Nabijanie baterie

Osvětlení, signalizace, audio, pojistky.

Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři

Odpovědět
dibarbora
*****
Příspěvky: 2247
Registrován: 05 úno 2018, 14:53
Bydliště: Žilina

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od dibarbora »

thornych píše:Nabíjení externím zdrojem pozitivní vliv má - nízké napětí baterie vede k jejímu nevratnému poškození (sulfatizace), což se externím nabíjením eliminuje. Jen je otázka, jak často by člověk musel dobíjet (po každé jízdě ?, denně ? , týdně ? , měsíčně ?).
Toto je práve témou na dobrú diskusiu.
Vyššie spomenutý test vo svete motorov ukázal totiž na jednu vec. Klasický olovený akumulátor pokusne použitý v testovanej škode rapid po pol roku totiž dožil na celkové opotrebenie spôsobené neustálym cyklovaním nabíjania a vybíjania. Sulfatácia tam nebola temer žiadna. Spôsob prevádzky jednoducho postupne zmenšil hrúbku dosiek akumulátora.
Z toho by som osobne vychádzal a riadil sa nasledovnými myšlienkami:

1/ V prípade denne/často používaného auta (na dlhšie trasy) bude vplyv pravidelného nabíjania zanedbateľný. Vychádzam s napísaného vyššie, u denne používaného auta v dlhodobom teste sa obyčajná batéria cyklicky vyčerpala ale nezasulfátovala. AGM/EFB aku sú voči sulfatácí odolnejšie a ich reálna životnosť bude v tomto prípade skôr definovaná cyklickou odolnoťou (ktorú majú tiež vyššiu) ako problémom so sulfatáciou. U takto prevádzkovaného aku riziko dlhodoběho nízkeho nabitia (sulfatácia) nikdy nehrozí ale nabíjacích cyklov v krátko čase si užije viac než dosť.

2/ V prípade auta ktoré viac stojí v garáži alebo pred panelákom ako jazdí by už vhodne zvolená stratégia mohla životnosť predĺžiť. Nabíjanie by podľa mňa malo byť uskutočnené vždy na začiatku dlhšieho odstavenia vozidla po jazde. Takto dokážeme eliminovať problém sulfatácie a akumulátor skladovať v optimálnejßom stave - nabitý.

3/ Auto ktoré jazdí denne, ale len "okolo komína" s veľkým množstvom štartov popraví baterku aj bez systému ISG. V tomto prípade platilo v minulosti a bude platiť aj so sytémom ISG, že akumulátoru pomôže pravidelné nabíjanie. Tam by už nabitie raz mesačne mohlo celkom pomôcť.
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Reklama
 

Uživatelský avatar
helou
**
Příspěvky: 459
Registrován: 18 čer 2017, 17:07

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od helou »

dibarbora píše: 3/ Auto ktoré jazdí denne, ale len "okolo komína" s veľkým množstvom štartov popraví baterku aj bez systému ISG. V tomto prípade platilo v minulosti a bude platiť aj so sytémom ISG, že akumulátoru pomôže pravidelné nabíjanie. Tam by už nabitie raz mesačne mohlo celkom pomôcť.
Vidis a ja zase s tymto nemozem suhlasit, pretoze mam vlastnu skusenost s citroenom kde mi bateria vydrzala 14 rokov. Na aute mam za ten cas najazdenych 140000km to znamena za rok 10000 to znamena kratke jazdy v kuse. Do prace mam 10km, denne som to absolvovalv lete v zime.... Raz za mesiac jazda 130 km tam a spat, okrem toho uz iba dovolenky za cely cas mozno 4x o dlzke 1400km, inak v kuse 10km jazda do prace a z prace. Dokonca pred koncom zvotnosti baterie asi 2 roky dozadu som parkrat cestou z prace kedze bola furt velka zapcha vypol motor 1,2x kedze som cakal aj 6 minut bez pohybu.
Za cely cas zivotnosti baterie som ju nabijal externe iba raz a to ked odisiel alternator a ako som spominal baterka vydrzala 5,6 km a ledva som dosiel domov. Baterku by som podla mojho nazoru vyuzival este do dnesneho dna nebit jedneho opravara, ktory danej poruche prisudil nezmyselne vymenu baterie kedze sa dozvedel aka je stara, aj ked vymena nakoniec nepomohla..... Ano moze byt ze je to ojedineli pripad, ale poznam nazor ludi z citroenu, ze ak ma auto jedneho majitela tak dlho tak ten benznovy motor dokazal aj v inych autach to s bateriou ako moj citroen, alebo velmi podobne ale urcite nad 10 rokov....
I30 kombi, 1.4TGDI, Style, 7 - DCT, RLED, Safety pack plus, 103 kW.
Citroen Xsara 1.4 i, 55 kW.
dibarbora
*****
Příspěvky: 2247
Registrován: 05 úno 2018, 14:53
Bydliště: Žilina

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od dibarbora »

Ono sa to nevylučuje, tych 20km a dva štarty denne by som za poskakovanie nepovažoval. Baterka ti to oznámila dlhou životnosťou, keďže ten čas strávený na ceste stačil na dobíjanie a baterka patrila medzi fakt kvalitné. O poskakovani sa da hovoriť keď auto prejde o dve ulice a potom zase o ďaľšiu ulicu. Za deň sa naštartuje možno 10-15 krát. Tu to neda žiadna baterka.
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Uživatelský avatar
Rudolf Hary
*
Příspěvky: 30
Registrován: 17 led 2019, 22:17
Bydliště: Slaný

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od Rudolf Hary »

Jestli chce mít někdo přehled o dobíjení a stavu baterie tady je docela hezkej voltmetr i v modré barvě.

https://www.aliexpress.com/item/12V-Dig ... 2e0eKldtlM
Hyundai i30 Style GO 1.4 T-GDI Kombi
Mazda 323F BJ
Fiat UNO 1.5i
Škoda 120 GLS
Škoda 100
Uživatelský avatar
09freds
*
Příspěvky: 71
Registrován: 08 říj 2018, 13:20

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od 09freds »

Pro vzehrubné sledování stavu nabíjení používám USB napáječ s voltmetrem vloženým do zásuvky 12v pod přístrojovou deskou.
např:
https://www.ebay.com/itm/2-Port-Adapter ... rk:25:pf:0

Obrázek
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 100kW,4x4, Best of Czech GO, bílá polar
Renault Kadjar 2016 1,2 Tce, barva cosmic blue, Intense,Pack City,Pack Winter - prodán
Renaut Koleos 2009 2.0 DCI 127 kW, Privilegee - prodán
Uživatelský avatar
Crab
**
Příspěvky: 132
Registrován: 26 pro 2017, 08:57

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od Crab »

---
Uživatelský avatar
Mexican
*******
Příspěvky: 8159
Registrován: 05 srp 2007, 14:39
Bydliště: Střelice (JmK)
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od Mexican »

zaujimave je ze podobne hracky mi ukazuju oproti kvalitnemu voltmetru cca o 0,3V menej (co beriem ako velky rozdiel)
je fakt, ze napatie voltmetrom meriam priamo na baterii a USB merac je po x spojkach ale take straty tam byt nemozu
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
Uživatelský avatar
harvi
**
Příspěvky: 374
Registrován: 17 dub 2016, 09:17

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od harvi »

tak meraj priamo v zasuvke kde davas 'hracku' a mas to presne. niektore cinske kramy vedia spravit 0.3V rozdiel, ine max 0.1V
Hyundai i30 cw, 1.6GDI 99kw STYLE
Skoda Felicia 1.6
minulost: 307 SW facelift 1.6HDi 80kW, Skoda 120L, Skoda 110
Uživatelský avatar
09freds
*
Příspěvky: 71
Registrován: 08 říj 2018, 13:20

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od 09freds »

Mexican píše:zaujimave je ze podobne hracky mi ukazuju oproti kvalitnemu voltmetru cca o 0,3V menej (co beriem ako velky rozdiel)
je fakt, ze napatie voltmetrom meriam priamo na baterii a USB merac je po x spojkach ale take straty tam byt nemozu
dle mého názoru není důležitá odchylka dvou měřidel 0,1V a 0,3V, ale zjištění tendence napětí v síti, zda je baterka nabíjená nebo vybíjená
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 100kW,4x4, Best of Czech GO, bílá polar
Renault Kadjar 2016 1,2 Tce, barva cosmic blue, Intense,Pack City,Pack Winter - prodán
Renaut Koleos 2009 2.0 DCI 127 kW, Privilegee - prodán
dibarbora
*****
Příspěvky: 2247
Registrován: 05 úno 2018, 14:53
Bydliště: Žilina

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od dibarbora »

09freds píše:dle mého názoru není důležitá odchylka dvou měřidel 0,1V a 0,3V, ale zjištění tendence napětí v síti, zda je baterka nabíjená nebo vybíjená
Presne tak, z pohľadu indikácie nabíjania by stačili dve farebné LED diódy, jedna by svietila pri napätí pod cca. 13,8V a druhá po prekročení tejto hranice. Čo som mal odsledované, tak napätie bolo buď v rozmedzí 14,6-14,8V alebo padlo na napätie baterky takže tých 12,7 a menej.

Na relatívne presné, jednoduché a pravidelné meranie napätia baterky je už treba aspoň takéto "udělátko"
https://www.speedtech.sk/product/32308/ ... -bluetooth

Meranie napätia v zapaľovači je silne orientačné, rovnako aj na RJ cez OBD.
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Uživatelský avatar
petzl62
*******
Příspěvky: 5129
Registrován: 03 pro 2011, 17:09
Bydliště: Opava

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od petzl62 »

Sice docela drahá záležitost,ale přijde mi to docela vychytaná věc :wink: :idea:
KIA XCeed 1,5T-GDi 118kW 7°DCT - GT line
Dlouhodobá spotřeba od 8/9/2023 - 6,65 l/100km-dle tankování. Dle PP 6,1l/100km
Aktuálně 60500 km
Olej: Ravenol EFS 0W-20
palivo: Převážně EO N95,pokud možno bez biosložky.
dibarbora
*****
Příspěvky: 2247
Registrován: 05 úno 2018, 14:53
Bydliště: Žilina

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od dibarbora »

Cena za komfort a jednoduchosť inštalácie ;-). V podstate, toto som nasiel ako jedine riesenie schopné presne merať napätie na svorkách baterky okrem klasického multimetra.
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
doktorauto
*
Příspěvky: 13
Registrován: 16 zář 2018, 17:37

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od doktorauto »

v zapalovači je stále napetie alebo až po otočený klúča.Ide mi o to zobrazovanie napetia.
dibarbora
*****
Příspěvky: 2247
Registrován: 05 úno 2018, 14:53
Bydliště: Žilina

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od dibarbora »

V zapaľovači je napätie v prvej polohe kľúča - keď sa dá zapnúť aj rádio.

BTW. malý update popisu stratégie dobíjania podľa mojich najnovších pozorovaní.
1/ Štandardné nabíjanie (motor zohriaty na 90st vonkajšia teplota cca. 5st) prebieha podľa nasledovného algoritmu: okamžitá spotreba>0 alternátor úplne odbudený, palubná sieť zavesená len na akumulátore.
okamžitá spotreba = 0 alternátor nabudený naplno (jednoduchá čínska hračka v zapaľovači indikovala 15,1 až 15,2V).
2/ zapnutie tepelných spotrebičov (vyhrievanie sedadiel, volantu, zadného skla+zrkadiel) čistá ignorácia zo strany ISG. Jednoducho to nechá napájať z akumulátora pokiaľ má aku dosť náboja viď bod 1.
3/ zapnutie stretávacích svetiel (mám H7 - LED môže fungovať úplne inak) znamená trvalé(bez ohľadu na stav okamžitej spotreby) nabudenie alternátora na rozumnejších 14,7V (stále merané čínskou hračkou v zapaľovači).

Napätie prosím nebrať ako absolútne presnú hodnotu. (merané v zapaľovači a o presnosti tej čínskej hračky si ilúzie nerobím, presnosť som zatiaľ nemal ako porovnať)
Záver by som urobil asi nasledovný, jediný spotrebič ktorý ISG donúti "normálne" dobíjať sú zapnuté stretávacie svetlá. Dôvody sú podľa mňa dva:
1/ svietivosť žiaroviek - pri nejakých 12,5 by už citeľne menej svietili a v reálnej prevádzke by sme na ceste v nocí vnímali silné zmeny svietivosti pri jazde z kopca a do kopca ako dynamo na starom bicykli :D .
2/ ochrana žiaroviek - to vyššie napätie by zaručene pálilo aj long life žiarovky ako na bežiacom páse.
Hyundai Tucson NX4 Shine+, 1,6TGDi, 110,1kW, 2WD MT6 bez náznaku hybridu
ex.Hyundai i30 kombi PDe Family 1.4 T-GDI 6st.
Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2737
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: Nabijanie baterie

Příspěvek od Richard555 »

Není to tak horké, kdysi mi na Feldě odešel diodový můstek a palubní napětí bylo asi 18-19 V Syn tenkrát dělal v Kladně a jezdil každý den tam a zpět do Prahy. Vše úplně v pohodě a liboval si jak mu to krásně večer svítí. Problém nastal až si druhý syn Feldu půjčil a jel 130km na chalupu. Vyvařil baterku (bylo v ní sucho) dolila se destilkou ale stejně nakonec odešla do baterčího nebe. Jinak nic tomu nenasvědčovalo, žárovky nepraskaly, jiné spotřebiče taky přežily vč. řídící jednotky. Altík se opravil a nová baterka tak po 1/2 roce .... :wink:
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Odpovědět

Zpět na „i30 2016- Elektronika“