mmv píše: přeji dobrého rána do Bratislavy, koukám, že ten zimní spánek jste si řádně prodloužil a myslím si, že bez toho, aby jste se zanořil pod auto a udal relevantní rozměry, jsou ty Vaše výpočty z fotky celkem k prdu... jenom pro uvedení Vámi zmiňovaných veličin na pravou míru, tak věřte, že "nový" spodní úchyt je posunut nejblíže co to polohové rozměry dovolují tzn o celých 91 mm , přičemž střed "zkrutné příčky" je od originálního úchytu 95 mm (originální uchycení je pouhých 42 mm od kraje příčky) a dále, že mezi originálním uchycením a osou kola je cca 185 mm
z uvedených rozměrů mi to i bez počítání ukazuje, že tlumiče netlumí zdroj kmitu (pružinu), ale spíš tlumí zkrutnou příčku" zadní nápravy...
teď se teda směle zanořte do tabulek a ty procenta trochu poupravte
jenom pro ujasnění... i po výměně tlumičů, mé auto nezvykle od zadu stále poskakuje (chcete-li uskakuje)
Ďakujem za upresnenie vzdialeností, až budem mať čas, vleziem pod auto a preverím si to. Teda okrem vzdialenosti posunu uchytenia, to nemám ako. Potom sa oddám novým percentuálnym orgiám .
Nech už sa tie percentá pohnú tým, alebo oným smerom, trvám na ostatných skutočnostiach, ktoré som uviedol vyššie. Konkrétne:
1. Zadná náprava na mojom ix 20 neodskakuje o nič viac, ako na iných typoch automobilov.
2. Fyzika, teda pomery na jednoduchej páke, nepustí. Takže ak posuniem uchytenia tlmiča, zmenia sa iba sily a dráha ktorú tlmič vykonáva. Tlmič samozrejme tlmí aj torznú priečku bez ohľadu nato, či je posunutý tým či oným smerom. Teda aj tlmič umiestnený v osi pružiny tlmí kmity torznej priečky. Veď nakoniec od toho tam je, aby tlmil kmitanie spôsobené všetkými pružiacimi prvkami.
3. Pozitívne hodnotenie vlastností podvozku viacerými odbornými recenzentmi.
4. Ak by to bola konštrukčná chyba, tak ju už dávno konkurencia vykričí.
A úvahy o tom, že zamestnanci Hyundai v Rüsselsheime sú banda sabotérov, ktorí vedome škodia svojej firme, mi pripadajú naozaj ustrelené. Mimochodom, ak by to bola pravda, tak mi vysvetlite, ako sa toto ich záškodníctvo podpísalo napr. na zadnej náprave I30/Ceed ?
Jediné, čo mi na zadnej náprave vadí je silné buchnutie, keď vletím rýchlejšie do veľkej diery. To ma už pár krát vydesilo (aj moju manželku). Ale jej odskakovanie naozaj nepovažujem za nadštandardné.
Idem sa oddať spánku (nie zimnému), takže sa lúčim.
ix20Style * 1,4 l CVVT 90 HP * biely ako čerstvo napadaný sneh
tak fajn alespoň že jsme ve správném tématu totiž Odskakování a hluk zadní nápravy. ta rána bude nejspíš od "nestandardně" umístěného tlumiče který netlumí kmit pružiny, ale tlumí pohyb torzní příčky doporučuji přečíst poznatky lidí, co ten "bumerang" nainstalovali, matně si vzpomínám, že jeden z poznatků byl, že se zmenšily ty rázy od zadních kol (které Vás už pár krát vyděsily), když auto vjelo do díry . S poznatkem že Franta cosi prodává, jste fakt přišel s křížkem po funuse , Franta zřejmě přijal nabídku, která se asi hnedle neodmítá, takže "bumerangy" už nevyrábí, ale tuším airwaves (alias horst fuchs) má jeden pár putovní, pučovací pro upřesnění; s frantou jsem nikdy názor o sabotérech nesdílel
a od istého diskutujúceho som sa dozvedel o údajných problémoch so zadnou nápravou. Pričom sa odvolával na toto diskusné fórum. Takže som trpezlivo prečítal asi tak prvých 80 a posledných 20 príspevkov a potom som napísal môj názor.
- Pod auto som sa zanoril, ale iba z boku. Nejaké to percento odchýlky mojich výpočtov nič nemení na skutočnosti, že Frantove úvahy sú nesprávne. Viď moja reakcia na jeho účinkovanie v článku SM, na ktorý sa odvolávate.
