Pohon 4WD a stanice technické kontroly
Moderátoři: miooo, Moderátoři
Pohon 4WD a stanice technické kontroly
Docela mne zajima jak probiha kontrola brzd na valcich u vozidel s pohonem 4WD, zda jsou stanice technicke kontroly vybaveny podlozkou s volnobezkou. Jake mate zkusenosti s STK ti co jezdite s 4WD jiz delsi dobu?
SF 2,2 CRDi VGT 4x4 A/T / H1 VAN6 2,5CRDi / iX35 2.0 GDi 4x4 / i20
- Reklama
- Rexcor
- ****
- Příspěvky: 1173
- Registrován: 19 črc 2007, 08:47
- Bydliště: City Pce
- Kontaktovat uživatele:
Mám Ti dojem, že pokud máš stálou 4x4 tak by sis mohl pěkně počochnit pohon, kdyby zadní kola stála a přední by se točila...ani se to nesmí tak odtahovat. Neumím to ale vysvětlit jinak než takhle laicky.
Subaru: Outback 3,0H6; Outback 3,6R6, Legacy 2,0D
Santa Fe 2,7 V6 4WD LPG sekvenční plynné palivo
Santa Fe 2,4i 4WD LPG sekvenční plynné palivo - prodáno
Renault: 19 cabrio 1,8; 19 sedan 1,8 16V prodáno; 19 cabrio 1,8 dárce orgánů zrušeno TP
Santa Fe 2,7 V6 4WD LPG sekvenční plynné palivo
Santa Fe 2,4i 4WD LPG sekvenční plynné palivo - prodáno
Renault: 19 cabrio 1,8; 19 sedan 1,8 16V prodáno; 19 cabrio 1,8 dárce orgánů zrušeno TP
K me uvaze me vedlo toto:koddet píše:Můžu vědět v čem je rozdíl při testování brzd na normálním autě a autě s 4WD? Když dám neutrál, roztočím např. přední kola válcema a šlápnu na brzdu, tak je výsledek pořád stejný ať mám 4WD nebo ne...nebo je to jinak?
ve vsech pripadech jsou zvednuta vsechna kola. Nepredpokladam ze by se odtah provadel se zarazenym rychlostnim stupnem.
SF 2,2 CRDi VGT 4x4 A/T / H1 VAN6 2,5CRDi / iX35 2.0 GDi 4x4 / i20
- Rexcor
- ****
- Příspěvky: 1173
- Registrován: 19 črc 2007, 08:47
- Bydliště: City Pce
- Kontaktovat uživatele:
přesně z těchto obrázků jsem taky vycházel. Někdo si tu studoval návod:-D
Subaru: Outback 3,0H6; Outback 3,6R6, Legacy 2,0D
Santa Fe 2,7 V6 4WD LPG sekvenční plynné palivo
Santa Fe 2,4i 4WD LPG sekvenční plynné palivo - prodáno
Renault: 19 cabrio 1,8; 19 sedan 1,8 16V prodáno; 19 cabrio 1,8 dárce orgánů zrušeno TP
Santa Fe 2,7 V6 4WD LPG sekvenční plynné palivo
Santa Fe 2,4i 4WD LPG sekvenční plynné palivo - prodáno
Renault: 19 cabrio 1,8; 19 sedan 1,8 16V prodáno; 19 cabrio 1,8 dárce orgánů zrušeno TP
Jasne, i navody je taky nekdy treba precist , jenze kdo vi. Pokud je to tak jak je popsano, prece si kvuli neznalosti jinych nenechas nekde poskodit vuz. Jde o to zda jsou i na STK pripraveni proverovat vozy s novymi systemy anebo jedou porad v zajetych kolejich minulych let.Rexcor píše:přesně z těchto obrázků jsem taky vycházel. Někdo si tu studoval návod:-D
SF 2,2 CRDi VGT 4x4 A/T / H1 VAN6 2,5CRDi / iX35 2.0 GDi 4x4 / i20
Musím reagovat, i když tak trochu do "vlastních řad"
V návodech je o odtahu vozidel - tam se kola otáčejí ( protáčejí ) a nemluví se tam o brždění.
