Elektromobilita pokec komplexně...

Moderátoři: frawd, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
stefanpilat
**
Příspěvky: 494
Registrován: 11 úno 2020, 11:26

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od stefanpilat »

Po cestě tankuju, když musím. Nevím, jak to mají jiní, ale žádnou zvláštní slast jsem při tom nikdy necítil. :D Snad že by si tím strkáním hadice do díry někdo něco kompenzoval? Nevím, lidi jsou různí a každý to má jinak. :D
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Reklama
 

Uživatelský avatar
Vengin
Příspěvky: 9
Registrován: 07 kvě 2021, 13:53

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od Vengin »

Čím víc přemýšlím nad praktickými problémy elektromobility, tím víc mě začíná s*át, že to do nás pořád tlačí. Když se nad tím zamyslíte, tak elektromobily nemají vlastně vůbec žádnou výhodu, akorát problémy.

Problém č. 1 - Nabíjení
- kdo má dům, řadovku nebo alespoň garáž, tak OK, tam si nabíječku uděláš, ale dívali jste se, kolik lidí stojí třeba na přažských sídlištích? Za posledních pár let se počet aut zdvojnásobil, nemáš šanci zaparkovat, když přijedeš z práce později než v 16:30, takže stojíš kdovíkde a teď si představte, že u každého takhle stojícího auta by měla být k dispozici nabíječka, když už ne u každého, tak alespoň u každého druhého, to je utopie.

Problém č. 2 - Kapacity
- myslíte si, že současná síť utáhne mimo všech těch domácností se 7 spotřebičema na elektřinu ještě nabíječky automobilů? Veškéré současné sítě by musely značně rozšířit kapacitu, takže to není jen o vybudování ohromného množství nabíjecích stojanů, ale také o značném navýšení kapacity sítě, c ož bude stát ohromné peníze a kdo to ve výsledku zaplatí? Viz problém č. 3.

Problém č. 3 - Cena elektřiny
- už nyní se v mediích můžete dočíst, že máme očekávat nárůst ceny elektřiny a to dost významný. Už toto mne odrazuje od toho, abych měl plně elektrickou domácnost, kde jsou náklady na provoz závislé na ceně jednoho zdroje (proto nikdy nezavrhnu plyn), takže každé navýšení dokáže pořádně zamávat s rodinným rozpočtem, protože se bude týkat jak spotřeby domácnosti, tak nově i automobilů. A pokud bude muset ČEZ investovat do posílení sítě, zaplatíme to ve výsledku my spotřebitelé v ceně energie, protože ta samozřejmě zdraží, aby si kompenzovali nucené investice.

Problém č. 4 - Cena vozů
- elektromobily jsou pořád ukrutně drahé, takže se vrátíme do dob socialismu, kdy mělo auto pár vyvolených, to už nebudou dvě, tři auta na domácnost, jak je to teď.

PRoblém č. 5 - Výdrž baterie a následný servis
- to, že auto ujede na jedno nabití úplný prd, se možná vyřeší postupných vývojem technologie, ale to, že baterie vydrží pár let, a pak nadobro odejde (máme s tím zkušenost u mobilů, kdy nevyjímatelná baterie takhle odepíše celý mobil a vy musíte běžet pro nový), přičemž cena nové baterie = cena nového auta se spalovacím motorem, tak hoddně štěstí s obměnou vozového parku, protože nevím, kdo bude mít na to každé 3-4 roky kupovat nové auto nebo novou baterii. Trh ojetin toto úplně vymaže z existence, protože po pár letech je elektromobil neprodejný.

Problém č. 6 - Dopad na životní prostředí
- tím se obhájci elektromobilismu nejvíce ohánějí, že jde ekologii, ale výroba baterie a její následná likvidace (po 3-4 letech, když odejde) jsou pro přírodu mnohem větší problém než zplodiny ze současných aut se spalovacím motorem, nehledě na to, že existují studie, které dokazují, že největší znečišťovatelé ovzduší jsou velké lodě (výletní, trajekty atd.) a letadla, auta zněčišťuji vzduch v dnešní době jen malým procentem.

Problém č. 7 - Bezpečnost/požáry
- nedávno jsem četl, že v Nizozemí, které je považováno za kolébku elektromobilismu a kde je uměle zvýhodňován nákup elektromobilu a uměle znevýhodňován provoz spalovacích aut (tlačení ceny pohonných hmot na 50-60kč/L, apod.), nechávají majitelé bytových domů nabíječky z garáží pod domy odstraňovat, protože se bojí rizika požáru a já se jim nedivím, protože elektromobil se hasí mnohem hůř než klasické auto. Hasiči ho musí umístit do kontejneru z vodou, protože se může i několik dní po požáru znovu samovznítit. Představte si, že si pořídíte byt v bytovém domě a někomu v podzemí na nabíječce blafne auto a celej barák vám shoří, protože do podzemních garáží se hasiči jen těžko dostanou? Taky bych se bál. A o tomto strachu svědčí i nizizemský automobilový trh, protože prodej nových elektromobilů se propadl o d esítky procent a vesele tam bují prodej ojetin s klasickými motory.

Je to jenom malý výčet problémů, které v tom vidím a které mají obrovský dopad na naše životy a jsem zásadně proti tomu a by nám byly elektromobily vnucovány. Kdo si ho koupí, jeho boj, ale já takové auto nechci. Pevně doufám, že někdo přijde s technologií, která umožní nechat stávající auta taková, jaká jsou, přinejhorším budu doufat v nástup vodíkových aut, u kterých pokud se vyřeší bezpečnost, tak jsou mnohem lepší a levnější variantou.
Uživatelský avatar
sarin007
*****
Příspěvky: 2089
Registrován: 26 říj 2012, 11:32
Bydliště: Písek

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od sarin007 »

Přesně jak píšeš. Jednou jsem se zamyslel nad tím, kdyby to bylo celý obráceně. Představte si takový autosalon, kde jsou jen elektrická auta. A jeden konkurent výrobce tam předvede novinku, spalovací motor. A maník běží za šéfem a "šéfe, oni tam mají auto prý s nějakým novým motorem. Něco do něho lejou, prý to vydří ujet i tisíc kilometrů bez tankování, když tomu dojde energie, jsou to prý schopni dotankovat za 2 minuty a celý to auto prý stojí půlku toho našeho" :mrgreen: Tak asi takový je to pokrok. :-k :mrgreen:
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 136KW, A/T, Style Premium, barva Ara Blue +
Hyundai i30 Fastback, 1.4 T-GDI, Style, barva červená

Hyundai Elantra Style Premium, 2011, světle modrá
Renault Scenic 1.9 dCi r.v. 2002
Peugeot 306 r.v. 1996
VW Golf I r.v. 1979
slabostka
*****
Příspěvky: 1753
Registrován: 23 dub 2008, 21:00

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od slabostka »

ad vengin
že sa ti niečo nepáči je jedna vec, že píšeš bludy je vec iná....

EV tu bude - nakoniec EV tu bolo prv než spaľovák - a bude tu v takom množstve v akom to trh dovolí..a budú tu vedľa spaľovákov, hybridov, vodíkových áut, lpg, cng, bioliehu, palivových článkov a čo ja viem čo sa dá všetko ešte spaľovať - môj pradedo mal nákladiak na bioplyn z dreva, možno aj to tu raz ešte bude. Načo sa tým trápiť.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Uživatelský avatar
petzl62
*******
Příspěvky: 5122
Registrován: 03 pro 2011, 17:09
Bydliště: Opava

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od petzl62 »

