Já se ještě vrátím k problematice záruky u přestavěného auta. Peleho zde uvedla tuto citaci:
"Jako druhou nevýhodu lze brát to, že když chcete přestavět na LPG nové vozidlo, tak někteří podle nás nesolidní prodejci Vám okamžitě vyhrožují ztrátou záruky na automobil. To je samozřejmě v rozporu se zákonem, protože zařízení jsou homologována ministerstvem dopravy a spojů České Republiky a každé vozidlo takto schválené muselo splnit přísné technické a bezpečnostní požadavky.".
Toto na první pohled zní jako logická úvaha. Je ovšem naprosto mylná, míchá jablka a hrušky, nesprávně vykládá právní předpisy a právní realitu tohoto státu. Pokud by někdo na základě tohoto "prohlášení" nechal svůj přestavět a posléze mu byla odmítnuta oprava vozidla v záruce (zcela poprávu, jak uvádím dále), tak by velmi pravděpodobně uspěl s trestním oznámením na autora tohoto textu pro přečin podvodu, neboť uvedl v omyl s cílem získat výhodu (zakázku na přestavbu).
Podíváme se na právní realitu tohoto problému. Zákon říká, že výrobce je povinen poskytnout záruku na výrobek v délce 24 měsíců, a to na výrobní vady a vady materiálu.
![Hyundai :hyu:](./images/smilies/eusa_boohoo.gif)
si tuto lhůtu dobrovolně prodloužil na 3 resp. 5 let. Ale i zákon říká, že výrobce takto ručí pouze za výrobky, které jsou používány v souladu s instrukcemi výrobce, tedy návodem k obsluze. A kdo si návod k obsluze otevře, tak si přečte, že palivem určeným pro vozidla vybavená zážehovým motorem je bezolovnatý benzín o minimálním oktanovém čísle 95. Z logiky věci tak vyplývá, že použitím jiného paliva padá povinnost výrobce poskytnout případnou opravu v rámci záruky, neboť byly porušeny instrukce uvedené v návodu k obsluze. Díky tomu má výrobce právo odmítnout záruční opravu dílů, které přicházejí s LPG do styku, potažmo do nich bylo při montáži systému zasáhnuto.
A to míchání jablek a hrušek? To že má nějaký systém homologaci znamená pouze to, že vyhověl bezpečnostním požadavkům na daný typ zařízení, tedy že vám nevybouchne nádrž pod zadkem. Nic víc!
Je samozřejmě na každém jak se nakonec rozhodne. Provoz na LPG je levnější, ale ztráta záruky je např. pro mne přílišným rizikem.
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate