Prvořadě bych se řídil TP, který je při nehodách a STK směrodatný.
Rozhodně čím větší kola tím lépe to ti řeknou asi všichni alespoň z estetického hlediska. Z jízdního hlediska už tu jsou rozdíly.
ET říká kde je položeno těžiště vůči dosedací ploše kola a má vliv na živosnost ložisek s uložením (defakto ti to říká jak je kolo zapuštěno za lemem blatníku).
Volba mezi AL koli a plecháči je otázkou estetiky financí a opravitelnosti.
Plechová kola jsou těžší takže mají větší setrvačnou hmotu tzn větší spotřeba při rozjíždění (o pár kapek
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
) a o chloupek delší brzdná dráha. Další věcí je menší přísun vzduchu k brzdál takže se více zahřívají vlivem menšího ochlazování. Na druhou stranu lépe chtání brzdy před nečistotami z prostředí (také proto se volí na zimu kdy jde na brzdy méně sajrajtu). Další předností plecháčů je opravitelnost někde ho bouchneš a stečí pár ran kladivem a je v pořádku a když to nejde tak je levnější než AL kolo.
A pro AL kola platí prakticky opak toho co jsem psal pro plecháč. Je jen málo dalších nevýhod AL kol a těmi je nevhodnost použití na zimu kůli složení (pro všechna AL to neplatí) jde o to že posypová sůl kola vyžírá a tvoří se v nich cestičky takže kola uchází.