Blud jsem ve venginově příspěvku nenašel ani jeden, narozdíl od tebe... [-X #-o
KIA XCeed 1,5T-GDi 118kW 7°DCT - GT line
Dlouhodobá spotřeba od 8/9/2023 - 6,65 l/100km-dle tankování. Dle PP 6,1l/100km
Aktuálně 59700 km
Olej: Ravenol EFS 0W-20
palivo: Převážně EO N95,pokud možno bez biosložky.
slabostka
*****
Příspěvky: 1753
Registrován: 23 dub 2008, 21:00

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od slabostka »

koľko vydržia baterky?
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
motorol
***
Příspěvky: 776
Registrován: 20 srp 2016, 20:37

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od motorol »

Když se podívám o nejakejch 30 let zpět - co bylo doma na elektriku nebo na baterky? Mobily nebyly, PC skoro taky ne, kdo měl video byl king. Nebyly myčky, susicky, mikrovlnky ani ty rychlovarne konvice, kavovary, Wi-Fi modemy. Nebyly akusroubovaky, robotické vysavace, tepelná čerpadla, klimatizace,… oproti tomu lustr plný 100w žárovek docela topil. Většinu tech věci lidé kupovali průběžně a průběžně se zlepšovala síť aby to ustala.
Průměrné staří aut je v ČR 15 let a zhruba za 15 chteji přestat vyrábět spalovaky. Takže to odpovídá těm 30 letům o kterých píšu.
Co se týče vodíkových aut- v nich jsou také ty fuj akumulátory, jen jich tam je mene - navíc vodík nikdo nezakazuje, jen si to automobilky samy spocitaly, ze se to nevyplatí.

Co se požáru týče tusim nedávno na nějakém webu psali, ze ročně v ČR hoří cca 2800 aut. Nejake zaparkovane, nejake za jízdy, nejake při havárii. Asi je úplně fuk, na jaký pohon je auto, které hoří v garáži- jakékoliv je schopné odepsat barák.
Aktuálně: Hyundai i30 2014 new weekend 1,6 MPI
Dříve: Renault megane II sedan 1,6
Felicia 1,3
š105
slabostka
*****
Příspěvky: 1753
Registrován: 23 dub 2008, 21:00

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od slabostka »

koľko kriku a zatiaľ nikto nikoho do ničoho nenúti... je jasné že dnešná ekonomika je postavená na mobilite a ak by tá z roka na rok zmizla šlo by do kelu celé spoločenstvo ako ho dnes poznáme. Ono aj keď začali v Anglicku zavádzať mašiny do fabrík bolo z toho rozbíjanie strojov a veľa povyku.
Proste sa to utrasie na normálnu zlatú strednú cestu.
Getz 1.4, 04-2006
Nissan Almera Tino 2.0 cvt lpg 2002
Fiat Punto 1.2 16v cvt 2000
Toyota Auris HSD 2012
Suzuki Vitara 1.4 boostrejet 2018
Toyota RAV4 AWD hybrid 2021
Uživatelský avatar
rlexus
*
Příspěvky: 56
Registrován: 03 bře 2021, 22:39
Bydliště: Kryry - Žatec

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od rlexus »

Mám EV druhý měsíc a zatím nemám důvod litovat.
Koupil jsem si EV , protože jsem ho chtěl. Kupoval jsem ho se všemi těmi "nevýhodami " proti fosilu dobrovolně.
Jsem spokojený a rád se podělím o zážitky a zkušenosti, ale určitě nemám potřebu každému cpát proč je fosil
podle mého smradlavé, zamaštěné a hlučné vozidlo (je každého věc v čem chce jezdit).
Jen asi fňukny co si na EV nedokáží naspořit musí stále dokola propagovat své myšenky od drahé, přes nepoužitelné
až po neekologické a nebezpečné (bez jakékoliv dlouhodobější osobní zkušenosti s EV).
To není dle mého moc o diskutování , ale spíše pomlouvání a nesnášenlivosti se změnami.
Každý nadává, že dříve se dělali poctivější auta, která více vydržela - ale na silnici těch starších aut už tolik není,
protože udržovat v provozu techniku nejde moc dlouho za přijatelné ceny. Cena oprav a údržby se musí vyplatit.
Pak nastoupí moderní novější technika. Veterány nepočítáme - to je jiná kategorie :P 8)
Tesla model Y , 378 kW , 2022
Hyundai Kona EV 150 kW , 2020
Ford Mondeo 2,0 TDci 103 kW, 2008
Ford Mondeo 1,8 TD , 1996
Ford Escort 1,6 D , 1987
Škoda 120 L
Uživatelský avatar
rlexus
*
Příspěvky: 56
Registrován: 03 bře 2021, 22:39
Bydliště: Kryry - Žatec

