Hyundai Kona 1.0 T-GDI 88 kW
No, ač jsem tedy nechtěl, nakonec jsem se díky Igorově naléhání a s vidinou toho báječného poděkování rozhodl napsat pár řádek. Protože jste tu všichni Hyundai znalí, tak asi nemá cenu toto auto nějak zvlášť představovat. Hyunda Kona patří do skupiny tolik populárních městských cross-overů a dovolím si tvrdit, že svoje místo na výsluní si určitě najde. Zapůjčené auto mělo pod kapotou tříválec o obsahu jeden litr dopovaný turbíčkem. Proč turbičkem? Protože je to všechno tak malinkatý.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Když si to shrneme, Koně chybí jeden válec a vejdou se do ní dvě Plzně, a to necelý…
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nebudu se tu moc rozepisovat o výbavě, přesto si dovolím pár věcí zmínit. V první řadě je tento vůz vybavenou celou řadou bezpečnostních systémů, o jejichž praktičnosti bychom mohli vést dlouhé diskuze a věřím, že bychom se vždy neshodli. Například DAW, kdo víte, co to je? Ano, správně, je to systém, který vás upozorní na to, kdy si dát kafé
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ne, dobře. Beze srandy… vážně nevím, jak tohle funguje. Jestli to má sledovat reakce řidiče a následně vyhodnotit jeho únavu, tak se obávám, že můj děda by zastavoval každých pár kilometrů. No, budiž mu zem lehká. Můj děda jezdil naposledy 120 a tam řešil akorát problém s tenkým věncem volantu, což mazácky vyřešil omot z perforované kůže. Ale ok, je to dnešní trend. Bezpečnost až na prvním místě. Mě osobně by se víc líbilo, kdyby byl v základu kolenní airbag. Jak jsem již nastínil, nebudu se rozepisovat, takže dalšími systémy jsou FCA, FCB, FCC, FCD… ne dobře, to už zase kecám.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Zkrátka je to spousta zkratek – FCA, FCW, BCW, RCCW, DAW, HAC anebo DBC. U toho bych se zastavil, to je asistent pros sjíždění kopce a tahle fičura se mi docela líbí, i když pochybuji o jejím praktickém využití na silnici. Díky tomu, že mi o víkendu hezky sněžilo, tak jsem to zkusil při sjíždění zasněžené silnici a musím říct, že auto krásně brzdilo, měl jsem děsný pocit bezpečí
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
, ale jelo to moc pomaličku. V terénu by se to asi dalo využit lépe, ale ruku na srdce, kdo s Konou pojede do terénu? Panička na jehlách s taškou Kaufland? Nebo snad důchodce při cestě do lékárny? Ano, tady přesně narážím na typy lidí, pro které je tohle auto určené. Tedy podle mě. Protože jedno vím jistě, rodinný vůz to teda není. A podle čeho jsem to poznal? Podle kufru.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Teď mě ukamenujte. Ten kufr je vážně malý. Celých 361 litrů a počítám, že je v tom každá skulinka pod platem, nad platem, vedle plata, u podlahy… atd. Ale ok, tohle auto nemá ambice stát se stěhovacím vozem. Přesto právě rodina, tzn. 3 a více lidí, má na zavazadlový prostor vyšší nároky. Basa piva na víkend, taška s čistým prádle, jídlo, hračky, sportovní potřeby (třeba surf…
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
) apod. V řeči čísel nabízí zavazadlový prostor Kony přesně o 34 litrů méně než nová i30 hatchback. Na druhou stranu musím Konu pochválit za vnitřní prostor, který je dostatečný a nabídne dostatek místa pro 4 osoby. Takže tady palec nahoru. Celkově Kona interiérem nijak nevybočuje z nového trendu Hyundai, který jako první přinesl Tucson. Horizontální řešení přístrojové desky, jednoduchý panel přístrojů, velmi dobrá grafika palubního počítače s dostatečným množstvím funkcí a nastavení. Velmi dobrá ergonomie, zejména ovládaní výhřevu volantu a sedaček vedle řadicí páky apod. Když se ještě lehce dotknu výbavy, tak chválím za smart key, startování tlačítkem je prostě návyková věc