- Medzi časom som vliezol pod auto (mám garáž s jamou) a odmeral som si skutočné vzdialenosti. Výsledky sú v priloženom obrázku. Vyslovujem Vám obdiv, ako ste dokázali zmerať na milimetre Vami udávané vzdialenosti. Najmä keď je zadná náprava zalomená.
- Napísali ste, citujem: „z uvedených rozměrů mi to i bez počítání ukazuje, že tlumiče netlumí zdroj kmitu (pružinu), ale spíš tlumí zkrutnou příčku" zadní nápravy...“ Ak to myslíte vážne, tak by ste museli prepíliť zadnú nápravu medzi uchytením tlmiča a pružinou a vložiť tam silentblok.
Ad Vaše vyjadrenia z 19 dub 2015, 22:59,
- Neriešil som hluk zadnej nápravy, ktorý vydáva pri rýchlom vbehnutí do hlbokej diery. Zaoberal som sa odskakovaním zadnej nápravy.
- Váš výrok: „ta rána bude nejspíš od "nestandardně" umístěného tlumiče který netlumí kmit pružiny, ale tlumí pohyb torzní příčky“ by som rozdelil na 2 časti. Termín „nejspíš“ pripúšťa aj iné dôvody. Čo tak horný/dolný doraz nápravy? Nie je to pravdepodobnejšie, ako zvaľovať vinu na tlmič? K druhej časti výroku som sa vyjadril už vyššie, kde som si dovolil zažartovať hypotézou o vloženom silentbloku.
- Je mi úplne jedno, čím sa v súčasnosti Franta živí a vzhľadom na túto problematiku je to irelevantné. Skúmal som iba motiváciu marketingu, výroby, predaja/montáže jeho „udělátek“ v čase, keď sa exponoval v tomto vlákne.
Záverom jedna prosba, ktorá je adresovaná nielen Vám. Pokiaľ budete chcieť reagovať na moje vyjadrenia, poprosím o racionálnu argumentáciu. Ďakujem vopred.
Přílohy
Vzdialenosti.jpg (57.47 KiB) Zobrazeno 2480 x
ix20Style * 1,4 l CVVT 90 HP * biely ako čerstvo napadaný sneh
Tu je môj avizovaný názor na článok v SM, na ktorý sa odvolával kolega mmv:
Článok som si pozrel a prvé čo mi napadlo bola otázka, ktorú si kládli už starí Rimania - „Cui bono?„, teda v čí prospech. Kto mal osoh z klamstiev a poloprávd uverejnených v inkriminovanom materiáli? Prv ako sa pokúsim odpovedať na túto otázku, dovolím si vysloviť podozrenie hraničiace s istotou, že redaktori SM, podobne ako väčšina ich českých a slovenských kolegov, kopú za značku Škoda, resp. za celý koncern. Kto sleduje „objektivitu“ testov a recenzií rôznych typov automobilov v masmédiách (TV, rozhlas, tlač, internetové portály) si nemôže nevšimnúť, ako českí a slovenskí motoristickí novinári väčšinou neobjektívne vychvaľujú Škodovky a hania ich konkurenciu. Toto moje tvrdenie môžem podložiť konkrétnymi príkladmi. Pokiaľ bude mať niekto záujem, urobím to v inom príspevku (aby som sa tu zmestil do limitu 6 000 znakov) .
Teraz k mnou položenej otázke, a síce kto mal záujem na otlačení diskutovaného článku? Dovolím si predpokladať, že:
1. Výrobca Roomstera, ktorého predajnosť klesala odkedy vstúpil ix20 na český trh. Až ho napokon ix20 predbehol a zanechal v poli porazených. Viď štatistiky predajnosti MPV v Česku od konca r. 2010, kedy sa začal ix20 predávať.
2. Redaktori snažiaci sa zavďačiť Škodovke.
3. Franta, ktorý zarábal na podľa mňa úplne zbytočnej úprave zadnej nápravy ix20.
Potiaľto síce (myslím že) opodstatnené, ale predsa len iba domnienky. A teraz k článku samotnému.
SM sa pustil do problematiky štýlom bulvárneho plátku a nie technického týždenníka. Už v nadpise sa dočítame, že Franta je „technický génius“ a že „do podvozku se vloudila pořádná chyba“. Potom nasleduje klamanie telom, kde pochvália „celou řadu předností“. Rada redaktora, ktorý nás nabáda, aby sme kupovali radšej diesely, lebo jazda s nimi je na dlhších trasách je oveľa príjemnejšia ma mierne rozveselila. Asi mu ušlo, že toto auto si kvôli malým vonkajším rozmerom väčšina ľudí kupuje na kratšie trasy, najmä pre jazdy po meste. Na dlhšie vzdialenosti, predpokladám prevažne po diaľniciach, sa toto auto vďaka väčšej výške a aerodynamickému odporu moc nehodí. Napokon počet predaných ix20 s benzínovým motorom výrazne prevyšuje „ropnú verziu“.
