Startování se spojkou, ANO či NE?

Startování, spojka, převodovka, provozní kapaliny.

Moderátoři: 89majlo96, nulda, Moderátoři

Uživatelský avatar
lada 71
***
Příspěvky: 537
Registrován: 08 úno 2011, 10:51
Bydliště: Nordböhmen

Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od lada 71 »

Hledal jsem v historii, ale něco podobného jsem našel jen u Getze. Nic mi to ale nedalo, proto jsem založil nové téma. Trochu jsem si četl v manuálu pro i30-ku a tam se píše, že startování benzinového motoru, by se mělo provádět BEZ vyšlápnutého spojkového pedálu. Naopak pro dieselový motor se uvádí, že startovat by se mělo zásadně S vyšlápnutým spojkovým pedálem. Jaké to má odůvodnění a proč? Já se přiznám, že celou svou řidičskou kariéru, jsem startoval zásadně se spojkou. Někde jsem se dočetl, že startování se spojkou, je víceméně přežitek z pravěku, kdy auta měla slabé baterie a studený olej nebyl tak kvalitní a právě studené starty dost zatěžovaly motor. Dnes tedy doporučují startovat zásadně bez spojky, ať se jedná o benzinový, či dieselový motor. Mám v tom hokej a vůbec nevím, co při startu motor víc zatěžuje a může způsobit větší opotřebení, či závadu. Při sešlápnuté spojce se sice motoru zásadně odlehčí a je odpojen od převodovky, ale zase údajně při sešlápnutí spojky a studeném oleji, je velký tlak na axiální ložisko na klice. Co je tedy menší, nebo větší zlo pro motor, ložiska, hřídel? Svého diesela téměř od začátku provozu (po přečtení chytrého článku), startuji BEZ spojky. Ať se jedná vyloženě o studený start, nebo opětovné startování již zahřátého motoru po předešlé jízdě. Je tu někdo, kdo má na to jasné a konstruktivní vysvětlení (bez toho, že mu to doporučil táta a tomu zase jeho děda) a jestli má i opodstatnění popis v manuálu, že benzin startovat bez spojky a diesela se spojkou?
Hyundai i30 Comfort, 1,6 CRDi VGT - 85kW, Vivid Blue, 07 / 2010.
Oil: Shell Helix Diesel Ultra 5W-30. Benzina - Verva Diesel / Euro Oil - Optimal Diesel (bez biosložky) + VIF
"Ať to má kozy nebo kola, vždy s tím budou problémy".
Reklama
 

kanal
**
Příspěvky: 150
Registrován: 22 zář 2010, 16:15
Bydliště: jižní plzeňsko

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od kanal »

Hmm, tak to me taky zajima... :?:
Ja naopak startuji dieslovy motor, i ostatni, s vyslapnutym spojkovym pedalem (tedy spojka dole)- nekde jsem se docetl, ze se to tak ma (tusim AutoDiesel, nebo priloha Diesel Sveta motoru), ale uz si vubec nevybavuju pro a proti. Zkusim to dohledat a dat to sem. A pockam na osvetu zdejsich vzdelanejsich motoristu.
Trajet 2.0 CRDi, 2003
Uživatelský avatar
Bolo
*****
Příspěvky: 1598
Registrován: 29 pro 2007, 12:39
Bydliště: Čínský Těšín

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od Bolo »

Já jsem někde četl, že s vyšlápnutou spojkou se startovalo jen za dob škodovek, protože měli slabé startery apod. a tenhle přežitek nám zůstal. Ale třeba lantru/coupé bez zmáčknuté spojky nenastartuješ. U aut s dvouhmotným setrvákem se startování se spojkou nedoporučuje, protože prý dostává zabrat a škodí mu to. Myslím že u jednohmot. setrváku to je jedno , jestli s nebo bez...
Bylo: Hyundai Coupé 1.6 1997
Hyundai Trajet 2.0 CRDI 2005
Hyundai Lantra 1.6 J2 kombi
Uživatelský avatar
mnkk
****
Příspěvky: 1318
Registrován: 04 srp 2010, 16:33
Bydliště: Československo

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od mnkk »