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
, dále se mi líbila perforovaná kůže na volantu, polokožené sedačky, automatická klima, dešťový senzor, samostmívací zrcátko, parádní rádio se super grafikou atd. atd. atd. Zkrátka tato výbava toho nabízí víc než dost. Někomu by možná mohla chybět navigace, ale díky Apple Car Play či Android Auto lez použít jakoukoliv navigaci z vašeho Smart Phone a kdo dneska nemá Smart Phone jako by nebyl.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Asi bych možná mohl prohodit ještě pár slov o zevnějšku auta. Je to fakt dost individuální a Kona je prostě tak specifická. Ale za mě je fakt parádní. Já měl na víkend bílou barvu, tu bych si nekoupil, radši nějakou metalízu. Auto se mi vážně líbí. Zpátky do kabiny. Nastupování a vystupování je prostě díky vyššímu podvozku doslova parádní, to mě na těchto autech vážně baví. Díky elektrickým sedačkám lze nastavit posez řidiče opravdu ideálně. Naklápět se dá snad i sedák, bederní opěrka je samozřejmostí. Takto jdou nastavit obě přední sedačky, báječné!!!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Dobrou pozici za volantem jsem si našel skutečně rychle. Výhled z vozu je taky dobrý. Přední A sloupky tolik nevadí a dozadu vám pomůže parkovací kamera. Co se týče jízdních vlastnosti, tak auto se řídí velmi dobře díky komunikativnějšímu řízení, než jsme byli u Hyundai zvyklí. Podvozek je trochu tvrdší, což nemusí každému vyhovovat, ale pravděpodobně tím výrobce zčásti eliminuje náklony karoserie v zatáčkách a musím říct, že úspěšně. Podvozek filtruje nerovnosti statečně, ale na 17“ Alu kolech je to auto prostě zbytečně tvrdý a na příčných nerovnostech je to znát. Ale celkově na mě podvozek auta zanechal dojem a líbilo se mi to. V zatáčkách auto drží dobře stopu a nepřišlo mi ani příliš nedotáčivé. Samozřejmě, že díky povaze vozovek jsem neměl možnost to moc „hrotit“. Na začátku jsem říkal, že napíšu pár řádek a už tu máme druhou A4.
Teď kvíz. Má to specifický zvuk, je to hlučnější, krapet to vibruje. Ano, nabízela by se tu jedna věc, která se vejde do kapsy…
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ale ta to není. Je to „litránek“. Nejdůležitější součástí auta bývá motor a ani tady tomu není jinak. Tohoto litránka jsem měl možnost již jednou vyzkoušet, a to v i30 kombi. Moje poznatky? Ty už jsem napsal. Ve finále musím konstatovat, že to docela jede, když se to zahřeje, tak to není skoro slyšet a navíc to ani moc nežere. No, já měl teda průměr za 290 najetých km 7,8 litru… ale tohle nemůžete brát jako měřítko, protože mě by žral benzín i elektromobil.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Zkrátka litrový tříválec tomu autu sedne. Do města a na okresky je motor ideální. Od 2.000 ot. zabírá vážně statečně a v doprovodu zvuku připomínajícího „nasraného čmeláka“ (díky Petzle za toto přirovnání, snad nevadí, že jsem ho použil) statečně hýbe přibližně s 1,3 tuny těžkým autem. Nevyzkoušel jsem ho však s naloženým autem, ale ve dvou dospělých upaloval docela slušně, že Shawte?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Samozřejmě, že ideální variantou by byla 1.4 T-GDI, ale ta se nedodává. A možná nějaká nafta, třeba i 1.4 CRDi.
Určitě jsem na spoustu věci zapomněl, spoustu jsem jich popsal tak jak je cítím a ne s každým se ztotožním. Každopádně, Kona na mě udělal dojem. Byť to vůbec není auto pro mě.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)