Ale poďme ďalej. Dočítam sa, že „V zatáčce uskočí o metr stranou v rychlostech, v nichž by ještě nikdo nic špatného nečekal.“ Keby som na tomto aute nejazdil a nevedel, že je to totálna hlúposť, tak by som sa vydesil. Tak ako sa možno vystrašilo viacero potenciálnych kupcov. Čo ostatne bolo zrejme účelom hry. Vzápätí nasleduje siahodlhý chválospev na p. Laskovského. Prvé čo mi pri jeho čítaní napadlo je, prečo tento génius nie je už šéf konštruktérom GM.
Citujem ďalej. „Napříč celou technickou praxí platí, že tlumič má být co nejblíže zdroji rušení. Proto u všech podobných aut vedou tlumiče co nejblíže ke kolu. Zde jsou z nepochopitelného důvodu uchyceny asi v polovině ramene mezi kolem a silentblokem, v němž drží náprava. Z jednozvratné páky je tak dvouzvratná. “ Ja teda neviem, aký zdroj rušenia mal Franta na mysli, ale domnievam sa, že tlmič má za úlohu minimalizovať amplitúdu rozkmitu mechanického rezonančného obvodu, kde pružiace elementy pri tejto konštrukcii zadnej nápravy tvorí nielen vinutá pružina, ale aj torzná tyč. Z toho mi vychádza, že optimálne riešenie je, ak je tlmič uchytený niekde medzi týmito dvomi prvkami. Ale v praxi to asi nie je až tak podstatné, čo sa pokúsim dokázať neskôr. Najskôr ešte k tej páke. Franta, ako aj redaktor SM ktorý tento článok redigoval, majú zásadné medzery v učive fyziky 7. ročníka ZŠ. Ani jeden z nich nepozná rozdiel medzi jednozvratnou a dvojzvratnou pákou. Kto mi neverí, nech sa pozrie na heslo „páka“ v českej Wikipédii a zistí, že Frantovo tvrdenie o dvojzvratnej páke je hlúposť.
Mohol by som moje písanie skončiť s tým, že ďalšia polemika s výrokmi „odborníkov“ podobného rangu je zbytočná. Ale sľúbil som, že sa vyjadrím k tej páke. Už som v predchádzajúcej diskusii napísal, že principiálne je jedno, či je tlmič uchytený na konci jednozvratnej (!!!) páky, alebo napríklad v jej polovici. Samozrejme, tlmič uchytený v polovici musí mať dvojnásobnú tuhosť a polovičnú dráhu oproti tlmiču umiestnenému na konci páky. Ale z hľadiska ne/odskakovania zadnej nápravy je to úplne jedno. Vyššie namáhanie ramena nápravy a uchytenia tlmiča na karosérii neznamená žiadne riziko, samozrejme ak sú tieto časti správne dimenzované. Čo asi sú, lebo som nezaznamenal nejaké informácie o deštrukcii zadných náprav a spol. ix20.
Na záver si dovolím povedať to najpodstatnejšie. Už dlhé roky sa pri návrhu automobilov používajú počítačové programy, ktoré takmer dokonale simulujú statické aj dynamické pomery v jednotlivých agregátoch. Nepochybujem o tom, že rovnako tomu bolo pri návrhu zadnej nápravy ix20. Je celkom možné, že Franta a ďalší majitelia ix20 mali smolu, že v ich vozidlách boli namontované nekvalitné/nevhodné tlmiče. To sa môže stať každej značke a potom bude takéto auto samozrejme odskakovať viac, ako iné. Na mojej prvej Škodovke Š 125 dokonca v Mladej Boleslavi zabudli dať maticu na hornú časť zadného tlmiča (alebo ju slabo dotiahli, takže hneď vypadla).
Ako to ja vidím, Frantov hlavný problém spočíva v tom, že jeho ego bolo urazené, keď mu výrobca ix20 neodpovedal na jeho podnety. Ja sa firme Hyundai vôbec nečudujem, lebo Franta preukázal hrubé neznalosti základných fyzikálnych princípov. Listov od amatérskych zlepšovateľov podobnej úrovne im asi chodí viacej a je strata času komunikovať s každým z nich.