Na válcích se měří rovnoměrnost brždění na jedné nápravě - tzn. že technik sešlápne brzdu, pustí plyn a "pokud není ....l"sešlápne i spojku - zkouší přece brzdy a pohon 4x4 ( v jakékoliv verzi ) slouží k jízdě vozidla a ne k brždění.
Byl jsem tam - přestavba z M1 na osobní auto teréni - a tam pochopitelně i zkouška stejnoměrného účinku brzd byla .
Dle mého se není čeho bát.
Něco jiného by mohlo být měření výkonu motoru na válcové zkušebně - tam by měla být speciální pro možnost snímání všech kol.
clay
V návodech je o odtahu vozidel - tam se kola otáčejí ( protáčejí ) a nemluví se tam o brždění.
Na válcích se měří rovnoměrnost brždění na jedné nápravě - tzn. že technik sešlápne brzdu, pustí plyn a "pokud není ....l"sešlápne i spojku - zkouší přece brzdy a pohon 4x4 ( v jakékoliv verzi ) slouží k jízdě vozidla a ne k brždění.
Byl jsem tam - přestavba z M1 na osobní auto teréni - a tam pochopitelně i zkouška stejnoměrného účinku brzd byla .
Dle mého se není čeho bát.
Něco jiného by mohlo být měření výkonu motoru na válcové zkušebně - tam by měla být speciální pro možnost snímání všech kol.
clay
Santa Fe 2,7i V6 + Santa Fe 2,4i - nyní LPG sekvence
(Toyota Carina E Combi; Ford Sierra 1,8 TDi ; Sonata 2,0 16v odpočívá v Hyundaiáckém ráji s 375 000 km
Škoda 125 L ; Škoda 120 GLS; Škoda 1100MB; Škoda 110L; Škoda Octavia Combi 1963)
(Toyota Carina E Combi; Ford Sierra 1,8 TDi ; Sonata 2,0 16v odpočívá v Hyundaiáckém ráji s 375 000 km
Škoda 125 L ; Škoda 120 GLS; Škoda 1100MB; Škoda 110L; Škoda Octavia Combi 1963)
ano, v navodu je psano o odtahu: 2WD bez podlozky, 4WD s podlozkou. Podle mne asi proto ze dochazi ke stalemu prenosu tociveho momentu i na tu stojici napravu. Jestli se kola jedne napravy odvaluji pri odtahu po vozovce nebo je toci valec ve zkusebne je jedno a to same: porad jedna naprava stoji a jedna jede.clay píše:V návodech je o odtahu vozidel - tam se kola otáčejí ( protáčejí ) a nemluví se tam o brždění.
Na válcích se měří rovnoměrnost brždění na jedné nápravě - tzn. že technik sešlápne brzdu, pustí plyn a "pokud není ....l"sešlápne i spojku - zkouší přece brzdy a pohon 4x4 ( v jakékoliv verzi ) slouží k jízdě vozidla a ne k brždění. clay
Nejlepe by se to poznalo na zvedaku se vsemi zvednutymi koly. Jestli kdyz zatocim jednim kolem a bude se otacet jen kolo na protejsi strane napravy (diky diferencialu), nebo kdyz roztocim stejnym smerem obe kola na jedne naprave tak by v dusledku propojeni naprav kardanem melo dojit k roztoceni i druhe napravy, ne?
Jasne ze tak jednoduche to asi nebude, protoze tam neni staly prenos krouticiho momentu 50/50 ale logiku to ma. A pokud vim tak 4WD nema zadne skryte tlacitko na 2WD, kterym by se dala jedna naprava vypnout.
Vyslapnuti spojky ma vyznam jen u manualu, aby na brzde nechcipnul motor, automatu je to jedno, ten pedal spojky nema.
No a co se tyce brzd: pokud slapnu na pedal tak brzdim vsechna 4 otacena kola (pro jednoduchost uvahy neuvazuji funkci ABS).
Nechapu tvuj slovni obrat ze 4x4 slouzi k jizde a ne k brzdeni. Jakou to ma souvislost pro vysvetleni funkce 4WD - tedy nahonu vsech 4 kol ? Prece ubranim plynu a seslapnutim brzdy neudelam z vozu 2WD. Ten mezinapravovy kardan (nebo jak se to jmenuje) s rozdelenim krouticiho momentu tam bude porad, bez ohledu na to jestli stojis, jedes, brzdis....
SF 2,2 CRDi VGT 4x4 A/T / H1 VAN6 2,5CRDi / iX35 2.0 GDi 4x4 / i20
Prosím vás, co tady řešíte? Když auto odtahuju, tak jedu obvykle minimálně několik kilometrů rychlostí cca 50-60 km/hod. Když jsem na bubnech, tak auto "ujede" pár metrů rychlostí pár kilometrů za hodinu. A žádný systém pohonu nemůže být tak citlivý, že by ho toto mělo poškodit. Když auto zapadne nebo se zkříží a začne se protáčet jen jedno kolo je zatížení pohonu určitě mnohem větší
Dříve: ..... a Santa Fe 2,4, manuál
nyní khaki Santa 2,2 Dynamic, manuál
nyní khaki Santa 2,2 Dynamic, manuál
Zase asi má někdo pravdu,na stk nechodí přeci jenom hyundai a pochybuji,že by si stk chtěla vzít něco na sebe ,myslím tím,že zničila.zz píše:Prosím vás, co tady řešíte? Když auto odtahuju, tak jedu obvykle minimálně několik kilometrů rychlostí cca 50-60 km/hod. Když jsem na bubnech, tak auto "ujede" pár metrů rychlostí pár kilometrů za hodinu. A žádný systém pohonu nemůže být tak citlivý, že by ho toto mělo poškodit. Když auto zapadne nebo se zkříží a začne se protáčet jen jedno kolo je zatížení pohonu určitě mnohem větší
Hyundai Santa Fe CRDi 2.0 VGTr.v.2005-2008,Hyundai Santa Fe Elegance 2,2 r.v.2008-2013-Subaru xv 2013-
Stanovisko Hyundai Motor Co.
Můj dotaz adresovaný Hyundai Motor Co.
Dobrý den,
zajímá mě Vaše odborné stanovisko k tomuto možná bezvýznamnému dotazu, který rozpoutal mezi několika řidiči vozů SantaFe 4WD diskusi o systému trvalého pohonu 4x4 tohoto vozu.
Můj dotaz:
zda je nutné použití volnoběžné podložky pod nápravu vozidla SantaFe s pohonem 4WD i při brzdových zkouškách ve stanicích technické kontroly (STK) vybavených dynamometry pro zkoušky brzd vozů s pohonem jedné nápravy (2WD), (aby nedošlo k mechanickému poškození mezinápravového soustrojí).
V manuálu vozidla SantaFe 4WD (MY2007):
v části 2, str. 23, odst.9 totiž stojí (cituji):
Pro kontrolu pohonu rychloměru nebo prohlídku/údržbu vozu SANTA FE 4WD použijte dynamometr určený pro pohon 4 kol. Ve výjimečných případech kdy je nutné provést zkoušku rychloměru vozidla s pohonem 4WD na válcové zkušebně určené pro vozidla s pohonem dvou kol (2WD), důsledně dodržujte následný postup.
............................
Přední kola postavte na válcovou zkušebnu určenou pro kontrolu rychloměru způsobem uvedeným na obrázku.
............................
Způsobem uvedeným na obrázku postavte zadní kola na dočasné volnoběžné podložky.
(konec citátu)
Z výše uvedeného článku není zřejmé co je myšleno údržbou vozu, zda se jedná právě i o výše zmíněnou kontrolu brzd v STK.
Děkuji za Vaše stanovisko a uvítám i odborný výklad
S pozdravem
Stanovisko Hyundai Motor Co.
Vážený pane,
údržbou vozu je myšleno běžná prohlídka, kdy budete např. reklamovat funkčnost systému 4WD ....
Ohledně měření v STK jsem nucen konstatovat, že bohužel u nás převážně stanice nejsou vybaveny pro měření systémů 4WD a tudíž je to jaksi nemožné. V případě, že použijí pro měření podložky, tak dojde ke zkreslení informací pro řídící jednotku pro ABS, ESP, 4WD.
V zásadě se dá říci, že správné měření systému 4WD na STK nelze a není to jenom záležitost Hyundaie.
Co vy na to, pánové, co z toho plyne .... ?
Mimochodem, kvůli zhoršení počasí jsem v pátek opět přezul a vyzkoušel jsem 4WD přímo na zvedáku (neutrál, vypnutý motor). Otočil jsem předními koly a co myslíte že udělala zadní, ( a přece se točí ).
Dobrý den,
zajímá mě Vaše odborné stanovisko k tomuto možná bezvýznamnému dotazu, který rozpoutal mezi několika řidiči vozů SantaFe 4WD diskusi o systému trvalého pohonu 4x4 tohoto vozu.
Můj dotaz:
zda je nutné použití volnoběžné podložky pod nápravu vozidla SantaFe s pohonem 4WD i při brzdových zkouškách ve stanicích technické kontroly (STK) vybavených dynamometry pro zkoušky brzd vozů s pohonem jedné nápravy (2WD), (aby nedošlo k mechanickému poškození mezinápravového soustrojí).
V manuálu vozidla SantaFe 4WD (MY2007):
v části 2, str. 23, odst.9 totiž stojí (cituji):
Pro kontrolu pohonu rychloměru nebo prohlídku/údržbu vozu SANTA FE 4WD použijte dynamometr určený pro pohon 4 kol. Ve výjimečných případech kdy je nutné provést zkoušku rychloměru vozidla s pohonem 4WD na válcové zkušebně určené pro vozidla s pohonem dvou kol (2WD), důsledně dodržujte následný postup.
............................
Přední kola postavte na válcovou zkušebnu určenou pro kontrolu rychloměru způsobem uvedeným na obrázku.
............................
Způsobem uvedeným na obrázku postavte zadní kola na dočasné volnoběžné podložky.
(konec citátu)
Z výše uvedeného článku není zřejmé co je myšleno údržbou vozu, zda se jedná právě i o výše zmíněnou kontrolu brzd v STK.
Děkuji za Vaše stanovisko a uvítám i odborný výklad
S pozdravem
Stanovisko Hyundai Motor Co.
Vážený pane,
údržbou vozu je myšleno běžná prohlídka, kdy budete např. reklamovat funkčnost systému 4WD ....
Ohledně měření v STK jsem nucen konstatovat, že bohužel u nás převážně stanice nejsou vybaveny pro měření systémů 4WD a tudíž je to jaksi nemožné. V případě, že použijí pro měření podložky, tak dojde ke zkreslení informací pro řídící jednotku pro ABS, ESP, 4WD.
V zásadě se dá říci, že správné měření systému 4WD na STK nelze a není to jenom záležitost Hyundaie.
Co vy na to, pánové, co z toho plyne .... ?
Mimochodem, kvůli zhoršení počasí jsem v pátek opět přezul a vyzkoušel jsem 4WD přímo na zvedáku (neutrál, vypnutý motor). Otočil jsem předními koly a co myslíte že udělala zadní, ( a přece se točí ).
SF 2,2 CRDi VGT 4x4 A/T / H1 VAN6 2,5CRDi / iX35 2.0 GDi 4x4 / i20
- Rreno
- *
- Příspěvky: 22
- Registrován: 17 bře 2008, 18:37
- Bydliště: Hradec Králové
- Kontaktovat uživatele:
Přesně tak,vybavení na stk k měření brzd u 4kolky jsem zatím neviděl.Několikrát se mi stalo,že se stálou 4kolkou vjel technik normálně na válce a hrozně se divil proč se mu směju.Když totiž roztočí válce,druhá náprava samozřejmě zabírá taky a auto má tendenci z válců ujet.Zatím sem neslyšel že by auto někomu zničili,spíš mě zaráží jejich neznalost(možná nepozornost).Možná že spoustu STékáčkám někde ležej ty volnoběžky na druhou nápravu,ale pochybuju že se s tím bude někdo tahat,a možná jich spousta ani neví k čemu je to dobrý
Ve zkratce,když roztočí jednu nápravu,je to jako by jste zapadli,takže je logický že druhá náprava začne pracovat.Takže at auto brzdí nebo nebrzdí,na STK jsou na to krátký
Bez problému je to u aut s odpojitelnou 4kolkou,ale to není případ SantaFe.
Ve zkratce,když roztočí jednu nápravu,je to jako by jste zapadli,takže je logický že druhá náprava začne pracovat.Takže at auto brzdí nebo nebrzdí,na STK jsou na to krátký
Bez problému je to u aut s odpojitelnou 4kolkou,ale to není případ SantaFe.