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od rlexus »

A můj názor je, že EV nikdo nikomu nevnucuje.
Stále se vyrábí a budou vyrábět spousta modelů různých značek se spalovacími motory.
Takže ať si každý kdo nechce EV koupí ten litrový 3-válec a až okolo mě projede, až budu stát na nabíječce u dálnice už druhý den a nabíjet,
tak mu budu jen tiše a pokorně závidět :^o :^o :^o
Tesla model Y , 378 kW , 2022
Hyundai Kona EV 150 kW , 2020
Ford Mondeo 2,0 TDci 103 kW, 2008
Ford Mondeo 1,8 TD , 1996
Ford Escort 1,6 D , 1987
Škoda 120 L
Uživatelský avatar
idam.i
*******
Příspěvky: 9101
Registrován: 24 dub 2012, 23:25
Bydliště: Bratislava

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od idam.i »

Máš nárok na svoj názor a nikto ti ho nebere.
Len nechápem tvoje reči,že si borec čo dokázal našetriť si na parádne EV.A my chudáci čo na to nemáme ti závidime. #-o
Ako si na toto prišiel :?: :-k
No dosť to o tebe vypovedá. :idea:
Hyundai i20 Chic 1,25 (2017-) biela
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Uživatelský avatar
rlexus
*
Příspěvky: 56
Registrován: 03 bře 2021, 22:39
Bydliště: Kryry - Žatec

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od rlexus »

Aha , takže z diskuze do osobního útoku.
Bravo =D>
Tesla model Y , 378 kW , 2022
Hyundai Kona EV 150 kW , 2020
Ford Mondeo 2,0 TDci 103 kW, 2008
Ford Mondeo 1,8 TD , 1996
Ford Escort 1,6 D , 1987
Škoda 120 L
Uživatelský avatar
rlexus
*
Příspěvky: 56
Registrován: 03 bře 2021, 22:39
Bydliště: Kryry - Žatec

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od rlexus »

Překrucuješ něco co je výše napsáno zcela jasně
Ne všichni - ale jen Ti co v EV nikdy neseděli a nepoužívali, ale přesto mají neprolomitelné důvody proč je EV nesmysl
Takže osobní útoky nejsou potřeba. Zdravím všechny a přeji hodně pohody a spokojenosti v té nejisté době :D/
Tesla model Y , 378 kW , 2022
Hyundai Kona EV 150 kW , 2020
Ford Mondeo 2,0 TDci 103 kW, 2008
Ford Mondeo 1,8 TD , 1996
Ford Escort 1,6 D , 1987
Škoda 120 L
Uživatelský avatar
sarin007
*****
Příspěvky: 2089
Registrován: 26 říj 2012, 11:32
Bydliště: Písek

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od sarin007 »

idam.i má pravdu, taky nesnáším, když v diskuzi se hned někdo začne povyšovat, že si něco může dovolit koupit a ostatní jsou chudáčci, který si to nemůžou koupit a tak to kritizují. Navíc řeči o smradlavých spalovácích mi přijdou jako řeči dlouholetýho kuřáka, který seknul s kouřením - každý potvrdí, že ti jsou nejhorší a nejvíc poté kritizují ostatní kuřáky.

Za mě mají EV své místo na trhu, ale v této chvíli nejsou zkrátka schopni plnohodnotně nahradit běžné auto pro běžné použití. Ne pro člověka, který jezdí kolem komína nebo o víkendu 50 km. Já potřebuji auto na ježdění, ne na čekání u nabíječky. Před týdnem jsem potřeboval za víkend absolvovat cestu k Baltu a zpět. To s EV dám, ale musím připočítat prostě pár hodin k cestě, který musím oželet u moře. Příští týden jedu Slovensko a zpět. To samý. Navíc cena EV versus spalovák je prostě vyšší a to minimálně o 50-100%% podle typu auta a to nemluvím o cenách baterií, které třeba u Kony stojí stejně jako celá Kona. A cena ojetiny se bude se stářím rapidně snižovat. Každýho bude zajímat, kolik mají baterie najeto a o to půjde cena dolů. Už teď se děje, že EV auta s nájezdem kolem 100-150 tisíc jsou skoro neprodejné nebo prodejné za 1/3 původní ceny.

Jinak jsem měl půjčenýho Ioniqa a překvapivě mě ježdění bavilo a asi bych si ho uměl představit i doma (byť za cenu 800 tis. nevím, proč bych nesáhnul po podobném autě se spalovacím motorem o 300 tisíc levnější), ale už při ježdění jsem věděl, že bych se musel autu hodně přizpůsobit. Osobně bych radši volil spalovák + hybrid s nájezdem čistě na elektřinu kolem 50 km. To je pro mě ideální volba. Jedu po městě, ok, jedu na elektřinu, netrápím motor. Jedu o víkendu za město? Super, jedu na elektřinu. Jedu na dovolenou dál? Není problém, jedu na benzín nebo naftu. Asi tak.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 136KW, A/T, Style Premium, barva Ara Blue +
Hyundai i30 Fastback, 1.4 T-GDI, Style, barva červená

Hyundai Elantra Style Premium, 2011, světle modrá
Renault Scenic 1.9 dCi r.v. 2002
Peugeot 306 r.v. 1996
VW Golf I r.v. 1979
Uživatelský avatar
stefanpilat
**
Příspěvky: 494
Registrován: 11 úno 2020, 11:26

Re: Elektromobilita pokec komplexně...

Příspěvek od stefanpilat »