Štartujem vždy so stlačenou spojkou- učili ma to v autoškole. Prečo? To už fakt neviem. Na troch autach v rodine sa najazdilo cca milion km a vždy so stlačenou spojkou- je to zvyk. Ale problem nikdy nebol- spojka fungovala. Myslím, že sa nič nestane. No, všetky auta boli diesle. Ako je to s benzínom neviem, ale i30 tiež štartujem so spojkou (tá chrčí už od nova, tak uvidíme) :mrgreen:
Santa Fe 2,2 CRDi 143kW TM

ex
H1 Tour 2,5 CRDi 125kW TQ
i30 1,4 cvvt 80kW LPG FDh
Santa Fe 2,2 CRDi 147kW DM
jaroslav5
**
Příspěvky: 345
Registrován: 09 led 2011, 15:33
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od jaroslav5 »

Ak je na spojke spínač,musíš štartovat so šlapnutou spojkou.Ale bez sínača si myslím,že slapnutou spojkou len pomôžeš štartéru lebo vtedy netočí predlohovu hriadel v prevodovke a je teda menší odpor pri štarte.
Hyundai Accent LC 1,3í 12V 63kw r. v. 2005
suzuki sx4 1,6 GS 4x4 SE-SNOW Outdoor Line r.v.2011
Uživatelský avatar
enjoy
****
Příspěvky: 1272
Registrován: 19 srp 2011, 20:23
Bydliště: Praha 3

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od enjoy »

Tenhle problem jsem vyresil ciste laickou cestou,jelikoz auto nastartuje uplne stejne jak se spojkou,tak bez spojky...startuju bez spojky.
Kdybych mel pocit,ze to jde nejak hur,tak bych to samozrejme zmenil,ale je to uplne stejny.
Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT 81kw
jaroslav5
**
Příspěvky: 345
Registrován: 09 led 2011, 15:33
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od jaroslav5 »

Ako povedam je to len o tom odpore.Pokial sa mení olej v prevodovke a daš tam predpísaný ako sa určuje v manualy tak ok ale ak tam šupneš nejaku hustejšiu náhradu vtedy to je trochu cítit hlavne v zimných mesiacoch.
Hyundai Accent LC 1,3í 12V 63kw r. v. 2005
suzuki sx4 1,6 GS 4x4 SE-SNOW Outdoor Line r.v.2011
Uživatelský avatar
Amalfi
***
Příspěvky: 832
Registrován: 17 bře 2009, 08:25
Bydliště: Ostrava

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od Amalfi »

Taky tak souhlasim, startuju bez spojky, ale to taky az na zaklade informaci odtud z fora. Drive jsem mel zvyk vzdy se spojkou. Pak ale s i10 a i20 uz bez spojky a pokracuju tak i s big carem, je to naftak a obsah 2.3 ale vubec mu to v zime nevadilo a startoval v pohode. No ale v manualu mam ze se ma spojka pouzivat (ted jsem se tam dival, protoze jsem uz nevedel co tam je). Takze jak pise enjoy, kdyz mu to nevadi tak to neresim. A pote co se tady nekdo zminil o dvouhmotaku, tak to bych taky nemel se spojkou.
Kia Sportage 2016 aktualne
Uz uplne bez Hyundai, ale bylo to fajn.
i10 1.2 - byvavalo
i20 1.6 - byvavalo
Getz 1.6 - byvavalo
pietro32i
***
Příspěvky: 750
Registrován: 19 zář 2010, 02:01

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od pietro32i »

Nie som odborník, ale pred časom som sa o to trochu zaujímal a došiel som viacmenej k jednoznačnému stanovisku - spojku pri štartovaní nestláčať. Odcitujem tu s dovolením časť jedného článku, čo som pred časom vygooglil:
Na axiálne ložiská kľukového hriadeľa pôsobí pri vytlačenej spojke obrovský tlak. Čím väčší krútiaci moment motor má, tým silnejšia musí byť prítlačná pružina jeho spojky. Čím silnejší teda motor je, tým väčší tlak musia axiálne ložiská jeho kľukového hriadeľa pri vytlačenej spojke znášať. Pri stlačení spojkového pedála je spomedzi trecích plôch axiálnych ložísk vytlačený takmer všetok olej (pri zastavenom motore), čo v mnohých prípadoch spôsobí prerušenie tenkého mazacieho filmu medzi nimi. Pri stojacom motore to samozrejme nevadí, počas studených štartov už áno. Pri roztáčaní motora štartérom dôjde k náhlemu odtrhnutiu suchých trecích plôch axiálnych ložísk od seba, čo môže spôsobiť narušenie povrchovej štruktúry ich materiálu a jeho nenápadný úbytok. Časom tak v ložiskách vzniknú axiálne vôle a dovolia kľukovému hriadeľu malý (ale nežiaduci) pozdĺžny pohyb. A ako spoznáte, že to už majú ložiská „za sebou“? Motor pri voľnobehu podozrivo „klope“ a pri vytlačení spojky dôjde k poklesu voľnobežných otáčok (poškodené axiálne ložiská prudko zvýšia svoj odpor). V krajných prípadoch dokonca motor po vytlačení spojky zdochne.
To sú dosť silné argumenty, prečo nestláčať spojku pri štartovaní. Na druhej strane sú autá, ktoré bez zošliapnutia spojkového pedálu ani nenaštartujú - tu však dal výrobca prednosť bezpečnosti pri štartovaní pred snahou čo najviac ochrániť motor. Osobne štartujem väčšinou so stlačenou spojkou - sila zvyku - ale keď mi to príde na um, tak ju samozrejme nestláčam. A myslím, že je v podstate jedno, či ide o benzín alebo diesel. Ešte by to chcelo, aby to nejaký konštruktér objasnil aj nejakou schémou, či obrázkom, aby sme si to vedeli aj predstaviť ako to s tými axiálnymi ložiskami vyzerá.
i30 1.4 CVVT, 80 kW (2010) Obrázek
Uživatelský avatar
pilotzz
**
Příspěvky: 236
Registrován: 26 čer 2010, 21:06

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od pilotzz »

lada 71 píše:Je tu někdo, kdo má na to jasné a konstruktivní vysvětlení (bez toho, že mu to doporučil táta a tomu zase jeho děda) a jestli má i opodstatnění popis v manuálu, že benzin startovat bez spojky a diesela se spojkou?
Nevím, jestli ti moje vysvětlení bude připadat jako jasné a konstruktivní, nicméně je takové:
1. Sešlápnutá spojka zejména eliminuje riziko, že nastartuješ se zařazenou rychlostí a způsobíš tím škodu nebo dokonce zranění.
2. Sešlápnutá spojka je u některých vozů nutnou podmínkou pro nastartování. (jestli je důvod zejména mnou uvedený důvod v bodě 1 -tedy bezpečnost - nevím)
3. U aut, kde je startování se spojkou podmínkou, se ložiska nesypou z důvodu těchto startů, přesněji řečeno neznám žádnou takovou statistiku.
4. U start-stop systému je sešlápnutí spouštěcí akcí pro startování
5. Jestliže mám mít univerzální a bezpečné návyky bez rozdílu auta, ve kterém mám jet/jezdit (doma, v práci, na dovolené z půjčovny..), pak mi logicky z výše uvedeného vyplývá, že startuju vždy se spojkou a ani o tom nepřemýšlím.
Stejně tak nepřemýšlím o tom, že mám po usednutí do vozu okamžitě zamknout a zapnout si pás.
Pokud si někdo dokáže vypěstovat jednoduchou rutinu, nemusí pak řešit spojky, zapomenuté pásy, ukradené věci při zastavení v koloně apod. Je to ale asi závislé od naježděných kilometrů a osobnosti každého pilota, ale přirovnal bych to prostě k rutině jakou má lékař-operatér - má vžitou sekvenci kroků a pravidla, které eliminují rizika a omyly a nemá potřebu/důvod o nich přemýšlet, zdůvodňovat, revidovat.. #-o
GrandeurHG300
(i30cw 1.4CVVT/80kW 7,2l/100km, LPG 8,4l/100km, E85 8l/100km)
Uživatelský avatar
Hardcam
*******
Příspěvky: 22823
Registrován: 12 dub 2005, 20:04
Bydliště: Slaný

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od Hardcam »

2x v zivote jsem startoval bez seslapnuteho pedalu. Tak me to ucili v autoskole a nejaky reflexem mi to delalo i samo, takze u toho nadale zustanu. Vysvetleni pilotzze mi prijde logicky, opodstatneny a jen me utvrdilo v tom, ze s tim mam pokracovat.
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Style 7DCT 4x4
Škoda Scala 1.6 TDI Style 7DSG
Škoda Octavia IIIFL 1.6 TDI Style DSG

Hyundai i20 1.4 16V Premium Plus - Panorama, FullLeather, Bi-xenon, Android Auto
Kia Cee´d SW 1.6 GDI TOP
Hyundai i40CW 2.0 GDI Style 6AT
Uživatelský avatar
jiri.vacha
***
Příspěvky: 771
Registrován: 24 led 2012, 22:33
Bydliště: Loučná-Lom

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od jiri.vacha »

Jen tak pro odlehčení atmosféry:mně radši spojkový pedál nenamontovali,asi měli strach že na něj budu šlapat :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
klucí,neberte mne vážně :D/ :D/ :D/ :D/
WARTBURG 1.3 WV -prodáno
HYUNDAI TRAJET 2001 2.7 6V LPG -po smrti(srdíčko)
HYUNDAI TRAJET 2004 2.7 6V LPG
Uživatelský avatar
mnkk
****
Příspěvky: 1318
Registrován: 04 srp 2010, 16:33
Bydliště: Československo

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od mnkk »

Vždy keď parkujem mám zaradenú rýchlosť, takže si myslím, že je úplne jedno či stačím spojku pred štartom a vyradím (vytlačím olej), alebo štartujem so spojkou a tiež vyradím rýchlosť.

Vypozoroval som jednú vec, že keď v zime štartujem suzuki samurai a hneď po štarte pustím spojku, tak zdochne motor- má tak velký odpor. (cca od -10st) A to točí 2500 ot. na sytič a zdochne. :-k preto štartujem každé auto so spojkou, bez rozdielu.
Santa Fe 2,2 CRDi 143kW TM

ex
H1 Tour 2,5 CRDi 125kW TQ
i30 1,4 cvvt 80kW LPG FDh
Santa Fe 2,2 CRDi 147kW DM
Uživatelský avatar
Chasnik
******
Příspěvky: 4140
Registrován: 08 srp 2011, 19:23
Bydliště: Litoměřicko

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od Chasnik »

Každý má nějaké preference a ty si odůvodní různě. Někomu připadne logické pilotzzovo vysvětlení, někomu pietrovo. Asi to není důležité, protože ani jedna z těch dvou variant startování nepřináší autu nějaké závažnější poškození.

Taky jsem na popud té informace o axiálních ložiskách začal před pár lety startovat bez spojky. A narozdíl od pilotzze si nemyslím, že určité návyky mají být trvalé. Ony se totiž mění s tím, jak se mění auta a technologie. Kdybych přijal teorii zažitých návyků, tak dodnes startuji takto:

Příchod k autu - klíčkem odemknout dveře řidiče - odjistit kapotu - ručně načepovat benzín AC pumpou - sednout do auta - párkrát našlápnout pedál plynu - vypnout spojku + cca čtvrt plynu (v kopci vypnout spojku, pravá pata brzda, pravá špička čtvrt plynu) - nastartovat - zařadit jedničku (neúspěšně) - zařadit dvojku a potom jedničku - odjezd :mrgreen:

Tím nechci hanět někoho za to, že startuje se spojkou, ono je to asi fakt šumák, ale s těma návykama bych byl trošku flexibilnější... :D
i30 combi PDe 1.5 DPi 110k
i30 kombi CRDi Weekend Design 109 k (17-20), Cee'd SW 1.6 GDI 135 k (15 -17 )
i30 cw 1.6 CVVT 126 k (11 - 15), C-MAX 1.6 TDCI 109k (06 - 11), Punto 1.2 16V 80k (02 - 06)
6 x Š 120/125 (95 - 02)
willy50
****
Příspěvky: 1135
Registrován: 16 lis 2009, 13:11

Re: Startování se spojkou, ANO či NE?

Příspěvek od willy50 »

Ten poslední odstavec je dobrý :D . Mohl jsi to ještě dotáhnout ad absurdum - já si ještě pamatuju jak strejda startoval starého Spartaka klikou :lol:
K tématu: celý život startuju se sešlápnutou spojkou a nikdy jsem na žádném autě neměl problémy které se tu jako možné rozebírají.
(měl jsem jen atmosférické benzíny)
Odpovědět

Zpět na „i30 Motor a převodovka“