Tak jsem měl po nějakém čase možnost s naší Heduší (1.5 DPI) opět projet trochu delší cestu a ověřit, jak se holka po zajetí umí předvést na dálnicích i v horských stoupáních. Jeli jsme z Rakouska (Tauplitz) k nám domů (Kutná Hora). Dva lidi v autě, k tomu uvnitř plná polní (lyžařská), z 400 km byly cca 1/2 dálnice, zbytek mix I. a II. třída vč. kličkování po kopcích a jednoho čistě horského úseku, něco taky po městech…
Výsledek cesty byl z hlediska spotřeby velice zajímavý:
- 12-spotreba.jpg (13.1 KiB) Zobrazeno 947 x
Je fakt, že jsem to většinou moc nehnal – např. na této trase jsou v Rakousku vyjma A1 ostatní dálnice (A9, A7 a S5) zpravidla na limitu 100 km/h (samý tunel). V noci jsem pak u nás okolo Sázavy jel kvůli zvěři rovněž velmi klidně (čím dál větší safari!). A už taky začínalo trochu foukat do zad, takže takový Votičák jsem byl schopen sjet z velké části dolů na neutrál. Na druhé straně jsem to ale zas na celé D3 a i jinde, kde to šlo, držel na skutečných 130 km/h (136 km/h na tempomatu).
A proč to vlastně píšu? Stále čtu takové komentáře (SM, resp. auto.cz) že 1.5 DPI je primárně dobré na ježdění okolo komína a že vyrazit s tím na dálnici je pomalu utrpení, že to řve, žere apod. Nějak pořád nevím, z čeho tyto závěry pramení. Jasně, kdybychom se trumfovali, tak nějaká ta TDI, TSI, TGDI, CDRI by mě v akceleraci kožich určitě vyprášila. Možná bych taky jinak zpíval, kdybychom tu cestu jeli ve 4 lidech a s rakví na střeše. Ale za daných okolností je pro mě výsledek více než dobrý. Brzdou provozu jsem určitě nebyl, nějakou tu výkonovou rezervu jsem vždy cítil a překvapivě i tu spotřebu bych např. se svojí megaúspornou 1.9 TDI starou Ovcí taky sotva dával.
No a hluk? K tomu už jsem se vyjadřoval několikrát. Při těch 130 (resp. 136) km/h to už záležitost motoru opravdu více méně není. Skoro bych řekl že působí i opačný efekt: rostoucí otáčky = rostoucí frekvence = hladší akustický dojem