Oceňuji, že na tím přemýšlíš a že jsi svou kritiku shrnul v ucelené, přehledné a srozumitelné podobě. Něco z toho je pravda a jsou to objektivní deficity, co stále elektroauta mají, z jiných bohužel cítím vliv haterské mediální antikampaně vedené Autoforem, teď i Seznam Zprávami a jimi podobnými.
Vengin píše: 27 črc 2021, 13:49 Problém č. 1 - Nabíjení
- kdo má dům, řadovku nebo alespoň garáž, tak OK, tam si nabíječku uděláš, ale dívali jste se, kolik lidí stojí třeba na přažských sídlištích? Za posledních pár let se počet aut zdvojnásobil, nemáš šanci zaparkovat, když přijedeš z práce později než v 16:30, takže stojíš kdovíkde a teď si představte, že u každého takhle stojícího auta by měla být k dispozici nabíječka, když už ne u každého, tak alespoň u každého druhého, to je utopie.
Ano, to je pravda, pro lidi na sídlištích to zatím smysl nedává. Ale s tou utopií bych byl radši opatrnější. Ony totiž zdánlivé utopie mívají poměrně často tendence stávat se realitou. Ještě krátce po první světové válce se také zdálo, že zavést elektřiny do každé domácnosti je utopie. A za dvacet let bylo v Čechách a na Moravě elektrifikováno 90 % domácností. I komunistům se zdálo, že je utopie, aby měla skoro každá česká domácnost auto, natožpak dvě. Proto navrhli sídliště bez dostatečných parkovacích ploch. A ejhle, utopie se stala krátce na to realitou. A tak bych mohl pokračovat...
Vengin píše: 27 črc 2021, 13:49 Problém č. 2 - Kapacity
- myslíte si, že současná síť utáhne mimo všech těch domácností se 7 spotřebičema na elektřinu ještě nabíječky automobilů? Veškéré současné sítě by musely značně rozšířit kapacitu, takže to není jen o vybudování ohromného množství nabíjecích stojanů, ale také o značném navýšení kapacity sítě, c ož bude stát ohromné peníze a kdo to ve výsledku zaplatí? Viz problém č. 3.
ČEZ, největší výrobce elektřiny u nás, tvrdí, že je distribuční síť u nás dostatečně silná, PR.E tvrdí, že je distribuční síť u nás dostatečně silná, Е.ОN tvrdí, že je distribuční síť u nás dostatečně silná, AutoForum tvrdí, že to skončí velmi brzy blackoutem. Komu tedy veřit, samotným distributorům elektřiny nebo jednomu desinformačnímu bulvárnímu plátku? Naštěstí byla v minulosti naše distribuční síť dimenzovaná na mnohem větší odběry těžkého průmyslu, což nakonec nebylo v takové míře potřeba. :) Bude se však muset investovat v některých lokalitách do posílení tranformačních stanic, které by nemusely zvýšený odběr ustát. To by se časem ale muselo tak nebo tak. Na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu je o tom podrobná studie.
Vengin píše: 27 črc 2021, 13:49 Problém č. 3 - Cena elektřiny
- už nyní se v mediích můžete dočíst, že máme očekávat nárůst ceny elektřiny a to dost významný. Už toto mne odrazuje od toho, abych měl plně elektrickou domácnost, kde jsou náklady na provoz závislé na ceně jednoho zdroje (proto nikdy nezavrhnu plyn), takže každé navýšení dokáže pořádně zamávat s rodinným rozpočtem, protože se bude týkat jak spotřeby domácnosti, tak nově i automobilů. A pokud bude muset ČEZ investovat do posílení sítě, zaplatíme to ve výsledku my spotřebitelé v ceně energie, protože ta samozřejmě zdraží, aby si kompenzovali nucené investice.
To je bohužel možné. Stát se také určitě bude chtít někde zahojit po snížení výběru spotřební daně z pohonných hmot. V tomto jsem pesimista a obávám se, že provozní náklady na elektroauto se postupně srovnají s provozními náklady, které jsou teď na auto s fosilními palivy.
Vengin píše: 27 črc 2021, 13:49 Problém č. 4 - Cena vozů
- elektromobily jsou pořád ukrutně drahé, takže se vrátíme do dob socialismu, kdy mělo auto pár vyvolených, to už nebudou dvě, tři auta na domácnost, jak je to teď.
V tuto chvíli je to rozhodně problém. Avšak elektromobily nejsou až tak drahé kvůli tomu, že by jejich samostná výroba bylo o tolik dražší než výroba aut spalovacích, ale je to jednak obchodní politika automobilek, jednak si tím sanují náklady na vývoj. Lze jen doufat, že jejich ceny i díky vzrůstající konkurenci a zvyšující se sériové výrobě budou postupně klesat.