Frantov výrok: „Myslím si, že je to sabotáž. Že Němci pracující ve vývojovém centru v Rüsselsheimu schválně udělají Korejcům nápravu špatně. Čistě z nacionalistických důvodů,“ si zaslúži pozornosť primára Chocholouška. Ale to, že ho otlačili v SM nemôžem nevyhodnotiť ináč ako za zámernú dezinformáciu čitateľov s cieľom pomôcť svojim sponzorom.
ix20Style * 1,4 l CVVT 90 HP * biely ako čerstvo napadaný sneh
Obdivuji energii a čas který jsi Vlado D investoval do tohoto mrtvého vlákna. Bohužel vše co píšeš o českých novinářích a jejich informátorech je dle mého názoru pravda.
Představa několika krásných dnů v Nice, projížďky novou .... po Monte Carlu, plná penze, možná večer i detailní informace o vozidle od hostesky.... to se pak píše když pero je vlhké. Plasty jsou najednou nejhodnotnější, kufr největší a nejpraktičtější, podvozek pohodlný a nejsportovnější...brzdění v každé zatáčce nejinteligentnější....interiér o plných obrovských 1 mm nejširší atd. atd. to je ta naše demokracie v praxi. Časopis který jsi zmínil, zašel v tomto nejdál.
Ono ale nemusíme si kupovat žádný časopis, občas se dá pobavit i zde na foru. Většinou když se při nějakém problému otřeš o zakázané téma koncernu a podobně, následuje od nicku se kterým jsi nikdy neměl nic společného místo argumentů a dat která nemá a nezná pouze laciný osobní útok třeba o zimním spánku. Takže teď se máš nač těšit .
airwaves píše:Obdivuji energii a čas který jsi Vlado D investoval do tohoto mrtvého vlákna. Bohužel vše co píšeš o českých novinářích a jejich informátorech je dle mého názoru pravda.
Představa několika krásných dnů v Nice, projížďky novou .... po Monte Carlu, plná penze, možná večer i detailní informace o vozidle od hostesky.... to se pak píše když pero je vlhké. Plasty jsou najednou nejhodnotnější, kufr největší a nejpraktičtější, podvozek pohodlný a nejsportovnější...brzdění v každé zatáčce nejinteligentnější....interiér o plných obrovských 1 mm nejširší atd. atd. to je ta naše demokracie v praxi. Časopis který jsi zmínil, zašel v tomto nejdál.
Ono ale nemusíme si kupovat žádný časopis, občas se dá pobavit i zde na foru. Většinou když se při nějakém problému otřeš o zakázané téma koncernu a podobně, následuje od nicku se kterým jsi nikdy neměl nic společného místo argumentů a dat která nemá a nezná pouze laciný osobní útok třeba o zimním spánku. Takže teď se máš nač těšit .
Tiež som sa sám seba pýtal, či neslabnem na rozume, keď venujem čas tejto problematike. Ale včera u nás pršalo, takže som nemohol ísť do záhrady. A upratovať si moju trucovňu sa mi nechcelo .
Navyše mám jeden hlúpy povahový rys. No, vlastne je ich viac.
1. Od malička sa snažím prísť veciam na kĺb.
2. Ak som presvedčený, že niekto klame a robí podrazy, tak sa na to snažím poukázať. A tu myslím čas nehrá roľu. Klamstvo a "levárna" je ako korózia, pôsobí dlhé roky. A keď sa odhalí skorodované miesto, tak by sa malo obrúsiť a zatrieť farbou. Hoci aj po čase.
3. Ďalšie moje necnosti tu nebudem zverejňovať. Prípadní záujemcovia nech sa na mňa obrátia písomnou formou. Ja sa následne opýtam mojej manželky
Keď som sa na internete pozeral, ako je riešené uchytenie tlmičov u rôznych typov automobilov, tak som okrem iného narazil na slovenskom serveri denníka Pravda na recenziu už neviem akého kórejského auta. A pán redaktor napísal, že o kórejských výrobcoch je predsa známe, že nemajú správne navrhnutú zadnú nápravu. Kde si to asi prečítal?
Ďalej - pri mojej autorecenzii ix20 sa nejaký Jirka odvolával na toto vlákno a obrovský počet príspevkov. Nerozmýšľal nad podstatou problému, proste to bral ako axiom. A "co je psáno, to je dáno", že...
Takže takto som to myslel s koróziou.
S potenciálnymi útokmi na moju maličkosť sa netrápim. Rád budem diskutovať s každým, kto bude rozumne argumentovať. Tí ostatní si vystavia vysvedčenie o ich IQ sami.
Ináč s motiváciou redaktorov si to napísal trefne. Podaktorí slovenskí si dokonca na WEBe pochvaľovali, ako vzorne o nich bolo počas predvádzania nového modelu už neviem akej Škodovky postarané. Samozrejme v subtropických končinách.
K tvojim slovám o spôsoboch "motivácie" by som ešte dodal, že redaktor môže od výrobcu dostať na pár mesiacov zapožičaný zdarma nový typ auta (pre jeho potreby; aj benzín hradí výrobca), akože na dlhodobé testovanie. Na primitívne metódy stimulácie recenzenta vynálezom Féničanov radšej ani nepomyslím.
ix20Style * 1,4 l CVVT 90 HP * biely ako čerstvo napadaný sneh
horst fuchs píše: když se při nějakém problému otřeš o zakázané téma koncernu a podobně, následuje od nicku se kterým jsi nikdy neměl nic společného místo argumentů a dat která nemá a nezná pouze laciný osobní útok třeba o zimním spánku. .
já toto téma neotevřel, jen jsem reagoval na slova vlada, že franta si svým adaptérem chce jenom vydělávat slovy, že ta doba je dávno minulá, a že poslední vyrobený adaptér už minimálně má vousy a dále jsem vladovy ke svým následujícím výpočtům předal relevantnější veličiny, nic víc, nic míň
a informace že mé auto se i po výměně všech tlumičů, co se zadku týče chová víceméně stejně, je asi taky podvratná informace
odesláno z křesla u televize
ix20 1,4 MPI LPG 5/2012
Tento příspěvek berte pouze jako informaci.
Kdo by se chtěl zajímat konstrukcí zadní nápravy IX20, přikládám odměřené vzdálenosti. Auto stálo prázdné nad montážním kanálem. Polohy nápravy při stlačení a roztažení tlumiče na doraz jsou odvozeny z mezních poloh tlumiče.
- Zadní náprava mi neodskakuje.
- Hlučnost způsobuje šikmé uložení tlumiče, které generuje sílu ve směru do osy otáčení nápravy. Tato složka síly je poměrně významná a je tlumená pouze silentblokem v ose nápravy. Složka síly rovnoběžná s tlumičem je alespoň částečně tlumená pružinou. Tlumič IX20 je při stlačování o něco tvrdší než při roztahování. Úprava tuto sílu a potažmo i hluk částečně eliminuje (odzkoušeno). Tlumič, který je uložen rovnoběžně s pružinou, tuto složku síly negeneruje.
Teď mám půjčené ix20, 1,6 za moji i20 a nic mi neodskakuje najeto zatím 100km uvidím jak pojedu dnes večer domů je tam několik přejezdů v zatáčkách zda to neskočí na přejezdu.
To je docela mozne, uz tady nekdy, myslim, ta teorie zaznela. Vetsina stezujicich se ma auta vyrobena do 2012, mozna jeste drive. Ja mam nekdy v rijnu nebo listopadu 2012 a zadne nadmerne odskakovani jsem za cca 45000km nezaznamenal, resp. celkove asi dvakrat jen jemne za podminek, za kterych by to hodilo skoro jakekoliv auto (prilis rychla jizda pres 270st zatacku a jedno zadni kolo vjelo do velke diry (hlubsi jak 10-15cm, nemeril jsem presne), tj. bylo ve vzduchu bez opory a samotne druhe kolo bylo na sikme plose smerem k dire.
Mam taky dojem, ze mezitim uz vylepsily tlumice, rekl bych, ze novejsi jsou ucinnejsi, lepe pracuji.
Když jsem cca před měsícem kupoval novou ix20, vyrobenou v roce 2015, tak jsem se na zadní nápravu ptal prodejce. Jen se usmíval a tvrdil, že některé starší serie neměly dost kvalitní tlumiče )vyhýbal se slovu "nekvalitní"), ale v posledních letech se prý montují tlumiče jiné a lepší.
Zatím jsem jen zajížděl a moc to nehonil, komfort jízdy bych přirovnal k bráchově Meganu III, proti mému Swiftu velký pokrok. Dcera (něco má naježděno ve Feldě a OI) při prvním svezení ze sebe jen vyrazila "Wow, dobrej podvozek", prý lepší než ten v Passatu ( s kterým jela s přítelem do Jugošky).
Zatím tedy žádné 270°stupňové zatáčky pod plynem na rozbitém betonu
a žádné odskakování