dodatečné přední světlomety pro NOČNÍ svícení (ne LED,ne mlhovky) ??
Napsal: 07 dub 2022, 22:29
Už delší dobu se kvůli svým častým nočním jízdám a bohužel řadě kolizím s lesní zvěří pokouším ke své i20 2009 najít řešení nějakého účinného zvětšení množství světla generovaného předními světlomety. Prakticky neřeším vzhled, jen účel, a neřeším světla zadní.
Nejprve jsem se pokoušel najít nějakou možnost, jak originální "hlavní" světlomet se sdruženými parkovacími, potkávacími a dálkovými světly (a blinkry) konvertovat na nějakou verzi s vícero žárovkami (třeba i v rámci čočkových světlometů) tak, jako je tomu např. u i30 PDE vs. i30N PDE (kde je o jeden čočkový světlomet navíc). Sice jsem nalezl jedinou hodně exotickou modifikaci z Indie, viz první obrázek, tuhle cestu jsem ale nakonec zavrhnul kvůli obtížné dostupnosti celých světlometů, náhradních dílů, ale i docela vysoké ceně a fámách o problémech s odolností vůči vlhkosti při jízdách v deštivých lokalitách.
Zbyla "standardní západní" varianta rozšíření počtu světel ideálně pod předním nárazníkem. Extravagantní řešení ve stylu "Dakar" / WRC světel jsem opustil, abych neprovokoval dopravní policisty. A to i když na Šumavě jednoho takového souseda s přetuningovanou starší Octavií mám nedaleko od sebe )
Na své i20 PBT, kterou mám ale z třetí ruky a skoro v základní variantě, jsou pod nárazníky už přednamontované (asi dodatečně předchozími majiteli) LED světla pro denní svícení. Paradoxně ale řeším úplně opačný postup, než se tu objevil v jedné diskuzi (https://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=144&t=20477). Pro mě jsou ty LEDky úplně k ničemu, protože jsou elektricky v i20 zapojeny tak, že se skutečně NEdají rozsvítit SPOLU s potkávacími nebo dálkovými světly v noci. Fungují jen ve dne, protože při zapnutí normálních potkávacích nebo dálkových světel se automaticky vypnou (vím, že je to záměr výrobce)..
Mlhovky neřeším, nepotřebuji je a vlastně ani nechci. Mám zadní, kvůli policistům, a to je asi tak všechno... :+) Stejně tak neřeším žádné estetické extravagantnosti jako xenony atd. To maximum, co jsem zatím s i20 kromě odhlučnění karosérie a max. širokých kol udělal, byla výměna předních žárovek v potkávacích a dálkových světlech za vysoce svítící Phillips žárovky. I to je ale pro můj nedobrý zrak bohužel málo, hlavně v temných zákoutích šumavských hor v noci... (
Mám sice už před-domluvenou schůzku v Praze v jednom servisu, kde by mně byli ochotni přenastavit (resp. elektrickými rozvody změnit) způsob zapínání podnárazníkových světel tak, abych si jejich svícení mohl VYNUTIT podle potřeb I PŘI JÍZDĚ V NOCI, půjde ale asi o poměrně komplikovanější zásah do elektrorozvodů. Navíc v servisu mě samozřejmě strašili, že i kdybych si nakrásně vyměnil podnárazníková přední LED světla za normální (to tu už v diskuzi taky někdo probíral), stejně "neprojdu STK"... No, vím cosi o homologacích i o tom, že svícení v noci má být záměrně limitováno tak, abych protijedoucí vozidla nadměrným svícením naopak neoslňoval. Na druhou stranu namísto podnárazníkových LED světel nezamýšlím montovat žádná další / druhá dálková světla. Prostě střízlivé navýšení svítivosti: jen buď další / druhá potkávací, anebo taková ta obrysová/stranová. Na českých silnicích jsou totiž dodnes běžně vidět mnohé Octavie, Superby, ale třeba i starší Renaulty Clio atd., které tuhle vlastnost mají, aniž by to bylo v rozporu s nějakými ergonomicko-bezpečnostně-provozními předpisy a aniž by se u jejich SPOLEČNĚ zapínanými podnárazníkovými světly rozsvicovala vyloženě mlhová světla namísto normálních.
Už tu někdo z vás, podobně šeroslepý jako já ), řešil předělání předních světel své i20 PB(T) na dodatečná/navíc podnárazníková NOČNÍ světla? Po pravdě řečeno z STK kontroly moc strach nemám, mám možnost u 2 stanic zajistit opakovanou průchodnost ;o) Spíš si nelajznu jezdit se společně zapnutými stávajícími LED denními světly v noci kvůli dopravním policistům, nedejbože v Rakousku nebo Německu. A to i když je tahle varianta lákavá - svítivost LED denních světel je v noci velmi dobrá (do stran, ne do dálky, zkoušel jsem na dálnici..).
Jediné, co jsem k takovým úpravám nalezl, bylo na zahraničním ruském tuningovém fóru drive2.ru, kde jsem našel pár (raritních) modifikací, viz další fotky. Budu rád za jakékoliv názory a náměty ) Nákladnost, resp. cena pro mě není až zas tak rozhodující - abych opět v noci neboural (naposledy škoda 118 tis. po čelním střetu se srnou u Klatov...), byl bych do takového řešení ochoten nacpat klidně 50tis. Kč, vyplatilo by se to...
Díky!
