Statickou obhlídkou tedy Megane prošel, až na ten vysoký práh kufru, a tak dává smysl vyzkoušet jak jezdí.
Pohled pod kapotu nám neřekne zhola nic. Samotný motor je úplně dole u přední nápravy pod soustavou nutné elektrovýzbroje. Tady skutečně jen dolijete ostřikovače

.

- 14.jpg (129.39 KiB) Zobrazeno 1498 x
Pohodlně uveleben v sedadle řidiče (já vím, že už jsem to zmínil, ale ta pozice za volantem a sedačka jsou prostě vynikající!!!) tisknu příslušné tlačítko a auto ožívá. Přepínám zobrazení přístrojového štítu z mapy na něco jako běžné zobrazení s rychloměrem a spotřebou. Za dnešek zatím Megane udává 17,7 kWh – co s tím autem proboha kdo vyváděl? No, nic, uvidíme co naše spotřeba – páčkovým voličem vpravo za volantem volím „D“ a v naprostém tichu vyjíždíme z parkoviště.
Společnost nám na palubě dělá velice povolaná osoba – specialista na elektromobilitu a komplexní řešení. Mimochodem, výborně jsme pokecali nejen o elektromobilitě, ale i FVE, tepelných čerpadlech a dalších zajímavých tématech.
Nejprve se vydáváme směr Zdiby a pracně hledáme dost rozbitou silnici, marně

. Po chvíli nadávání, že silnice je odporně kvalitní (nevěřil bych, že to někdy kolem Prahy řeknu) přichází dotaz jak je to k nám domů daleko. Konstatování, že cca 30 kilometrů přineslo bleskovou odpověď – tak jedeme k vám domů. Námitka, že to bude znamenat dohromady skoro hodinu a půl je odražena konstatováním, že to vůbec nevadí, protože jsme přišli dřív a stihneme se vrátit zhruba do konce pro nás plánovaného slotu... Tak hurá na dálnici a směr domů.
Po cestě jsem si hrál jak s jízdními režimy, tak samozřejmě s úrovní rekuperace pomocí pádel. Ani jsem nepočítal kolik kombinací lze celkem vytvořit, já jsem se rychle našel v režimu Comfort a rekuperace byla nastavená zhruba v půlce. Zajímavé je, že podle nastavení míry rekuperace auto upravuje i intenzitu rekuperace při sešlápnutí pedálu brzdy. Takže ve stejné poloze pedálu je míra rekuperace odlišná podle toho, jak jste nacvakali pádly. Zní to jednak komplikovaně, ale hlavně nepřirozeně – opak je ale pravdou, funguje to zcela přirozeně a nějaký zásadní zvyk to nevyžaduje.
Motor o síle 220 koní a 300 N.m nemá s Meganem žádnou velkou práci, jeho výkon je pro nás vlastně až zbytečný

.
Že už dávno nejsem za volantem žádný závodník se o mně celkem všeobecně ví, nemám potřebu jezdit rychle a dálnice mě vyloženě nebaví.
Neznamená to ovšem, že jezdím pomalu, vyznávám jízdu co nejplynulejší, takže pro mě je důležitá schopnost držet stopu i při poměrně vysokých rychlostech na okreskách. V této disciplíně nemá Megane sebemenší problém – baterie o kapacitě 60 kWh a váze 394 kg v podlaze mezi nápravami v kombinaci s víceprvkovou zadní nápravou a dvacítkami s profilem 45 jsou kombinací, která ve věci držení stopy přináší nemalá očekávání a ta jsou beze zbytku naplněna. Řízení je sice úplně němé, ale chirurgicky přesné, takže trefování apexů je dětskou hrou.
A jak je to s disciplínou pro nás nejdůležitější? Kombinace slibující nadprůměrné držení stopy je zároveň smrtelným koktejlem pro jízdní komfort. A vlastní váha 1.700 kg, kvůli které musíte použít tužší pružiny, taky moc nepomáhá – tedy teoreticky. A prakticky? Spadla mi brada!!! Mohl bych sáhodlouze vypisovat jak tohle auto popírá fyzikální zákony, jak není možné, aby tak těžké auto na tak velkých kolech s nízkým profilem takhle plulo „nad“ silnicí. Nemám dostatečnou slovní zásobu k popisu toho, jak tohle auto jezdí. Běžte si tohle auto zkusit – já pořád ještě nejsem úplně srovnaný s tím, co jsem v neděli zažil

