Oceňuji, že na tím přemýšlíš a že jsi svou kritiku shrnul v ucelené, přehledné a srozumitelné podobě. Něco z toho je pravda a jsou to objektivní deficity, co stále elektroauta mají, z jiných bohužel cítím vliv haterské mediální antikampaně vedené Autoforem, teď i Seznam Zprávami a jimi podobnými.
Vengin píše: ↑27 črc 2021, 13:49
Problém č. 1 - Nabíjení
- kdo má dům, řadovku nebo alespoň garáž, tak OK, tam si nabíječku uděláš, ale dívali jste se, kolik lidí stojí třeba na přažských sídlištích? Za posledních pár let se počet aut zdvojnásobil, nemáš šanci zaparkovat, když přijedeš z práce později než v 16:30, takže stojíš kdovíkde a teď si představte, že u každého takhle stojícího auta by měla být k dispozici nabíječka, když už ne u každého, tak alespoň u každého druhého, to je utopie.
Ano, to je pravda, pro lidi na sídlištích to zatím smysl nedává. Ale s tou utopií bych byl radši opatrnější. Ony totiž zdánlivé utopie mívají poměrně často tendence stávat se realitou. Ještě krátce po první světové válce se také zdálo, že zavést elektřiny do každé domácnosti je utopie. A za dvacet let bylo v Čechách a na Moravě elektrifikováno 90 % domácností. I komunistům se zdálo, že je utopie, aby měla skoro každá česká domácnost auto, natožpak dvě. Proto navrhli sídliště bez dostatečných parkovacích ploch. A ejhle, utopie se stala krátce na to realitou. A tak bych mohl pokračovat...
Vengin píše: ↑27 črc 2021, 13:49
Problém č. 2 - Kapacity
- myslíte si, že současná síť utáhne mimo všech těch domácností se 7 spotřebičema na elektřinu ještě nabíječky automobilů? Veškéré současné sítě by musely značně rozšířit kapacitu, takže to není jen o vybudování ohromného množství nabíjecích stojanů, ale také o značném navýšení kapacity sítě, c ož bude stát ohromné peníze a kdo to ve výsledku zaplatí? Viz problém č. 3.
ČEZ, největší výrobce elektřiny u nás, tvrdí, že je distribuční síť u nás dostatečně silná, PR.E tvrdí, že je distribuční síť u nás dostatečně silná, Е.ОN tvrdí, že je distribuční síť u nás dostatečně silná, AutoForum tvrdí, že to skončí velmi brzy blackoutem. Komu tedy veřit, samotným distributorům elektřiny nebo jednomu desinformačnímu bulvárnímu plátku? Naštěstí byla v minulosti naše distribuční síť dimenzovaná na mnohem větší odběry těžkého průmyslu, což nakonec nebylo v takové míře potřeba.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Bude se však muset investovat v některých lokalitách do posílení tranformačních stanic, které by nemusely zvýšený odběr ustát. To by se časem ale muselo tak nebo tak. Na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu je o tom podrobná
studie.
Vengin píše: ↑27 črc 2021, 13:49
Problém č. 3 - Cena elektřiny
- už nyní se v mediích můžete dočíst, že máme očekávat nárůst ceny elektřiny a to dost významný. Už toto mne odrazuje od toho, abych měl plně elektrickou domácnost, kde jsou náklady na provoz závislé na ceně jednoho zdroje (proto nikdy nezavrhnu plyn), takže každé navýšení dokáže pořádně zamávat s rodinným rozpočtem, protože se bude týkat jak spotřeby domácnosti, tak nově i automobilů. A pokud bude muset ČEZ investovat do posílení sítě, zaplatíme to ve výsledku my spotřebitelé v ceně energie, protože ta samozřejmě zdraží, aby si kompenzovali nucené investice.
To je bohužel možné. Stát se také určitě bude chtít někde zahojit po snížení výběru spotřební daně z pohonných hmot. V tomto jsem pesimista a obávám se, že provozní náklady na elektroauto se postupně srovnají s provozními náklady, které jsou teď na auto s fosilními palivy.
Vengin píše: ↑27 črc 2021, 13:49
Problém č. 4 - Cena vozů
- elektromobily jsou pořád ukrutně drahé, takže se vrátíme do dob socialismu, kdy mělo auto pár vyvolených, to už nebudou dvě, tři auta na domácnost, jak je to teď.
V tuto chvíli je to rozhodně problém. Avšak elektromobily nejsou až tak drahé kvůli tomu, že by jejich samostná výroba bylo o tolik dražší než výroba aut spalovacích, ale je to jednak obchodní politika automobilek, jednak si tím sanují náklady na vývoj. Lze jen doufat, že jejich ceny i díky vzrůstající konkurenci a zvyšující se sériové výrobě budou postupně klesat.
Vengin píše: ↑27 črc 2021, 13:49
PRoblém č. 5 - Výdrž baterie a následný servis
- to, že auto ujede na jedno nabití úplný prd, se možná vyřeší postupných vývojem technologie, ale to, že baterie vydrží pár let, a pak nadobro odejde (máme s tím zkušenost u mobilů, kdy nevyjímatelná baterie takhle odepíše celý mobil a vy musíte běžet pro nový), přičemž cena nové baterie = cena nového auta se spalovacím motorem, tak hoddně štěstí s obměnou vozového parku, protože nevím, kdo bude mít na to každé 3-4 roky kupovat nové auto nebo novou baterii. Trh ojetin toto úplně vymaže z existence, protože po pár letech je elektromobil neprodejný.
Toto je blud šířený z Autofora. Nelze srovnávat baterie v mobilu s bateriemi v EV. Baterie v mobilu nemá aktivní chlazení kapalinou a není ani dimenzovaná na vyšší výdrž. V tomto udělaly za posledních deset let baterie v EV obrovské pokroky. První vyrobené elektromobily (hlavně Leafy) ještě neměly aktivní chlazení a teplotní management a dostatečný ochranný buffer, proto degradovaly poměrně rychle. Ale ani tak nejsou po deseti letech na vyhození, jsou třeba na 70 % kapacity. Novější elektromobily už tím tolik netrpí a stále se to zlepšuje. 8 let záruky je dnes standardem. U elektromobilů Hyundaje (Ioniq od 2017) a sesterské Kie je degradace zatím v podstatě neměřitelná. Dost také záleží, jak se k ní dotyčný chová. Špatným zacházením ji lze utrápit poměrně rychle, při šetrném užití naopak může vydržet dost dlouho. Je to podobné jako se spalovacími motory.
Vengin píše: ↑27 črc 2021, 13:49
Problém č. 6 - Dopad na životní prostředí
- tím se obhájci elektromobilismu nejvíce ohánějí, že jde ekologii, ale výroba baterie a její následná likvidace (po 3-4 letech, když odejde) jsou pro přírodu mnohem větší problém než zplodiny ze současných aut se spalovacím motorem, nehledě na to, že existují studie, které dokazují, že největší znečišťovatelé ovzduší jsou velké lodě (výletní, trajekty atd.) a letadla, auta zněčišťuji vzduch v dnešní době jen malým procentem.
Dopad na životní prostředí je tak komplexní problém, že jaké si kdo vybere parametry, taková mu vyjdou čísla. Že baterie odchází po 3-4 letech je totální nesmysl.
Vengin píše: ↑27 črc 2021, 13:49
Problém č. 7 - Bezpečnost/požáry
- nedávno jsem četl, že v Nizozemí, které je považováno za kolébku elektromobilismu a kde je uměle zvýhodňován nákup elektromobilu a uměle znevýhodňován provoz spalovacích aut (tlačení ceny pohonných hmot na 50-60kč/L, apod.), nechávají majitelé bytových domů nabíječky z garáží pod domy odstraňovat, protože se bojí rizika požáru a já se jim nedivím, protože elektromobil se hasí mnohem hůř než klasické auto. Hasiči ho musí umístit do kontejneru z vodou, protože se může i několik dní po požáru znovu samovznítit. Představte si, že si pořídíte byt v bytovém domě a někomu v podzemí na nabíječce blafne auto a celej barák vám shoří, protože do podzemních garáží se hasiči jen těžko dostanou? Taky bych se bál. A o tomto strachu svědčí i nizizemský automobilový trh, protože prodej nových elektromobilů se propadl o d esítky procent a vesele tam bují prodej ojetin s klasickými motory.
Další poplašná zpráva šířená Autoforem. Ze statistik v USA vyplývá, že pravděpodobnost četnost elektroaut je asi jedenáckrát nižší než požáru auta se spalovacím motorem. V ČR hoří v průměru 2000 aut ročně, to je víc než pět každý den! Z toho zatím v ČR nehořel ani jeden elektromobil. Hasiči jsou na případné požáry elektromobilů připraveni, přestože může být složitější, stačí si přečíst místo bludů v Autoforu jejich
vyjádření. S tím Nizozemím je to zase další blud z Autofora, prodeje elektrmobilů jsou tam na prvním místě v Evropě po Norsku v přepočtu na obyvatele a podíl jejich prodeje se stále zvyšuje, dokonce se v červnu meziročně
zdvojnásil. Samozřejmě v tom není jen vyšší kupní síla Holanďanů, ale také poměrně štědré dotace.