Motor 1.5DPi

Startování, spojka, převodovka, provozní kapaliny.

Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Maras
*****
Příspěvky: 1801
Registrován: 09 srp 2020, 14:44

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od Maras »

Podtočený motor dává najevo svým duněním, že už nezvládá nízké otáčky, jenže jen sluchem se nelze řídit. Ty děje,kdy se nadměrně zatěžuje klikovka, ložiska, převodovka,rozvody se dějí již mnohem dřív, než zaznamená ucho. Nehledě na potřebu náhlé akcelerace, která může nastat,potom chybí drahocenné vteřiny na podřazení. Krom toho nelze srovnávat diesel s benzínem. Tam je motor konstrukčně stavěn na vysoký kroutící moment a tudíž i nízké otáčky mu vyhovují.
Hyundai i30 HB 1.5 DPi 81 Kw Smart
Hyundai i30 HB 1.5 DPi 81kw Comfort
Hyundai i30 GDW 1.6 MPI 88 kW Ambassador
HONDA Jazz 1.4 73kW
Ford Focus II Combi 1.6 74kW
Š.120,Favorit,Fabia...
Reklama
 

JackK78
**
Příspěvky: 104
Registrován: 08 srp 2020, 10:05
Bydliště: Liberec

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od JackK78 »

Tak to musím litovat všechny, co jezdí s malými tříválci, které zatěžují klikovku a ložiska o dost víc než naše kultivovaná 1.5 s omezeným točivým momentem.
Jedna věc je požadavek na výkon a druhá, jaký výkon je motor schopen dát při tak malých otáčkách. A zde je na tom 1.5 atmo dost špatně, takže jediným neduhem bude letargické zrychlení, ale dunění určitě ne a velká zátěž na klikovku a ložiska taky ne. Takováto reakce nastane u tříválce, které při daných otáčkách vygeneruje mnohem větší moment.
Analogie s cyklistou. Oba budou mít stejný těžký převod, ale jeden bude rachytida a 50 kg, který se jen tak tak rozjede. Druhý bude namakaný 100 kg borec, který může klidně ten řetěz přetrhnout. A že jsem toto už párkrát v dráhové cyklistice viděl.

Když porovnám motory 1.5 DPi a ten litrový tříválec, tak nevidím moc velký rozdíl v mohutnosti klikovky ani ložisek. Takže bych byl opatrný s tvrzením, že ten turbo tříválec je stavěný na ten vysoký točivý moment. Spíš bych si dovolil tvrdit, že u toho turba ten motor bude dost na hranici mechanických možnosti a u 1.5 bude tím pádem dost velká rezerva.
Hyundai i30 III Combi 1.5 DPI Smart, Silky bronze
Tucson 2015, 1.7 CRDi
Opel Astra Caravan 1.7 Dti
thaischumi
**
Příspěvky: 204
Registrován: 05 srp 2020, 09:03

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od thaischumi »

To že ti neduní při 1500rpm, možná díky tomu že jsou silenbloky a dvouhmota ještě v pořádku.
i30 Kombi 2019 1.4 T-GDI 103kW Comfort "Clean Slate Blue"
Tucson NX4e FL 2024 1.6 T-GDI 118kW Style "Ecotronic Gray Pearl"
RIP Focus MK2 Kombi FL 2008 1.6 TDCi 66kW 33x xxx km
RIP Focus MK1 Kombi 2004 1.8 TDCi 74kW 414xxx km
JackK78
**
Příspěvky: 104
Registrován: 08 srp 2020, 10:05
Bydliště: Liberec

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od JackK78 »

Atmosférické motory běžně dvouhmotu nemají a myslím si, že ani 1.5 DPi dvouhmotu mít nebude. Dvouhmotu mají v drtivé většině turbomotory, které generují větší torzní kmity (https://www.auto.cz/dvouhmotovy-setrvac ... cit-125531).
Však se podívejte na video od Garaje, který ukazuje vibrace 1.5 a 1.0 u Kia Ceed. A to jsou vibrace jen na volnoběh. Při zátěži vibrace tříválce razantně stoupnou, ale u atmo čtyřválce téměř nikoliv. Proto si myslím, že tam dvouhmotu mít nebudeme, neb není potřeba.
Hyundai i30 III Combi 1.5 DPI Smart, Silky bronze
Tucson 2015, 1.7 CRDi
Opel Astra Caravan 1.7 Dti
willy50
****
Příspěvky: 1135
Registrován: 16 lis 2009, 13:11

