Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Startování, spojka, převodovka, provozní kapaliny.

Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři

Uživatelský avatar
Tudy
****
Příspěvky: 1257
Registrován: 13 dub 2009, 10:10

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od Tudy »

Jestě mě napadá, že u oleje bych se držel těch s nízkou viskozitou (0W-30), a na trase 5 km bych vůbec nezapínal topení.
Seat Leon 5F FR 1.8 TSi 162 kW
i30 II combi 1.6 GDi 99 kW (2013)
___________
i30 III 1.4 T-GDi 103 kW
i 30 I 1,4 l CVVT 80 kW crashed
Ford Focus combi 1,6 74 kW crashed
Suzuki Swift 1,3 50 kW
Suzuki Wagon 1,3 56 kW
Škoda 120 L, LPG
Reklama
 

martinrozsy
*
Příspěvky: 61
Registrován: 07 led 2014, 15:02

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od martinrozsy »

Ulthar: být tebou, tak se na vše vykašlu a radši jezdi do práce na kole nebo na nějaké motorce. Ani nezávislým topením nedocílíš zahřátí motoru na provozní teplotu a vypalování spalovacího prostoru motoru od karbonu včetně nezahřátého oleje. Ani nezávislé topení ti nezahřeje olej protože nezávislé topení ohřeje jen chladící kapalinu a to na cca 50-60°C olej ne ten zůstává studený v olejové vaně. Nemusím připomínat že olej nezahřátý na provozní teplotu má za studena horší mazací schopnosti. Na tah krátkou vzdálenost to motor nestihne
Uživatelský avatar
Deegr
****
Příspěvky: 1061
Registrován: 19 úno 2012, 12:59
Bydliště: Klatovy

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od Deegr »

U GDI bych tohle rozhodně neřešil. Jestli jezdíš jen na tu Vervu 100, tak ani karbon by neměl být problém.
Ale rozhodně nezahřívej motor tak, že ho nastartuješ a necháš několik minut běžet ma volnoběh. Právě při volnoběhu se spaluje chudá směs a dochazí ke karbonizaci. Navíc motor v takovém případě je dlouhodobě studený. To je v podstatě ta nejhorší věc, co můžeš dělat #-o
Já osobně ani v zimě nenastartuju autu, aby motor běžel a šel jsem škrabat okno. Nejdřív oškrabat, nastartovat, počkám tak 10 sec a jedu, aby se motor co nejrychleji prohřál. Samozřejmě žádné prudké přidávání, ani vytáčení. Držím motor kolem 1800-2000 rpm.

A jak píšou ostatní, stači pravidelně měnit olej a o nic jiného se nestarat. Ani aditiva bych neřešil, pokud tankuješ jen tu Vervu.
Hyundai i30 N Performance
Kia Pro Cee'd GT 2015 Prodáno
Hyundai i30 1.6 GDI Style 2012 Sold
Fiat Stilo Abarth 2.4, 2002 Sold
Fiat Bravo HGT 2.0 20V,1996 Crash
Fiat Uno 1.4,1991 Sold
ulthar
**
Příspěvky: 393
Registrován: 02 čer 2015, 15:15
Bydliště: Novy Jicin

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od ulthar »

martinrozsy: kdyby to bylo mozne resit jinak, nezaobiral bych se tim jak auto provozovat na kratke trasy... Ad nezavisle topeni. Pokud ohrivas vodu a prohanis ji pres blok motoru, dojte potom k daleko rychlejsimu ohrevu oleje. Proto se mi jako nejlepsi zpusob jevily ty topne podlozky, ktere se lepi, v mem pripade na olejovou vanu.

Deegr:
co se provozu/zahrivani na volnobeh tyce, tak to u me vypicky vypada tak, ze nastartuju auto, pockam az otacky klesnou z 1500 na 1100. Vyjedu z garaze, vylezu z auta zavrit vrata a vyrazim na cestu. Tzn. auto bezi na volnobeh cca 30-60s.

Co se karbonu tyce, nedavno jsem narazil na "Oil catch can" nebo taky "Air Oil Separator", ktery se montuje na hadici ovetravani klikovky do sani, takze misto smesi oleje, benzinu, vody a vzduchu by zpatky do sani mel jit jenom vzduch. Zbytek by mel kondenzovat v te separacni nadobe. Prave ta smes co jde z klikovky do sani je nejvetsim zdrojem zakarbonovani sacich ventilu, coz je u primovstriku problem. Co jsem videl videa, tak to vypada, ze to opravdu funguje.

