě musíš nacpat, abys měl potřebný točivý moment v daných otáčkách motoru.
Já včera stál na zablokované dálnici (hromadná nehoda 30ti aut u Jihlavy, napadl sníh a opět se našli idioti, co si mysleli, že obejdou fyziku) s Golfem plus V 1.9TDI 77kW a poskakoval v koloně, než jsem se dostal na nejbližší exit a byl čas si tedy pohrát, na kolik razantně můžu pustit spojku bez přidání plynu, aniž by to zdechlo. No je fakt, že tady je ten rozjezd na volnoběh taky slabší a jednička víc jak 30km/h nepojede. V kopci už je lepší tam ten plyn dát a rozjet se s menším prokluzem spojky jak u benzinu.
Záleží na převodovce.
Já včera stál na zablokované dálnici (hromadná nehoda 30ti aut u Jihlavy, napadl sníh a opět se našli idioti, co si mysleli, že obejdou fyziku) s Golfem plus V 1.9TDI 77kW a poskakoval v koloně, než jsem se dostal na nejbližší exit a byl čas si tedy pohrát, na kolik razantně můžu pustit spojku bez přidání plynu, aniž by to zdechlo. No je fakt, že tady je ten rozjezd na volnoběh taky slabší a jednička víc jak 30km/h nepojede. V kopci už je lepší tam ten plyn dát a rozjet se s menším prokluzem spojky jak u benzinu.
Záleží na převodovce.
Opel Omega 2.2 16V Caravan, 2001 Elegance
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
Re: Spojka
Tady jsou nějaké grafy současných motorů.Měl jsem ještě podrobnější,ale nemůžu je najít.
- Přílohy
-
- 1.4_1.6b.jpg (72.38 KiB) Zobrazeno 2281 x
-
- 1.6d.jpg (57.61 KiB) Zobrazeno 2281 x
-
- 2.0d.jpg (61.08 KiB) Zobrazeno 2281 x
i30cw 1,6 CRDi VGT comfort,85kW,Vivid blue, 12/2008 bývávalo
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Re: Spojka
No právě včera jsem si liboval, že nestojím v koloně na D1.
K tématu - klidně se rozjedu bez plynu i na dvojku. To prostě TDi nedokáže ani na jedničku. V převodovce to není, je to v motoru.
K tématu - klidně se rozjedu bez plynu i na dvojku. To prostě TDi nedokáže ani na jedničku. V převodovce to není, je to v motoru.
Ford Mondeo TDCi 96 kW, Euro 4
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
Re: Spojka
Z grafu je vidět, že krouťák je i pod 1000 ot poměrně vysoko.
Ford Mondeo TDCi 96 kW, Euro 4
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
Re: Spojka
Přesně tak. U mně to vychází na 150Nm při 1000 ot.min-1. To samé přes 4000 ot.min-1 Sám mám vyzkoušeno,že jde točit pomalu do 5000 ot.min-1.
i30cw 1,6 CRDi VGT comfort,85kW,Vivid blue, 12/2008 bývávalo
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Re: Spojka
z grafu pod 1000ot/min není vidět nicDonald píše:Z grafu je vidět, že krouťák je i pod 1000 ot poměrně vysoko.
Opel Omega 2.2 16V Caravan, 2001 Elegance
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
ex: Hyundai Coupe 2.0, 1997
Re: Spojka
My máme v rodině oktávkuI 1.9 TDI 66kw a rozjet se na spojku u ní není žádný problém, jak dopředu tak dozadu. V kolonách je to úžasná věc. Zas tak technicky na tom se znalostma nejsem, ale nemohla by to ovlivňovat velikost setrvačníku (to jak jste tu řešili, že některé diesely se na spojku rozjedou, ale některé potřebují víc otáček než volnoběžné) ??? Vliv krouťáku je jasný, to nepopírám.
Re: Spojka
Údajně si ŘJ sama přidá otáčky, aby motor neschcípl. Tak nevím
Ford Mondeo TDCi 96 kW, Euro 4
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)
Elantra, model 2004, CRDi (zůstala v rodině)
Dříve: Accent, model 2003, CRDi (zůstal v rodině)