Vengin píše: 27 črc 2021, 13:49 PRoblém č. 5 - Výdrž baterie a následný servis
- to, že auto ujede na jedno nabití úplný prd, se možná vyřeší postupných vývojem technologie, ale to, že baterie vydrží pár let, a pak nadobro odejde (máme s tím zkušenost u mobilů, kdy nevyjímatelná baterie takhle odepíše celý mobil a vy musíte běžet pro nový), přičemž cena nové baterie = cena nového auta se spalovacím motorem, tak hoddně štěstí s obměnou vozového parku, protože nevím, kdo bude mít na to každé 3-4 roky kupovat nové auto nebo novou baterii. Trh ojetin toto úplně vymaže z existence, protože po pár letech je elektromobil neprodejný.
Toto je blud šířený z Autofora. Nelze srovnávat baterie v mobilu s bateriemi v EV. Baterie v mobilu nemá aktivní chlazení kapalinou a není ani dimenzovaná na vyšší výdrž. V tomto udělaly za posledních deset let baterie v EV obrovské pokroky. První vyrobené elektromobily (hlavně Leafy) ještě neměly aktivní chlazení a teplotní management a dostatečný ochranný buffer, proto degradovaly poměrně rychle. Ale ani tak nejsou po deseti letech na vyhození, jsou třeba na 70 % kapacity. Novější elektromobily už tím tolik netrpí a stále se to zlepšuje. 8 let záruky je dnes standardem. U elektromobilů Hyundaje (Ioniq od 2017) a sesterské Kie je degradace zatím v podstatě neměřitelná. Dost také záleží, jak se k ní dotyčný chová. Špatným zacházením ji lze utrápit poměrně rychle, při šetrném užití naopak může vydržet dost dlouho. Je to podobné jako se spalovacími motory.
Vengin píše: 27 črc 2021, 13:49 Problém č. 6 - Dopad na životní prostředí
- tím se obhájci elektromobilismu nejvíce ohánějí, že jde ekologii, ale výroba baterie a její následná likvidace (po 3-4 letech, když odejde) jsou pro přírodu mnohem větší problém než zplodiny ze současných aut se spalovacím motorem, nehledě na to, že existují studie, které dokazují, že největší znečišťovatelé ovzduší jsou velké lodě (výletní, trajekty atd.) a letadla, auta zněčišťuji vzduch v dnešní době jen malým procentem.
Dopad na životní prostředí je tak komplexní problém, že jaké si kdo vybere parametry, taková mu vyjdou čísla. Že baterie odchází po 3-4 letech je totální nesmysl.
Vengin píše: 27 črc 2021, 13:49 Problém č. 7 - Bezpečnost/požáry
- nedávno jsem četl, že v Nizozemí, které je považováno za kolébku elektromobilismu a kde je uměle zvýhodňován nákup elektromobilu a uměle znevýhodňován provoz spalovacích aut (tlačení ceny pohonných hmot na 50-60kč/L, apod.), nechávají majitelé bytových domů nabíječky z garáží pod domy odstraňovat, protože se bojí rizika požáru a já se jim nedivím, protože elektromobil se hasí mnohem hůř než klasické auto. Hasiči ho musí umístit do kontejneru z vodou, protože se může i několik dní po požáru znovu samovznítit. Představte si, že si pořídíte byt v bytovém domě a někomu v podzemí na nabíječce blafne auto a celej barák vám shoří, protože do podzemních garáží se hasiči jen těžko dostanou? Taky bych se bál. A o tomto strachu svědčí i nizizemský automobilový trh, protože prodej nových elektromobilů se propadl o d esítky procent a vesele tam bují prodej ojetin s klasickými motory.
Další poplašná zpráva šířená Autoforem. Ze statistik v USA vyplývá, že pravděpodobnost četnost elektroaut je asi jedenáckrát nižší než požáru auta se spalovacím motorem. V ČR hoří v průměru 2000 aut ročně, to je víc než pět každý den! Z toho zatím v ČR nehořel ani jeden elektromobil. Hasiči jsou na případné požáry elektromobilů připraveni, přestože může být složitější, stačí si přečíst místo bludů v Autoforu jejich vyjádření. S tím Nizozemím je to zase další blud z Autofora, prodeje elektrmobilů jsou tam na prvním místě v Evropě po Norsku v přepočtu na obyvatele a podíl jejich prodeje se stále zvyšuje, dokonce se v červnu meziročně zdvojnásil. Samozřejmě v tom není jen vyšší kupní síla Holanďanů, ale také poměrně štědré dotace.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI WhiteSand Style+Nav (2020-)
Kia Rio II Hatchback 1.4 16V (2008-2020)
Odpovědět

Zpět na „IONIQ“