Jak často měnit provozní náplně...

Návody - demontáže, opravy

Moderátoři: amaize, Moderátoři

Odpovědět
soban
***
Příspěvky: 990
Registrován: 01 dub 2013, 19:42

Jak často měnit provozní náplně...

Příspěvek od soban »

Mám novou i20 a když se dívám do návodu tak se nestačím divit jak často se tam má co měnit.

Například proč se musí chladící kapalina měnit co 3 roky? Například co jsem měl felicii tak tam taky bylo psané ze začátku 3 roky, ale u nové chladící kapaliny potom výrobce už píše 5 let?

Přece tomu se nemůže nic stát - samozřejmě stárne takže může hůř chladit, a být míň odolná proti mrazu, ale pokud se motor v létě nepřehřívá a v zimně to má na dostatečný mráz tak není třeba ji podle mě tak často měnit - podle mě by těch 5 let mělo stačit.

To stejně brzdová kapalina - samozřejmě stárne a přijímá vlhkost ze vzduchu, ale myslím si že by měla vydržet než budu měnit brzdové obložení protože 2 roky se mi taky zdají strašně málo, v trabantu jsme ji měnily pouze jak vytekla :-) a u felicie jsem ji taky neměnil takže tam byla taky asi 5 let.
Reklama
 

Uživatelský avatar
Mexican
*******
Příspěvky: 8159
Registrován: 05 srp 2007, 14:39
Bydliště: Střelice (JmK)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak často měnit provozní náplně...

Příspěvek od Mexican »

menit sa musi, pretoze to vyrobca predpisuje. V zlastnej skusenosti ale viem, ze pri pravidelnej servisnej prehliadke servisny technik nikdy netlacil revolver k mojej hlave aby som to dal vymenit. Takze mozes povedat, nie menit to nechcem. ZNova ako s filtrami plati ze zalezi kolko clovek jazdi. Ak jazdis v lete do Alp, tak by som sa nebranil menit tu brzdovku a chladiacu kvapalinu podla toho co pisu v manuale

vymena chladiacej kvapaliny vratane materialu vychadza na cca 600 kc ak to clovek robi v ramci servisnej prehliadky v autorizaku. Brzdovka (podla faktury) stala 390 a vymena 200kc. Chladiaca kvapalina (zmes) stala 500kc a vymena 80kc. To su naklady, ktore ja dam raz za 55-60 000km (raz za dva roky), takze ak si to zoberiem v celkovych nakladoch za palivo, poistky a dalsich nakladoch, tak je to relativne male percento. Najma brzdy by som nedoporucoval zanedbavat. No a v poslednych dobach aj extremy v zime nie su ojedinelost - minulu zimu som zazil az k -30. Tam uz 2 roky stara chladiaca kvapalina asi nebude podavat vykon na 1+
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2737
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: Jak často měnit provozní náplně...

Příspěvek od Richard555 »

Ono jde o to: V chladicí kapalině jsou inhibitory koroze a ty se používáním spotřebovávají, tak záleží na typu kapaliny, jak dlouho se může používat předepisuje vrobce kapaliny. V žádném případě se to netýká primární funkce kapaliny a to ochranu před zmrznutím.
U brzdovky jde o to že absorbuje vzdušnou vlhkost a tím se snižuje její bod varu, měla by se měnit co 2 roky
U oleje je to jasný experimentovat s long live oleji se většinou nevyplácí, hlavně u dízlů měnit nejpozději po 15k km raději i dřív....
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
soban
***
Příspěvky: 990
Registrován: 01 dub 2013, 19:42

Re: Jak často měnit provozní náplně...

Příspěvek od soban »

Nemyslel jsem to zle - samozřejmě člověk moc neušetří brzdovky je v autě nulanula nic a fridexu taky nic moc.

U brzdovky vím že přijímá vlhkost a pak když se zahřeje tak voda může vařit a přestane to brzdit, u fridexu je jasné že taky strácí kvalitu a hůře chladí a může zamrznout dříve.

V chladicí kapalině jsou inhibitory koroze...... toto jsem například nevěděl.


Spíš mě šlo o to že škodovka to ze 3 roků protáhla na 5 a u i20 je fridex pořád na 3.....

PS. fridexem myslím různé nemrznoucí kapaliny - dnes už to není fridex já vím :-)

PS2. Nevíte jaký je dnes rozdíl v brzdových kapalinách dot-3 dot-4 ? Kdysi byly rozdělené podle barev a která se může s kterou míchat jak je to dnes?
rcc
**
Příspěvky: 144
Registrován: 13 úno 2012, 12:34

Re: Jak často měnit provozní náplně...

Příspěvek od rcc »

Já budu měnit chladící kapalinu a brzdovku až třetí rok. Najedu 9tis. ročně. I v servisu to sami navrhli, jen prý zkontrolují bod varu a bod tuhnutí. Nezbývá než jim věřit. :-) U brzdovky rozdíl mezi dot 3 a dot4 je podle mě v bodu varu. První má tuším 230°C a druhá 260°C, nemýlím-li se.
Škoda Fabia 1.0 Junior
Hyundai i20 1,2i/57kw Inclusive Plus New 10/2011 sold 12/2013
Uživatelský avatar
alarm
******
Příspěvky: 3685
Registrován: 08 kvě 2009, 21:31
Bydliště: BLAVA

Re: Jak často měnit provozní náplně...

Příspěvek od alarm »

Treba si uvedomiť ,čo sa týka brzdovky, ešte jednu vec. Ten, kto si niekedy menil brzdovku sám vie, čo za humus ide pri vypúšťaní z odzvzdušňovaku., najmä, ak predchádzajúci majitel s tým nič nerobil.
Tá vhlkosť, ktorú brzdovka absorbuje, okrem už spomínaného efektu uvarenia spôsobuje aj koróziu trubiek. Táto korózia sa uvolňuje a usadzuje sa v mieste najmenšieho prietoku, a to je brzdový valček. Brzdový valček je utesnený gumičkami, a určite im nerobí dobre utesňovať kvapalinu, v ktorej je bordel.
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)

Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD

alarm.ba@gmail.com
Uživatelský avatar
Alf6
******
Příspěvky: 4968
Registrován: 26 srp 2013, 23:33
Bydliště: Klatovy

Re: Jak často měnit provozní náplně...

Příspěvek od Alf6 »

PS2. Nevíte jaký je dnes rozdíl v brzdových kapalinách dot-3 dot-4 ? Kdysi byly rozdělené podle barev a která se může s kterou míchat jak je to dnes?
Sice starý topic, ale třeba se to někomu bude hodit :)
Kapalinu měň bezpodmínečně nejpozději každé 2 roky. Ikdyž se ti to zdá málo. Brzdová kapalina je hygroskopická - vstřebává vodu. Voda má bod varu při 100C. Když vaří voda, uvolňuje se z ní pára. Pára (vzduch) je stlačitelná. Tím dochází k častému nebo úplnému propadnutí brzdového pedálu a poklesu nebo úplné ztrátě brzdného účinku. Minimální mokrý bod varu "zdravé" kapaliny je 150C. Suchý bod varu (nová kapalina) je od 230C do 330C.
Kapaliny DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 jsou všechny na bázi etylen-glykolu a jsou navzájem mísitelné. Rozdíl je "jen" v bodu varu. Při mísení dochází samozřejmě k určité degradaci. DOT 3 nemá dnes již smysl používat. Je zde vždy minimální cenový rozdíl oproti DOT 4 a DOT 5.1, avšak DOT 3 má výrazně nižší suchý bod varu (230C vs. cca 270C). Brzdová kapalina DOT 5 na silikonové bázi se používá zcela výjmečně u některých motocyklů a starších vozidel. S předchozími není možné ji mísit, ani ji nikdy samostatně použít v systému pro etylen-glykolové kapaliny (DOT3,DOT4,DOT5.1) a naopak.
Hyundai ELANTRA 1,6 MPI STYLE 97 kw/132hp
Odpovědět

Zpět na „i20 Jak na to“