severtom píše:Netuším, co řešíš
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
rezervu vozím, když chci, jindy lep. sadu, dojezdovka nic nezabírá a jinou mi H nedal.
Spotřebu 7,5 mám běžně, na dálky i o litr míň, dle naložení auta. Nepotřebuji přímovstřik, nepotřebují přímaz.
Palivo E85 jezdím v motorce, čisté, u motoru Euro 2, tj. není problém s emisem a řízením vstřikování a přechodových režimů, není nutno nic měnit, součástky ani software. Spotřeba je o čtvrtinu vyšší, palivo o třetinu levnější, takže se něco málo ušetří. Na dnešních autech (Euro 5, za chvíli 6) s lihem nemáš vůbec žádnou šanci bez detekce skutečného poměru v nádrži a to je drahé (a další kurvítko).
Zvýšení výkonu ochlazením nasávaného vzduchu o pár procent prostě nastane (je to víc než 1%), bohatě ti stačí, protože je zadarmo
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
A je to tak správně, protože když jen zvýšíš výkon (o hodně) tuningem apod., prostě časem vylágruješ motor. To zvýšení z 80 na 85 kW (jako mezi verzemi 1.4 a 1.6, které se liší jen zdvihem) je tolerovatelné a získáš ho zadarmo. Větši už je o hubu.
--edit-- bylo chybně " emisem a řízením vstřikování a emisí"
Na E85se jezdit dá i s EURO4/5, ale podstata je využít vlastností takového paliva; vyšší kompresí, pružnější reakcí řízení změnou předstihu, délky vstřiku - ve větších mantinelech, než na benzín naladěný sw, totéž je s plynem. Pokud bude motor z dostatečně odolného materiálu (a to je dnes největší problém, protože výrobní kapacity nemají čas a peníze si hrát se zušlechťováním jako u aston martinu nebo ferrari ve stovkových a tisícových sériích)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
)
Když na to přijde, ani to turbo dnes není taková řacha. Pro výrobce je to řekněme 10tis. v nákladech, jenže prodávat to chtějí o 50-100tis. dráž.
Cíle automobilek, spotřebitelů a vlád jsou jaksi protichůdné, takže výsledek bude vždy kompromis - ani nejlepší, ani nejlevnější, ani nejúspornější, z jiného úhlu pohledu tak nekvalitní, drahé a neúsporné, jak to ještě akceptuje trh; naštěští dnes (zatím?) mi "mototechna nenutí Š105 v topolové zelené"
Jenže zákazníci se chovají "průměrně, stádně, marketingově", takže to co chci já nikdy v sérii nebude, resp. ne za mnou akceptovatelnou cenu. Ten movitější si koupí přeplňovaný motor, který auto prodraží o 20-30%, nebo hybrida o 50-100% dráž, a pro masu zůstane blato, kde se záruka musí nakoupit aspoň za montáž nesmyslného přimazávání
![Think :-k](./images/smilies/eusa_think.gif)