Pri dalsi navsteve servisu se s nimi chci domluvit jestli mi namontovani te vyhrivaci podlozky a toho separatoru posveti. Protoze pokud by mi mela padnout zaruka na motor, tak se na to asi vykaslu.
i30 WG 1.6 GDI, New weekend, Cool red, MY 2015
Radunov
**
Příspěvky: 166
Registrován: 11 zář 2016, 07:52

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od Radunov »

ulthar píše: Co se karbonu tyce, nedavno jsem narazil na "Oil catch can" nebo taky "Air Oil Separator", ktery se montuje na hadici ovetravani klikovky do sani, takze misto smesi oleje, benzinu, vody a vzduchu by zpatky do sani mel jit jenom vzduch. Zbytek by mel kondenzovat v te separacni nadobe. Prave ta smes co jde z klikovky do sani je nejvetsim zdrojem zakarbonovani sacich ventilu, coz je u primovstriku problem. Co jsem videl videa, tak to vypada, ze to opravdu funguje.

Pri dalsi navsteve servisu se s nimi chci domluvit jestli mi namontovani te vyhrivaci podlozky a toho separatoru posveti. Protoze pokud by mi mela padnout zaruka na motor, tak se na to asi vykaslu.
ahoj,
taky jsem před cca 2 měsící řešil to samé, nakonec jsem sundal dekl z motoru a vyndal hadici odvětrání na straně hlavy motoru, abych si změřil průměr a kupodivu byla hadice zevnitř naprosto čistá ve 14tis km u GDi, tak jsem to nechal plavat. Jinak je potřeba mít skutečný oil catch tank co má vevnitř děrované přepážky a ne ty čísnký náhražky co vevnitř nemají vůbec nic - prostě jen baňka s vývodama...a taky jsem došel k tomu, že BMW má separátor oleje (Ventil odvetrani klikove skrine) z výroby, tak jsem uvažoval, jestli nepoužít z něho, je u toho výměnný interval. Jinak co mám info od mechanika motorů v autorizáku H. tak prý se zakarbonováním žádný problém neřešili. S řetězovýma rozvodama jen 2x, poprvé když tam olej někdo nechal neskutečně dlouho (tuším 60tkm) a druhý případ - výrobní vada řetězu. Tak já myslím, že můžeme být v klidu.

Pravda se separátorem je taková, že třeba i starý kadett s OHC motorem měl ve ventilovém víku u ústí hadice do sání takovej plastovej domek a v tom hromadu kovových mřížek, což má funkci toho odlučování oleje. Jestli to má i naše i30 těžko říct, ale na tom ventilovým víku žádný takový výklenek směrem ven není.

Můj názor je, že nejvíc jsem tomu pomohl motorovým olejem 5W-40 A3 vhodný pro přímé vstřikování, který má vyšší teplotu vzplanutí a tím pádem se bude méně odpařovat do sání při záteži. A ta čistá hadice mluví za vše. Navíc je tam vnitřní recirkulace spalin, tak by to mělo být OK. Co se týče výhřevu mot. oleje, tak jsem chtěl trochu snížit opotřebení motoru, obecně se uvádí že cca 50% opotřebení vzniká při studeném startu (průměr). Vodu mám ohřátou i v mrazu na aspoň 80° do 3km (stačí zavřit ventil topení), ale netuším s jakým zpožděním se ohřívá olej, říká se že je pozadu o 10°C oproti vodě, ale těžko říct jak to je přímo u tohoto motoru, neboť má menší olejovou náplň než starší 4 válcové vozy, což tomu ohřátí má určitě pomoct. Ale čidlo teploty oleje to z výroby nemá, ani před OBD zásuvku jsem to nevyčetl. Mě by stačilo, kdyby ten výhřev mot. oleje fungoval po nastartování a jen zkrátil dobu ohřátí na provozní teplotu. Některá auta to mají řešené např. výměníkem voda/olej. Olej sám o sobě maže od startu, spíš jde o to, že v oleji je zkondenzovaná voda a té je třeba se zbavit, protože ředí olej, takže kdo jezdí týden krátké trasy do práce, tak by to pak měl protáhnout v kuse v tempu třeba 40km, aby se voda odpařila. Benzínu v oleji se člověk zbaví jen z poloviny co má nízkou teplotu odpařování, proto se musí měnit včas, než se naředí na kritickou mez. Proto se při ježdění ve ztížených podmínkách má měnit třeba po 6k km viz manuál. Osobně měním mot. olej jak zčerná, to je u benzínového motoru známka opotřebení oleje -tím bych se řídil, to vypoví nejvíce. Netuším co všechno konstrukčně i30 má nebo nemá, to bych musel vidět do katalogu ND Hyundai a na nic takového jsem zatím nenatrefil. Nebo máte někdo takový odkaz?
I30 kombi GDi gdh
Uživatelský avatar
Swordfish76
**
Příspěvky: 103
Registrován: 17 říj 2014, 13:32
Bydliště: Kladno

