![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Možná to tak nevypadá, ale nejsem ortodoxní zastánce EVček, pokud pojedu trasu 600km, vezmu si dnes spalovák (druhé auto v rodině). Ale ten důvod je hlavně ten, že nemám kartu ani čip žádného z provozovatelů DC rychlonabíječek, protože nabíjím jen doma a nevyplatí se mi platit měsíční paušál. Ale ČEZ má teď aktuálně spustit platbu za odebrané kWh, pak už to bude mít pro mě smysl využít na delší trasy jejich stanice. Jízda EV na dlouhou trasu je dnes stále ještě malé dobrodružství, nicméně DC stanice stále přibývají a jsou i dobrodruzi, kteří s tím jezdi i do Chorvatska (nejen s Teslama). A jsem si vědom, že dnešní EV nejsou ještě tak daleko, aby mohli 100% nahradit spalováky, hlavně třeba na dálnicích, tažení přívěsu a pod. Vzhledem k tomu, že jsme dá se říct stále ještě na počátku boomu vývoje pohonu a akumulace energie pro EV (vývojová centra rostou jak houby po dešti po celém světě), tak tomu dávám maximálně dekádu, kdy budou EV bez ztráty komfortu nabízet delší dojezd než standardně dnešní spalováky.
Odpůrci BEV ale zároveň příznivci vodíku v jedné osobě je pro mě celkem zvláštní fenomén. Když pominu fakt, že vodíková auta jsou v podstatě také elektromobily (dokonce některé mají malé baterie), tak hlavně:
- u srovnatelného auta 2x vyšší cena než EV (předpokládaná cena Nexea 65000,-Euro)
- v současnosti ani jedna veřejná plnící stanice v ČR (pro BEV je to každá zásuvka)
- náklady na 1km za komerční cenu vodíku cca 5Kč (osobně jezdím za 0,30Kč)
- životnost palivových článků odhadovaná na 150tis km
- komplikované nádrže natlakované až na 700bar + problematické skladování vodíku
- také třeba reakční čas palivových článku a jejich chování při extrémních teplotách
No, čas asi ukáže...
Smart neumí DC nabíjení, ale má tuším 22kW 3f palubní nabíječku a s tím se dá žít (pokud je k dispozici 32A/380V)