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od willy50 »

pirko7 píše: 17 bře 2022, 20:12 Já v tomhle stále citím tu honbu za ušetření u pumpy :lol: . Akceleraci na 2000? Ale no tak pánové :D . Tady tak 3000+.
Akcelerace = zrychlování, to není automaticky kick down!
Představ si, že jsou situace, provozní podmínky, kdy se zrychluje jen velmi zvolna.
Na mých obvyklých trasách mám takovych úseků několik. Tam opravdu stačí trošičku polechtat plyn a ty 2000ot je až až.
Vím, někdo to tak nemá, no ale co už.
Taky jsem několik let pracoval, a jezdil, v Praze, tam je svižnější akcelerace většinou nutnost.
Nejdůležitější pro mne je, aby lidi jezdili s očima a ušima otevřenýma a hlavně s rozumem!!!
Uživatelský avatar
pirko7
**
Příspěvky: 128
Registrován: 24 říj 2021, 20:22

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od pirko7 »

Tak je to věc i citu, nebo zvyku. Každý tu hranici má jinak. Já si pojem akcelerace vysvětluju prostě jinak. Protože takto by se dalo akcelerovat i z 1500, to auto z nich "zrychluje" taky :). A vzhledem k tomu pedalu co na 30% už dáva plný knedlík mu nevědomky nakladáme v domnění že máme pul plynu a myslíme si že ho šetříme :lol: . Z jiného soudku mě mile potěšilo, že i když vezu 110kg kámoše nezaznamenal jsem nějaký výkonový pokles :wink: .
I30, 1.5 DPI, HB, family Smart, Silky bronze
Opel Astra G, 1.4 16v, 66kW, 1999. HB.
hundak
*
Příspěvky: 34
Registrován: 29 črc 2021, 21:32

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od hundak »

Zdravím všechny :hyu:
Na můj dotaz v servisu mě bylo sděleno,že motor i30 1,5 DPi NEMÁ dvojhmotový setrvačník.
Tož asi tak.
Uživatelský avatar
Mexican
*******
Příspěvky: 8137
Registrován: 05 srp 2007, 14:39
Bydliště: Střelice (JmK)
Kontaktovat uživatele:

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od Mexican »

ked to tu citam, som rad ze nekupujem ojazdene auta
to tie kaluze oleja na dlazbach pri obchodakoch v podstate davaju zmysel

najma ak niekto nechape rozdiel zataze na nizkom prevodovom a vyssom prevodovom, rozdiel u dieslu, pripdane relativne malej atmosfery (tou 1,5DPI je) a turbomotoru je tazke diskutovat vobec dalej o takych veciach ako ze kolko mate v tych 1500 otackach bez zataze vykonu a krutaku (bude ho skutocne malicko) a co to s motorom robi ked mu pri 1500 otackach narvete este do zadku trojku alebo nebodaj stvorku. A su experti, ktori su schopni v pri 1700 otackach a miernom stupani zaradit podla asistenta aj piaty rychlostny stupen

su to vase auta, vase motory a ak ste presvedceni ze robite dobre, robte tak aj dalej. Ono stat si za svojim nevidiac vpravo a vlavo je podstatou fora kde sa vymienaju skusenosti. Vlastne pockat.. nie je to tak :-D ja osobne by som od trojky pro beznej jazde (tz bez sportovych ambicii) neradil pod 2500 otacok (oni totiz este trochu spadnu) a celkovo by som od trojky vyssie nikdy nejazdil pod 2000 otacok, v ziadnom rezime okrem dojazdov a plachtenia.
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
JackK78
**
Příspěvky: 104
Registrován: 08 srp 2020, 10:05
Bydliště: Liberec

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od JackK78 »

Mexican, kdo nechápe fyziku, je těžké mu něco vysvětlovat.
Je měl na astře nalitano skoro 300k svým stylem jízdy a po celou dobu jsem tam lil 5w30. V servisu se pořád divili, proč tam leju tak řídký olej, když do jiných starých aut musí dávat husté oleje. Tak jsem jim říkal, že to auto dostává stejný olej od začátku a nikdy během výměn žádný úbytek oleje. Taky se divili, že je motor tak čistý, a nechtělo se jim věřit, že má tolik najeto.
Jediné, co se na tom autě měnilo byly brzdové destičky, jedno ložisko na kole, 1x autobaterie po 14 letech a diodové pole alternátoru.
Člověk, co si to auto po mě koupil byl nadmíru spokojený. Jedinou vadou na kráse byly zkorodované zadní podběhy a zadní víko, když do mě na přechodu ze zadu ťukli.
Hyundai i30 III Combi 1.5 DPI Smart, Silky bronze
Tucson 2015, 1.7 CRDi
Opel Astra Caravan 1.7 Dti
Uživatelský avatar
Maras
*****
Příspěvky: 1801
Registrován: 09 srp 2020, 14:44

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od Maras »

Jack: však toč si motor na kolik chceš otáček ty sám, do toho ti nemůže nikdo kecat. Já budu držet při zařazené 6 tce min. 1800 , lépe 2000 což už je kolem 70km/hod a po městě na 4 řku a 50km/hod, teď nevím kolik to ukazuje, ale zhruba stejně otáček a přeji ti těch 300 tisíc km zopakovat.
Hyundai i30 HB 1.5 DPi 81 Kw Smart
Hyundai i30 HB 1.5 DPi 81kw Comfort
Hyundai i30 GDW 1.6 MPI 88 kW Ambassador
HONDA Jazz 1.4 73kW
Ford Focus II Combi 1.6 74kW
Š.120,Favorit,Fabia...
csgut
**
Příspěvky: 143
Registrován: 04 zář 2021, 00:45

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od csgut »

Jinak k přirovnávání k automatům (zejména těm pseudo automatům, co známe z koncernu) a jejich podtáčení... Nepůjde tam zas jen a jen o úsporu 1 gramu CO2 za rok?
Hyundai i30 HB 1.5 DPi, MY22, comfort.
willy50
****
Příspěvky: 1135
Registrován: 16 lis 2009, 13:11

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od willy50 »

Ano!
Exhalce, jejich snižování, je dnes alfou a omegou v automotive!
Ale to přece víš!

Edit: a právě proto výrobci počítají při konstrukci motorů s extrémně nízkými otáčkami.
Uživatelský avatar
remkren
**
Příspěvky: 448
Registrován: 21 kvě 2021, 00:07

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od remkren »

JackK78 píše: 16 bře 2022, 15:35
Axel.Foley píše: 16 bře 2022, 15:14 JackK78: Jakou máš rychlost na tachometru při zařazené 6tce při 1500 otáčkách? A o jaké auto se jedná?
Mám to v popisku. Na 6 jezdím v obci kolem 55-60 tacho, což je kolem 1500 otáček. U té atmošky není moc velký rozdíl mezi 5 a 6. Já bych u ní tu 5 a hlavně 6 trochu víc natáhnul. To auto by to dalo. Na udržování rychlosti určitě a na akceleraci by se stejně muselo podřadit.
Tak jsem dneska o víkendu potřeboval někam zajet a zkoušel jsem tedy jet na tu 6 při otáčkách 1500 rychlostí 50 - 60 abych někomu nekřivdil. Za mne je to tedy fakt brutus a huntování auta a to i při plynulé jízdě, a už vůbec ne nedej bože abych potřeboval nečekaně zrychlit. #-o Ale kdo chce kam ...
Hyundai i30 HB 1.5 DPI, 81kW, Smart - Polar white, r.v. 2021
Suzuki Swift 1.3 GLX, 68kW, r.v. 2008
ex Škoda Fabia Combi 1.2 HTP, 47kW, r.v. 2007, LPG od r. 2015
ex Škoda Felicia LXI 1.3, 50kW, r.v. 2000
Uživatelský avatar
Maras
*****
Příspěvky: 1801
Registrován: 09 srp 2020, 14:44

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od Maras »

No a celou dobu to tady tvrdím, díky, že jsi to potvrdil.
Hyundai i30 HB 1.5 DPi 81 Kw Smart
Hyundai i30 HB 1.5 DPi 81kw Comfort
Hyundai i30 GDW 1.6 MPI 88 kW Ambassador
HONDA Jazz 1.4 73kW
Ford Focus II Combi 1.6 74kW
Š.120,Favorit,Fabia...
Zdeněk25
*
Příspěvky: 47
Registrován: 13 pro 2021, 18:30
Bydliště: Brno-venkov

Re: Motor 1.5DPi

Příspěvek od Zdeněk25 »

hundak píše: 19 bře 2022, 08:49 Zdravím všechny :hyu:
Na můj dotaz v servisu mě bylo sděleno,že motor i30 1,5 DPi NEMÁ dvojhmotový setrvačník.
Tož asi tak.
To je dobrá zpráva, s dvojhmotovým setrvačníkem by byly jenom problémy
Odpovědět

Zpět na „i30 2016- Motor a převodovka“