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od Swordfish76 »

Zdar, napíšu vlastní zkušenost. Mám na 1.6 GDi najeto cca. 60 tkm, převážně krátké trasy po městě. Tzn. každý den studený start, ujedu 5km, zastavím. Odvedu dítě do školky. Znovu start, jedu 6 km na druhou stranu města s druhým dítětem do školy a pak 2km domů nebo ještě s několika zastávkami, když jedu nakoupit. V poledne jedu 5km pro dítě do školky a pak zpět. Takže denně cca. 25km rozkouskovaných do několika částí. Baterka to zvládá kupodivu bez problémů, ani nebylo třeba ji dobíjet. Do auta tankuju normální BA95 a přidávám VIF aditivum. Průměrnou spotřebu mám kolem 8,5l díky převaze jízd ve městě. Jinak třeba do Rakouska na lyže s rakví a plně naložený jsem jel za 6,9l a v létě Itálii za 6,2l.
Bohužel jsem si poslední dobou všimnul jednoho problému - ráno pře barákem nastartuju bez problému, mám to cca. 100 m od domu ke křižovatce s další ulicí, mírně z kopce. Dojedu skoro na volnoběh na tu křižovatku, rozhlédnu se, zařadím za 1 a chci se rozjet, ale auto vůbec nejede, a začne cukat, plyn můžu dát klidně naplno, ale nic se neděje 2-5 sekund. Pomůže jen zmačnout spojku, prošlápnout plyn a znovu se rozjet. Na další křižovatce po dalších 100m už je to v pořádku. Tohle se děje vždy jen po prvním studeném startu a jen jednou. Netuším co to způsobuje, možná EGR ventil? Máte někdo podobnou zkušenost?
Škoda Karoq 1.5 TSi 110kW DSG (2018) - čekatel, Hyundai i30 kombi 1.6 GDI (2014), Mazda 2 1.3 63kW (2009)
Ex: Honda Stream 2.0 i-VTEC 115kW (2003), Suzuki Swift 1.3/68kW (2005), Honda Accord Coupé 2.0i 98kW (1993),Honda Prelude 2.0i 108kW (1987)
Uživatelský avatar
t0x!n
****
Příspěvky: 1333
Registrován: 01 říj 2013, 21:37
Kontaktovat uživatele:

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od t0x!n »

Swordfish76 píše:Zdar, napíšu vlastní zkušenost. Mám na 1.6 GDi najeto cca. 60 tkm, převážně krátké trasy po městě. Tzn. každý den studený start, ujedu 5km, zastavím. Odvedu dítě do školky. Znovu start, jedu 6 km na druhou stranu města s druhým dítětem do školy a pak 2km domů nebo ještě s několika zastávkami, když jedu nakoupit. V poledne jedu 5km pro dítě do školky a pak zpět. Takže denně cca. 25km rozkouskovaných do několika částí. Baterka to zvládá kupodivu bez problémů, ani nebylo třeba ji dobíjet. Do auta tankuju normální BA95 a přidávám VIF aditivum. Průměrnou spotřebu mám kolem 8,5l díky převaze jízd ve městě. Jinak třeba do Rakouska na lyže s rakví a plně naložený jsem jel za 6,9l a v létě Itálii za 6,2l.
Bohužel jsem si poslední dobou všimnul jednoho problému - ráno pře barákem nastartuju bez problému, mám to cca. 100 m od domu ke křižovatce s další ulicí, mírně z kopce. Dojedu skoro na volnoběh na tu křižovatku, rozhlédnu se, zařadím za 1 a chci se rozjet, ale auto vůbec nejede, a začne cukat, plyn můžu dát klidně naplno, ale nic se neděje 2-5 sekund. Pomůže jen zmačnout spojku, prošlápnout plyn a znovu se rozjet. Na další křižovatce po dalších 100m už je to v pořádku. Tohle se děje vždy jen po prvním studeném startu a jen jednou. Netuším co to způsobuje, možná EGR ventil? Máte někdo podobnou zkušenost?
tohle bych radil asi do samostatneho tematu, problemu, zavad, presne tento jev se projevoval dost casto u 1.4ky (resila to uprava sw), protoze ten motor pri studenym motoru rano nestihal + ekoterorismus, kazdopadne kdyz se zacal tento problem projevovat mne na i30, tak ten motor uz mel 10tkm najeto (predtim to nedelalo), tak to melo tento nasledek, dal pak obcasne auto pri konstantni rychlosti jakoby pohupovalo, jako bych pridaval a ubiral plyn, pritom jsem mel nohu na rovince ve stejne poloze, vysledek byl tehdy po mereni komprese na valcich, to, ze se vysypal kat a vydrel motor, na 3. valci byl tak 1/3 tlak, menil se motor + kat, v tvym pripade bych to hlidal a pokud bys naznal treba, ze v kopci kde ti driv stacila treba 4. rychlost a nyni auto zpomaluje bych tlacil na servis aby zmeril kompresi motoru
Kia Ceed 2015 1.6 GDI TOP - bílá WD
i30 II 1.4 CVVT 73kW - "původní" Komfort - prodáno
Obrázek
Uživatelský avatar
oltcitak
*****
Příspěvky: 1563
Registrován: 31 led 2010, 22:54

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od oltcitak »

Zaujimava problematika,sice mam iny voz, ale pricip je rovnaký, riesil som, a ciastocne vyriesil... kupil som stareho pezotika 1,9 D, sluzi na poletovanie po meste, kuri to hned, spotreba fajna, uzitnost velka,a Starexa mam len na dlhsie trasy... cim chcem povedať , ze existuju aj ine riesenia, ved nebudem predsa damske lodicky upravovat na horsku turistiku. :lol: kupit novy diesel a vuzivat ho len na na kratke trasy je technicka blbost..
"Rexik" 4WD,2,5l CRDi 103kW

Kód: Vybrat vše

http://oltcitak.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
harvi
**
Příspěvky: 374
Registrován: 17 dub 2016, 09:17

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od harvi »

ale on pise o 1.6GDi co je benzin...
Hyundai i30 cw, 1.6GDI 99kw STYLE
Skoda Felicia 1.6
minulost: 307 SW facelift 1.6HDi 80kW, Skoda 120L, Skoda 110
Uživatelský avatar
t0x!n
****
Příspěvky: 1333
Registrován: 01 říj 2013, 21:37
Kontaktovat uživatele:

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od t0x!n »

oltcitak píše:Zaujimava problematika,sice mam iny voz, ale pricip je rovnaký, riesil som, a ciastocne vyriesil... kupil som stareho pezotika 1,9 D, sluzi na poletovanie po meste, kuri to hned, spotreba fajna, uzitnost velka,a Starexa mam len na dlhsie trasy... cim chcem povedať , ze existuju aj ine riesenia, ved nebudem predsa damske lodicky upravovat na horsku turistiku. :lol: kupit novy diesel a vuzivat ho len na na kratke trasy je technicka blbost..
clen fora a nevi co je GDI = gasoline direct injection :-k = prime vstrikovani paliva (tzn. obecne to stejny jak napr. TSI bez turba), takze jak jiz padlo benzin
Kia Ceed 2015 1.6 GDI TOP - bílá WD
i30 II 1.4 CVVT 73kW - "původní" Komfort - prodáno
Obrázek
Uživatelský avatar
oltcitak
*****
Příspěvky: 1563
Registrován: 31 led 2010, 22:54

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od oltcitak »

Tak sorry,nezistoval som,co je to GDI(trosku ma zmiatlo to "D") ale v principe az taka zmena nieje,stale plati,co som pisal,nove auta jednoducho niesu na kratke trasy vhodne,pretoze katalyzator,EGR,a pod. ekosracky.. v podstate,ale dokial je moznost len jedneho auta v rodine,tak pri znizeni vymenneho intervalu vymeny oleja by som to neriesil,raz za cas dobit baterku(idealne kupit inteligentnu nabijacku z Lidla a raz za mesiac to nechat cez weekend pripojene...) Ako uz popisali chlapci predo mnou...
"Rexik" 4WD,2,5l CRDi 103kW

Kód: Vybrat vše

http://oltcitak.rajce.idnes.cz/
Uživatelský avatar
harvi
**
Příspěvky: 374
Registrován: 17 dub 2016, 09:17