. Prostě jednou zkusit je mnohem lepší než stokrát slyšet! Pro mě je tohle etalon současného naladění podvozku u BEV, a to včetně odhlučnění podběhů a podlahy. I na tom nejhorším povrchu se karoserie jen velmi decentně hýbe, a to zcela kontrolovaně, vláčně a jen jednou (zdravíme stejně skvěle naladěný podvozek Mazdy) a vždy jen slyšíte velmi vzdálený zvuk práce podvozku a kol (opět zdravíme výborně odhlučněnou Mazdu)!
A pak mi spadla brada ještě jednou, a to když jsem viděl konečný účet spotřeby na konci naší cesty. Ano, vidíte dobře – 13,5 kWh s tím, že v tom je dálniční přesun cca 120 km/h na naši testovací trasu. Takže náš okruh by skončil pod 13 kWh, a to vcelku citelně…

- 15.jpg (42.39 KiB) Zobrazeno 1498 x
Jak to celé shrnout

.
Ještě před testem Meganu vystoupal na první příčku Citroën, protože byl skoro tak dobrý jako Mazda, ale byl univerzálnější řešením. Megane se dostal do čela zcela šokujícím způsobem – je stejně pohodlný jako Mazda, jezdí stejně jistě jako Mazda, interiér působí stejně téměř prémiově jako v Mazdě, a přitom je ještě univerzálnějším autem než Citroën. Ano, je dražší než Citroën a Mazda, ale zcela oprávněně, ten cenový rozdíl oproti Mazdě představuje víc jak dvojnásobný reálný dojezd a výrazně nižší spotřeba, oproti Citroënu delší dojezd a výrazně hodnotnější interiér.
Koupíme si Megana? Nevím, chybí mi test naší dcerou, ale troufám si tvrdit, že na 99% máme budoucí auto mojí ženy. Ano, není levný – naše ideální konfigurace představuje vcelku šílenou sumu Kč 1.270.000,--. Ale jak jsem už napsal – já pro tuto cenu vidím opodstatnění, i když i mě by se samozřejmě líbilo, kdybych se udržel pod milionem. Ale kdo chce opici, musí mít na banány

.
Nezůstanu dlužen ani shrnutí dojmů mojí ženy. Už jen to, že jsem nedojel celou "svou" část našeho okruhu, kterou vždy jezdím, neboť jsem byl vyhnán z ráje za volantem nedočkavou paní řidičkou, ledacos napovídalo. Minimálně o tom, že se jí Megane líbí, ze sedadla spolujezdce je pohodlný, a chce tudíž zjistit jak se jí bude řídit. Snažila se před naším společníkem krotit své nadšení, ale stejně jako mně jí to moc nešlo. Nejraději by objednávku sepsala hned po zaparkování na parkovišti u obchoďáku

. Skoro bych se vsadil, že si vůbec nepřipouští možnost, že by to mohla naše mladá svýma dlouhýma nohama zazdít

...
Zde ještě odkaz na ceník a technická data v jednom -
https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pd ... fc9cd4.pdf
A úplně na závěr jedna technická perlička. Testovaný Megane nabízel možnost vybrat si mezi konvenčním vnitřním zpětným zrcátkem nebo promítáním obrazu zadní kamery na jeho skle. Upřímně - ten záběr na celou situaci za autem bez jakýchkoliv omezení malým zadním oknem je naprostá bomba! Je to vlastně primitivní technologie, ale když se umí správně použít

...
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate