pneumatiky, ráfky, disky
Moderátor: Moderátoři
-
- *
- Příspěvky: 31
- Registrován: 25 dub 2008, 13:17
pneumatiky, ráfky, disky
Ahoj všem. Jako nováček a čerstvý majitel ojetého matrixe 1.5 CRDi 60kW prosím o radu. Koupil jsem ho jako dovoz z Francie pouze se zimními pneu na ocel. discích a chci koupit ještě jednu sadu disků (ještě nevím jestli ALU nebo ocelové) pro letní pneu. V techničáku je kromě uvedených ráfků, resp. pneu 5,5J, 195/55/15 nebo 185/65/14 uveden ještě údaj ET46, což je nějaký zális. V příručce o tom nemám ani zmínku (navíc je francouzsky ). Hledal jsem na netu a našel asi správnou rozteč děr 4x114,3 a středový průměr 67mm, ale v tabulkách pro matrixe jsem našel údaj u výbrusu ET35 až 38, namísto v techničáku uvedených ET46, Tak teď nevím, jaký přesně výbrus u disků mám shánět nebo jestli je to jedno. A jaký mi doporučujete průměr kol 14 nebo 15? Pro 14 asi hovoří příznivější cena, ale 15 asi lépe vypadají, ne? Poradí mi prosím někdo?
- Reklama
- Vladislav Bureš
- *****
- Příspěvky: 1569
- Registrován: 29 led 2007, 07:36
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Prvořadě bych se řídil TP, který je při nehodách a STK směrodatný.
Rozhodně čím větší kola tím lépe to ti řeknou asi všichni alespoň z estetického hlediska. Z jízdního hlediska už tu jsou rozdíly.
ET říká kde je položeno těžiště vůči dosedací ploše kola a má vliv na živosnost ložisek s uložením (defakto ti to říká jak je kolo zapuštěno za lemem blatníku).
Volba mezi AL koli a plecháči je otázkou estetiky financí a opravitelnosti.
Plechová kola jsou těžší takže mají větší setrvačnou hmotu tzn větší spotřeba při rozjíždění (o pár kapek ) a o chloupek delší brzdná dráha. Další věcí je menší přísun vzduchu k brzdál takže se více zahřívají vlivem menšího ochlazování. Na druhou stranu lépe chtání brzdy před nečistotami z prostředí (také proto se volí na zimu kdy jde na brzdy méně sajrajtu). Další předností plecháčů je opravitelnost někde ho bouchneš a stečí pár ran kladivem a je v pořádku a když to nejde tak je levnější než AL kolo.
A pro AL kola platí prakticky opak toho co jsem psal pro plecháč. Je jen málo dalších nevýhod AL kol a těmi je nevhodnost použití na zimu kůli složení (pro všechna AL to neplatí) jde o to že posypová sůl kola vyžírá a tvoří se v nich cestičky takže kola uchází.
Rozhodně čím větší kola tím lépe to ti řeknou asi všichni alespoň z estetického hlediska. Z jízdního hlediska už tu jsou rozdíly.
ET říká kde je položeno těžiště vůči dosedací ploše kola a má vliv na živosnost ložisek s uložením (defakto ti to říká jak je kolo zapuštěno za lemem blatníku).
Volba mezi AL koli a plecháči je otázkou estetiky financí a opravitelnosti.
Plechová kola jsou těžší takže mají větší setrvačnou hmotu tzn větší spotřeba při rozjíždění (o pár kapek ) a o chloupek delší brzdná dráha. Další věcí je menší přísun vzduchu k brzdál takže se více zahřívají vlivem menšího ochlazování. Na druhou stranu lépe chtání brzdy před nečistotami z prostředí (také proto se volí na zimu kdy jde na brzdy méně sajrajtu). Další předností plecháčů je opravitelnost někde ho bouchneš a stečí pár ran kladivem a je v pořádku a když to nejde tak je levnější než AL kolo.
A pro AL kola platí prakticky opak toho co jsem psal pro plecháč. Je jen málo dalších nevýhod AL kol a těmi je nevhodnost použití na zimu kůli složení (pro všechna AL to neplatí) jde o to že posypová sůl kola vyžírá a tvoří se v nich cestičky takže kola uchází.
Scoupe LS
Scoupe GT
Nissan 200SX S13 1992
Nissan 200SX S13 1989
E36 318TDS T
Scoupe GT
E36 325Ci
E36 325Ci
AUDI A6
BMW E39 530d T
Audi S4 2,7 BiTurbo quattro
Ford Fiesta 1,4 TDCI 2005
Scoupe GT
Nissan 200SX S13 1992
Nissan 200SX S13 1989
E36 318TDS T
Scoupe GT
E36 325Ci
E36 325Ci
AUDI A6
BMW E39 530d T
Audi S4 2,7 BiTurbo quattro
Ford Fiesta 1,4 TDCI 2005
-
- *
- Příspěvky: 31
- Registrován: 25 dub 2008, 13:17
Díky za radu, sice opožděně, ale přece. Alu kola jsem nemohl stejně sehnat a když, tak byla drahá jak nová, přeci jen to je poměrně speciální rozměr a asi se dost špatně shání starší za rozumnou cenu. Zkoušel jsem i vrakoviště v Rostoklatech a Úvalech se stejným výsledkem. Takže nakonec mám plecháče včetně pneu na dvě sezóny a včetně originál Hyundai poklic jak nových (mám tak náhradní) vše za 4000, takže jsem velmi spokojen za dobrý kup.
-
- *
- Příspěvky: 31
- Registrován: 25 dub 2008, 13:17
Jo, také jsem si myslel, že kolem 4000 někde jeté Alu disky koupím, jenže co jsem kde viděl, byly min. přes 6000, sice original, ale nic moc pěkné a z různých typů, třeba elantry, atd. A od jiných výrobců jsem nesehnal za rozumnou cenu nic, takže jsem nakonec vzal ty plecháče, protože s original puklicemi vypadají kola líp (nebo se mi alespoň daleko víc líbí), než ty original Alu, navíc cena byla jinde.