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od harvi »

to je prave ten problem, Diesle na kratke trasy nie... zachvilu uz ani benziny.... tak co potom teda... elektromobily maju pre beznych ludi stale astronomicke ceny nehovoriac o nemoznosti nabijania na sidliskach (ano jeden-dvaja v garazi na ulici sa da... ale ak to budu nabijat na tej ulici vsetci tak tiez lahne siet)
Hyundai i30 cw, 1.6GDI 99kw STYLE
Skoda Felicia 1.6
minulost: 307 SW facelift 1.6HDi 80kW, Skoda 120L, Skoda 110
ulthar
**
Příspěvky: 393
Registrován: 02 čer 2015, 15:15
Bydliště: Novy Jicin

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od ulthar »

oltcitak: Doted jsem provozoval starou feldu, te ale konci STK a aby to proslo dalsi technickou, musel bych do toho nasypat hromadu penez. A s kupovanim takhle starych aut uz jsem skoncil, protoze at se to auto zdalo byt v sebelepsim stavu, v prubehu par mesicu od koupe jsem se v tom stejne musel hrabat a neco spravovat.

Radunov:
netuším s jakým zpožděním se ohřívá olej, říká se že je pozadu o 10°C oproti vodě
to slysim prvne a nemyslim si, ze je to pravda. Par kamaradu ma auta, kde maji i ukazatel teploty oleje a bezne maji vodu na 90 a olej ani ne 60. Nedavno jsem narazil na jednom e-shopu na cidlo teploty oleje se zavitem za rozumnou cenu, tak jsem uvazoval, ze bych si ho namontoval misto vypustaku na olej a dobastlil k tomu nejaky zobrazovac. Pokud by opravdu byla teplota oleje = voda-10°C, tak bych to asi ani neresil, protoze ta voda je zahrata fakt rychle.

S tou hadici je to dobry napad, mrknu do ni jestli tam je nejaky bordel.
Co se tyce toho separatoru oleje, koukal jsem prave na hromadu ruznych videi, kde popisovali ruzne druhy, montaze, zkusenosti apod. Dokonce jsem narazil i na par DYI videi, kde ta cena byla cca 10-15 USD, ale pokud bych jej fakt objednaval, tak bych zvolil asi nejake profi reseni. Samozrejme v tech videich upozornovali presne na to co jsi psal, ze u tech extra levnych nebyl zadny "mesh" (?separacni vlozka?), takze je to de-facto placebo. Kazdopadne uvidim, co mi na to rekne :hyu: servis.
Osobně měním mot. olej jak zčerná, to je u benzínového motoru známka opotřebení oleje
Tady si dovolim nesouhlasit. To ze se olej po par tisicich km od vymeny zakali je uplne bezne.

Co se vymeny oleje tyce, planuju olej menit co 6 mesicu, coz je pri mem najezdu cca 6tis km.
i30 WG 1.6 GDI, New weekend, Cool red, MY 2015
copper5252
***
Příspěvky: 911
Registrován: 30 kvě 2015, 16:45

Re: Dlouhodoby provoz na kratke trasy 1.6GDI

Příspěvek od copper5252 »

GDI bych tohle rozhodně neřešil. Jestli jezdíš jen na tu Vervu 100, tak ani karbon by neměl být problém.
Ale rozhodně nezahřívej motor tak, že ho nastartuješ a necháš několik minut běžet ma volnoběh. Právě při volnoběhu se spaluje chudá směs a dochazí ke karbonizaci. Navíc motor v takovém případě je dlouhodobě studený. To je v podstatě ta nejhorší věc, co můžeš dělat


to si snad nechtěl napsat ne ?

je zcela jedno jestli jezdi na vervu nebo činsky benzin , verva má více aditiv proti karbonizaci atd ale vliv oktanové čislo na možnou karbonizaci nemá !

karbonizace větěšinou vznika z nespalených zbytku oleje nebo sajratu v benzinu a nebo naftě !

pokud je smněs chudá tak ke karbonizaci nedochazí ! nemá z čeho ! resp chudá směs vysoka teplota
bohatá smněs nižíší teplota a muže dochazet ke krabonizaci ale většinou nedochazí
I20 Active T-GDI 88kw 2016
--------------------------------------------------------------
Nepřeji si aby na moje příspěvky reagoval Mirus30 !!!
a Axel.Foley ! Vendelín ! only_one ! a slabostka!!!!
Odpovědět

Zpět na „i30 2012- Motor a převodovka“