PS: Btw. obracím se na fanoušky ze zdejšího fóra taky proto, že už jsem byl odmítnut v několika servisech se zaměřením na tuning se světly s tím, že takové modifikace jsou ochotni provádět leda tak na zánovních BMW, Audi, Medvědech, Subaru... (((
Nejprve jsem se pokoušel najít nějakou možnost, jak originální "hlavní" světlomet se sdruženými parkovacími, potkávacími a dálkovými světly (a blinkry) konvertovat na nějakou verzi s vícero žárovkami (třeba i v rámci čočkových světlometů) tak, jako je tomu např. u i30 PDE vs. i30N PDE (kde je o jeden čočkový světlomet navíc). Sice jsem nalezl jedinou hodně exotickou modifikaci z Indie, viz první obrázek, tuhle cestu jsem ale nakonec zavrhnul kvůli obtížné dostupnosti celých světlometů, náhradních dílů, ale i docela vysoké ceně a fámách o problémech s odolností vůči vlhkosti při jízdách v deštivých lokalitách.
Zbyla "standardní západní" varianta rozšíření počtu světel ideálně pod předním nárazníkem. Extravagantní řešení ve stylu "Dakar" / WRC světel jsem opustil, abych neprovokoval dopravní policisty. A to i když na Šumavě jednoho takového souseda s přetuningovanou starší Octavií mám nedaleko od sebe )
Na své i20 PBT, kterou mám ale z třetí ruky a skoro v základní variantě, jsou pod nárazníky už přednamontované (asi dodatečně předchozími majiteli) LED světla pro denní svícení. Paradoxně ale řeším úplně opačný postup, než se tu objevil v jedné diskuzi (https://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=144&t=20477). Pro mě jsou ty LEDky úplně k ničemu, protože jsou elektricky v i20 zapojeny tak, že se skutečně NEdají rozsvítit SPOLU s potkávacími nebo dálkovými světly v noci. Fungují jen ve dne, protože při zapnutí normálních potkávacích nebo dálkových světel se automaticky vypnou (vím, že je to záměr výrobce)..
Mlhovky neřeším, nepotřebuji je a vlastně ani nechci. Mám zadní, kvůli policistům, a to je asi tak všechno... :+) Stejně tak neřeším žádné estetické extravagantnosti jako xenony atd. To maximum, co jsem zatím s i20 kromě odhlučnění karosérie a max. širokých kol udělal, byla výměna předních žárovek v potkávacích a dálkových světlech za vysoce svítící Phillips žárovky. I to je ale pro můj nedobrý zrak bohužel málo, hlavně v temných zákoutích šumavských hor v noci... (
Mám sice už před-domluvenou schůzku v Praze v jednom servisu, kde by mně byli ochotni přenastavit (resp. elektrickými rozvody změnit) způsob zapínání podnárazníkových světel tak, abych si jejich svícení mohl VYNUTIT podle potřeb I PŘI JÍZDĚ V NOCI, půjde ale asi o poměrně komplikovanější zásah do elektrorozvodů. Navíc v servisu mě samozřejmě strašili, že i kdybych si nakrásně vyměnil podnárazníková přední LED světla za normální (to tu už v diskuzi taky někdo probíral), stejně "neprojdu STK"... No, vím cosi o homologacích i o tom, že svícení v noci má být záměrně limitováno tak, abych protijedoucí vozidla nadměrným svícením naopak neoslňoval. Na druhou stranu namísto podnárazníkových LED světel nezamýšlím montovat žádná další / druhá dálková světla. Prostě střízlivé navýšení svítivosti: jen buď další / druhá potkávací, anebo taková ta obrysová/stranová. Na českých silnicích jsou totiž dodnes běžně vidět mnohé Octavie, Superby, ale třeba i starší Renaulty Clio atd., které tuhle vlastnost mají, aniž by to bylo v rozporu s nějakými ergonomicko-bezpečnostně-provozními předpisy a aniž by se u jejich SPOLEČNĚ zapínanými podnárazníkovými světly rozsvicovala vyloženě mlhová světla namísto normálních.
Už tu někdo z vás, podobně šeroslepý jako já ), řešil předělání předních světel své i20 PB(T) na dodatečná/navíc podnárazníková NOČNÍ světla? Po pravdě řečeno z STK kontroly moc strach nemám, mám možnost u 2 stanic zajistit opakovanou průchodnost ;o) Spíš si nelajznu jezdit se společně zapnutými stávajícími LED denními světly v noci kvůli dopravním policistům, nedejbože v Rakousku nebo Německu. A to i když je tahle varianta lákavá - svítivost LED denních světel je v noci velmi dobrá (do stran, ne do dálky, zkoušel jsem na dálnici..).
Jediné, co jsem k takovým úpravám nalezl, bylo na zahraničním ruském tuningovém fóru drive2.ru, kde jsem našel pár (raritních) modifikací, viz další fotky. Budu rád za jakékoliv názory a náměty ) Nákladnost, resp. cena pro mě není až zas tak rozhodující - abych opět v noci neboural (naposledy škoda 118 tis. po čelním střetu se srnou u Klatov...), byl bych do takového řešení ochoten nacpat klidně 50tis. Kč, vyplatilo by se to...
Díky!
PS: Btw. obracím se na fanoušky ze zdejšího fóra taky proto, že už jsem byl odmítnut v několika servisech se zaměřením na tuning se světly s tím, že takové modifikace jsou ochotni provádět leda tak na zánovních BMW, Audi, Medvědech, Subaru... (((