Spotřeba při jízdě s vyřazenou nebo zařazenou rychlostí
Moderátoři: Farrael, Moderátoři
Spotřeba při jízdě s vyřazenou nebo zařazenou rychlostí
Setkávám se s dvěma uplně odlišnejma názorama na to, jestli a kolik dnešní auto žere, když jedu z kopce a
1. buď nemam zařazenou žádnou rychlost čili jedu na neutrál
2. nebo mam zařazenou rychlost čili jedu na utrál
Pozoruhodný je názor té druhé strany, která říká, že to na neutrálu žere víc než když mam z kopce zařazenou rychlost. Zdůvodňujou to tak, že když motor nezabírá ale je zařazená rychlost a jede se třeba z kopce, tak se někde zavře nějaká šperklapka nebo co a do motoru nejde palivo, jenom se to prostě točí, zatímco na tom neutrálu to furt trošku chlastá. Názor první strany je také pozoruhodný, protože ta říká pravý opak. Tak jsem z toho jelen! Jak to teda vlastně je?
yours sincerely,
oskar
1. buď nemam zařazenou žádnou rychlost čili jedu na neutrál
2. nebo mam zařazenou rychlost čili jedu na utrál
Pozoruhodný je názor té druhé strany, která říká, že to na neutrálu žere víc než když mam z kopce zařazenou rychlost. Zdůvodňujou to tak, že když motor nezabírá ale je zařazená rychlost a jede se třeba z kopce, tak se někde zavře nějaká šperklapka nebo co a do motoru nejde palivo, jenom se to prostě točí, zatímco na tom neutrálu to furt trošku chlastá. Názor první strany je také pozoruhodný, protože ta říká pravý opak. Tak jsem z toho jelen! Jak to teda vlastně je?
yours sincerely,
oskar
Naposledy upravil(a) oskar dne 19 srp 2005, 15:13, celkem upraveno 1 x.
- Reklama
Dovoluji se zapojit do fora. Je pravda, že když z kopce máš zařazenou pětku, tak to opravdu nic nechlastá. Zkus si sednout k někomu kdo palubní počítač. Tam to uvidíš. Když totiž vyřadíš tak se ti ukáže spotřeba na hodinu a né na 100km. Všechny auta STŘÍKAČKY fungujou stejně ať je to benzin nebo nafta.
Čau Radek
Čau Radek
Je to jak říká Radek - platí to ovšem pouze pro auta s injection (stříkačky), nikoliv pro karburátorové motory.
Jedu-li s kopce, tedy brzdím motorem, pak elektronika (řídící jednotka vstřikování) uzavírá přívod paliva do motoru - motor se točí, ale nespaluje žádné palivo, čili jedeš "zadarmo".
Pokud kopec sjíždím na neutrál, přívod paliva uzavřený není a motor běží téměř na klasické volnoběžné otáčky - říkám téměř, protože v závislosti na rychlosti řídící jednotka ještě upravuje množství paliva, časování vstřiku a spoustu jiných parametrů.
Z toho jasně vyplývá, že mnohem hospodárnější je brzdit motorem; a to nemluvím o tom, se tak šetří i brzdové obložení; byť se to nezdá, není to zanedbatelné - např. v Alpách je to nutnost brzdit motorem při cestě dolů, jinak hrozí přehřátí kotoučů a snížení brzdného účinku až na kritickou hranici (viz nehody kamionů), dochází k lepšímu chlazení motoru (vodní pumpa prohání vodu chlazením ve vyšších otáčkách než by se dělo při volnoběhu - dá se toho dobře využít ve vedrech, pokud jsou problémy s chlazením).
Ale já osobně brzdím motorem podřazováním i při jízdě po Praze při dojíždění ke křižovatkám - je to v podstatě stejné jako s tím kopcem. Pokud se člověk naučí tento styl jízdy, je tak možné uspořit 0,5-1 litr/100km podle motoru. Moje žena má spotřebu u Getze po Praze 7,7l/100km, já se držím těsně pod 7 litrama.
Kdo tomu nevěří, mohu dokázat na druhém autě (Opel Vectra 2.2DTi), které má PC ukazující okamžitou spotřebu - s kopce při brzdění motorem tam prostě svítí 0,0l/100km, zatímco při volnoběhu je tam údaj 0,7l/hod (při volnoběhu se udává hodinová spotřeba).
Jedu-li s kopce, tedy brzdím motorem, pak elektronika (řídící jednotka vstřikování) uzavírá přívod paliva do motoru - motor se točí, ale nespaluje žádné palivo, čili jedeš "zadarmo".
Pokud kopec sjíždím na neutrál, přívod paliva uzavřený není a motor běží téměř na klasické volnoběžné otáčky - říkám téměř, protože v závislosti na rychlosti řídící jednotka ještě upravuje množství paliva, časování vstřiku a spoustu jiných parametrů.
Z toho jasně vyplývá, že mnohem hospodárnější je brzdit motorem; a to nemluvím o tom, se tak šetří i brzdové obložení; byť se to nezdá, není to zanedbatelné - např. v Alpách je to nutnost brzdit motorem při cestě dolů, jinak hrozí přehřátí kotoučů a snížení brzdného účinku až na kritickou hranici (viz nehody kamionů), dochází k lepšímu chlazení motoru (vodní pumpa prohání vodu chlazením ve vyšších otáčkách než by se dělo při volnoběhu - dá se toho dobře využít ve vedrech, pokud jsou problémy s chlazením).
Ale já osobně brzdím motorem podřazováním i při jízdě po Praze při dojíždění ke křižovatkám - je to v podstatě stejné jako s tím kopcem. Pokud se člověk naučí tento styl jízdy, je tak možné uspořit 0,5-1 litr/100km podle motoru. Moje žena má spotřebu u Getze po Praze 7,7l/100km, já se držím těsně pod 7 litrama.
Kdo tomu nevěří, mohu dokázat na druhém autě (Opel Vectra 2.2DTi), které má PC ukazující okamžitou spotřebu - s kopce při brzdění motorem tam prostě svítí 0,0l/100km, zatímco při volnoběhu je tam údaj 0,7l/hod (při volnoběhu se udává hodinová spotřeba).
Benji
Hyundai Getz 1,3GLS/60kW 2003 - WO
Opel Vectra 2.0DTi/98kW HB 1999 - L147
Škoda Octavia II Elegance 2.0TDi/103kW
Hyundai Getz 1,3GLS/60kW 2003 - WO
Opel Vectra 2.0DTi/98kW HB 1999 - L147
Škoda Octavia II Elegance 2.0TDi/103kW
Ahoj, to je dost zajímavý. Vždycky jsem jezdil tak, že jsem z kopce měl zařazeno a v podstatě brzdil motorem. Teď jsem ale četl v MF článek o úsporné jízdě a tam psali, že je úspornější z kopce vyřazovat. Takže vyřazuju a mám lepší pocit, že mám lepší spotřebu. Nemám comp takže to nemohu zjistit jinak než normálním výpočtem a tam je dost velká nepřesnost. Ale schválně se na to podívám u někoho kdo má comp v autě. Zajímavé.
- Tiburon_FX
- ***
- Příspěvky: 869
- Registrován: 12 dub 2005, 18:20
- Bydliště: Praha-Slapy-Kladno-Aspen
- Kontaktovat uživatele:
z kopce jezdim vždycky s zařazenou rychlostí, nejde ani tak vo spotřebu, ať je jakákoliv, ale o bezpečnost, prostě se zařazenou rychlostí zabrzdíš auto dřív,než s neutrálem, podřazuju permanentně, předevšim proto že mě to baví, baví mě fofrklacek, nechtěl bych automat, asi bych v takovym autě usínal....
96´Coupe (Tiburon) FX 2,0 16V, Full Leather, Boston Green, incl.many extras
- Tiburon_FX
- ***
- Příspěvky: 869
- Registrován: 12 dub 2005, 18:20
- Bydliště: Praha-Slapy-Kladno-Aspen
- Kontaktovat uživatele:
2 Leo: Ten článek sežeň, docela rád bych znal jméno toho "odborníka", co tu blbost napsal.
Na neutrál je nižší spotřeba u karburátorových aut, kde není řídící jednotka a nelze technicky (absence různých čidel - např. otáček klikového hřídele, rychlosti, množství nasávaného vzduchu, teploty oleje, chladící kapaliny, bloku motoru, podtlaku sání, přetlaku výfuku atd...-nejedná se však o všem známé budíky teploty, otačkoměr apod.) odpojit palivo při zachování schopnosti okamžité akcelerace v případě nutnosti.
Tak trochu do toho dělám a nemám ve zvyku lidi oblbovat.
Pokud někdo nevěří, ukážu přímo v reálu na PC v autě.
Na neutrál je nižší spotřeba u karburátorových aut, kde není řídící jednotka a nelze technicky (absence různých čidel - např. otáček klikového hřídele, rychlosti, množství nasávaného vzduchu, teploty oleje, chladící kapaliny, bloku motoru, podtlaku sání, přetlaku výfuku atd...-nejedná se však o všem známé budíky teploty, otačkoměr apod.) odpojit palivo při zachování schopnosti okamžité akcelerace v případě nutnosti.
Tak trochu do toho dělám a nemám ve zvyku lidi oblbovat.
Pokud někdo nevěří, ukážu přímo v reálu na PC v autě.
Benji
Hyundai Getz 1,3GLS/60kW 2003 - WO
Opel Vectra 2.0DTi/98kW HB 1999 - L147
Škoda Octavia II Elegance 2.0TDi/103kW
Hyundai Getz 1,3GLS/60kW 2003 - WO
Opel Vectra 2.0DTi/98kW HB 1999 - L147
Škoda Octavia II Elegance 2.0TDi/103kW
- Tiburon_FX
- ***
- Příspěvky: 869
- Registrován: 12 dub 2005, 18:20
- Bydliště: Praha-Slapy-Kladno-Aspen
- Kontaktovat uživatele:
tak jsem to našel:
10.08.2005 - Miroslav Hájek - str. 01
Při cestě na chatu lze ušetřit i stovky korun
autor píše:
Při plachtění z kopce je možné buď dát nohu z plynu, kdy motor prakticky nespotřebovává žádné palivo, nebo vyřadit na neutrál. To se příliš nedoporučuje, zejména ne na neznámých a nepřehledných silnicích nebo v zimě, kdy je snížená přilnavost pneumatik.
Takže vlastně jsme tam kde jsme začali. Z toho není jasné co je úspornější varianta.
Dává mi ale smysl co píšeš Benji. Takže si nebudu lámat hlavu a ten kvalt tam kurňa nechám.
Jinak je to samozřejmě bezpečnější. O tom není pochyb.
Měj se a užij si GETZíka, je to super autíčko.
10.08.2005 - Miroslav Hájek - str. 01
Při cestě na chatu lze ušetřit i stovky korun
autor píše:
Při plachtění z kopce je možné buď dát nohu z plynu, kdy motor prakticky nespotřebovává žádné palivo, nebo vyřadit na neutrál. To se příliš nedoporučuje, zejména ne na neznámých a nepřehledných silnicích nebo v zimě, kdy je snížená přilnavost pneumatik.
Takže vlastně jsme tam kde jsme začali. Z toho není jasné co je úspornější varianta.
Dává mi ale smysl co píšeš Benji. Takže si nebudu lámat hlavu a ten kvalt tam kurňa nechám.
Jinak je to samozřejmě bezpečnější. O tom není pochyb.
Měj se a užij si GETZíka, je to super autíčko.
2 Leo: Není pochyb o tom, že MF Dnes píše občas děsný kraviny, nevěřil jsem tomu, že by napsali takovou blbost.
Čemu nerozumíš? Vždy't je to tam jasně napsané - sundáš nohu z plynu (kvalt zůstává samozřejmě zařazený - tedy brzdíš motorem) a motor nežere prakticky žádné palivo.
Jakmile otáčky při brzdění motorem klesnou cca na 1200 (přičemž volnoběh se pohybuje mezi 700-900ot - těch 1200 je rezerva), elektronika palivo začíná dodávat, aby motor byl zaplněn směsí, kterou jsi předtím brzděním vyhnal výfukem ven.
Čemu nerozumíš? Vždy't je to tam jasně napsané - sundáš nohu z plynu (kvalt zůstává samozřejmě zařazený - tedy brzdíš motorem) a motor nežere prakticky žádné palivo.
Jakmile otáčky při brzdění motorem klesnou cca na 1200 (přičemž volnoběh se pohybuje mezi 700-900ot - těch 1200 je rezerva), elektronika palivo začíná dodávat, aby motor byl zaplněn směsí, kterou jsi předtím brzděním vyhnal výfukem ven.
Benji
Hyundai Getz 1,3GLS/60kW 2003 - WO
Opel Vectra 2.0DTi/98kW HB 1999 - L147
Škoda Octavia II Elegance 2.0TDi/103kW
Hyundai Getz 1,3GLS/60kW 2003 - WO
Opel Vectra 2.0DTi/98kW HB 1999 - L147
Škoda Octavia II Elegance 2.0TDi/103kW