Jedna z prvních úprav, co plánuji, tak je pořešení vypínání předních parkovacích senzorů. Ve výbavě jsou zadní senzory a přikoupené přední. Jenže to neznamená jen přidat senzory do systému, ale vysloveně dva nezávislé systémy. Ve výsledku je to tak horší, než to ve výbavě nemít a přikoupit si zadní i přední senzory, protože pak by to bylo v jednom celku. K senzorům jsem si navíc přiobjednal i vypínání, což jsem očekával, že bude nějaká krabička či propojení, aby to šlo vypnout normálním tlačítkem na parkovací senzory. Chyba lávky. Byl by to právě další nezávislý vypínač buď s vytaženým kabelem a přilepený oboustrannou páskou na palubku či zavrtaný do palubky. No esteticky ani jedno z těch řešení není moc dobré a prakticky furt mačkat dva vypínače, to by byla taky dost otrava. Proč vlastně vypínač. Zadní senzory jsou poměrně v klidu, reagují stejně jen při použité zpátečce a tak zatím jsem neměl vůbec důvod je chtít vypnout. Přední senzory jsou ale aktivní stále a hned druhý den, kdy jsem si zajel k mcdonalds drive-inu, tak při najetí blízko okýnka se hned ozývaly.
Takže nejprve, co vlastně v tom autě je:
U řidiče na boku, vlevo od pojistek je domontovaná krabička. Dle nápisu na krabičce se jedná o systém předních parkovacích senzorů KBSS-2FD
http://www.aunika.com/Elektronicke-syst ... ci-senzory
- kbss2fd.jpg (238.33 KiB) Zobrazeno 5901 x
Na uvedené stránce lze stáhnout i užitečný pdf soubor s návodem na instalaci a hlavně s popisem pinů konektoru:
http://www.aunika.com/download/file/pro ... 74_web.pdf
- kbss-2fd-pinout.jpg (44.68 KiB) Zobrazeno 5901 x
Díky tomu, že vypínač se dopisoval na objednávku až dodatečně, zapomněli ho objednat a nainstalovat. Když dorazil, tak jsem si rozmyslel, že ho instalovat nechci, protože nechci tam nikam vrtat kvůli tlačítku, co nefunguje tak, jak bych chtěl. Jedná se o toto tlačítko:
http://www.aunika.com/Elektronicke-syst ... F-tlacitko
- sw4f.jpg (79.5 KiB) Zobrazeno 5901 x
Dle proměření tlačítka se jedná o tlačítko nikoliv přepínač a při stisku přizemňuje. To je dle GDS i stejná funkce jako tlačítko vypínání zadních senzorů.
Ještě bude potřeba změřit jaké je napětí pro indikaci vypnutého stavu u zadních senzorů a jaké u předních.
Nabízí se tedy několik způsobů řešení:
1) spojit přizemňovací piny (preventivně přes diody)
výhody: mělo by se obojí vypnout i zapnout na stejné tlačítko
nevýhody: teoreticky díky zákmitům tlačítka a jiné reakci elektroniky může dojít k rozsynchronizování, že to vypne či zapne jen jedny senzory. LED indikuje jen jeden systém, stav druhého je nejistý
2) nahradit sadu tlačítek za variantu, co má tlačítko vyhřívání volantu, které já nemám, a napojit vypínání a indikaci na toto tlačítko
výhody: celkem estetické řešení, poměrně blbuvzdorné a odolné
nevýhody: cena, dvě tlačítka na vypínání
3) nahradit vypínání zadních senzorů za přední, jelikož zadní jsou podmíněny i zařazenou zpátečkou, nenapadá mě důvod proč by mělo být třeba je deaktivovat
výhody: pokud je stejné napětí pro indikaci, není potřeba žádná součástka navíc
nevýhody: nelze vypínat zadní senzory
4) přetechnizovaná varianta - přidat minimodul s arduinem, který by jednak synchronizoval stav předních a zadních senzorů a dále umožnil funkci dočasného vypnutí dle času či rychlosti
výhody: více pohodlných funkcí
nevýhody: náročnější, jsem lenoch
TODO:
změřit napětí indikace vypnutého stavu zadních a předních senzorů
zkusit najít cenu tlačítek s vyhříváním volantu
EDIT1:
Tak ten systém je ještě pitomější, než jsem čekal. Na vypínači je červená dioda a ta svítí v okamžiku, kdy jsou přední senzory zapnuté. Zároveň jsem narazil na nemalý problém s konektory. Konektor, který je použit na připojení tlačítek zadních parkovacích senzorů a vyhřívání volantu, tak se z něj téměř vůbec nedají vytahovat piny bez poškození. Minule jsem na něj narazil u tlačítek volantu v i20 a ten jsem rozebral jen lehce destruktivně (měl jsem náhradní svazek), což se mi tady na hlavním kabelu moc nechce. Jelikož ten kabelový svazek je nevyměnitelný (cena výměny vzhledem na nutnost komplet vše odstrojit je extrémni). Stejně tak piny konektoru té jednotky předních senzorů nejsou běžné jst, jako jsou třeba na arduino deskách, takže i ty bude potřeba nejprve někde sehnat. Rozhodl jsem se tedy dočasně použít to jejich tlačítko. Ale teda fakt, to je nápad svítit červenou ve významu zapnuto (přitom všechny kontrolky v autě dodržují význam barev zelená,oranžová, červená). A ještě k tomu ho není moc kam rozumě umístit, protože poblíž ostatních tlačítek znamená na kryt pojistek, což není moc vhodné. No, nepotěšilo mě to ani trochu...