Jízda se čtyřkolkou

Návody - demontáže, opravy

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
kermin
*
Příspěvky: 80
Registrován: 02 říj 2010, 22:26
Bydliště: Na dohled od Plzně ...

Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od kermin »

Mám takový dotaz pro zkušené offrouďáky.
Nikdy jsem se 4kolkou nejel a máme ji objednanou kvůli karavanu. Zajímá mě, jestli je lepší zapnout pohon ručně nebo čekat až se zapojí sám. Situace: stojím se zapřaženým karavanem pod kopcem na polní cestě, která je mokrá. Ale nejsem si jistý, jestli klouže. Zmrvim něco, když zapnu stálý pohon pro jistotu a vyjedu to pomalu?
Druhá otázka: Asi se budu ptát blbě, ale pro jistotu-můžu se zapnutým pohonem zatáčet nebo couvat? Vím, zní to blbě, ale nechci něco zmrvit kvůli nevědomosti hned na začátku.
Díky za rady.
Nyní Hyundai Tucson 1.6T-GDI 110kW 4x4
Dříve Hyundai i30 II, 1.6gdi 99kW
Dříve Hyundai i20 1.4 74kW
Nyní pracovní Kentoya TwinShot 48ccm
Dříve pracovní Škoda Felicia 1,3MPi 50kW
Dříve Škoda Fabia I 1.4MPI 44kW
Předtím Nissan Sunny 1.6i 56kW
Reklama
 

Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2737
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od Richard555 »

První co mě napadne je, že :hyu: není žádný OFFROAD :wink: takže nikdo z nás nemůže být zkušený offrouďák pokud neřídí něco jiného než :hyu:
No co se týká kluzkého povrchu, asi je lepší dát 4WD LOCK před rozjetím a tedy nečekat na zásah elektroniky, systém 4x4 u :hyu: využívá u zadní nápravy elmag. spojku která ji připojí na základě info o prokluzu, současně i něco málo na zadek posílá pořád..... systém ale nemá mezinápravový diferenciál - tedy něco musí trochu klouznout pokud se zatáčí :wink:
Takže když to klouže není s použitím 4WD Lock problém ani při manévrování (otáčení, couvání)
Pokud by se ale mělo jednat o manévrování na pevném suchém neklouzavém povrchu může sepnutí 4WD Lock způsobit poškození celého systému :!:
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Uživatelský avatar
kermin
*
Příspěvky: 80
Registrován: 02 říj 2010, 22:26
Bydliště: Na dohled od Plzně ...

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od kermin »

A když pojedu do krpálu , začne mi zabírat zadek po prokluzu předních kol, tak zatáčení nebude mít devastující účinky?
Nyní Hyundai Tucson 1.6T-GDI 110kW 4x4
Dříve Hyundai i30 II, 1.6gdi 99kW
Dříve Hyundai i20 1.4 74kW
Nyní pracovní Kentoya TwinShot 48ccm
Dříve pracovní Škoda Felicia 1,3MPi 50kW
Dříve Škoda Fabia I 1.4MPI 44kW
Předtím Nissan Sunny 1.6i 56kW
Uživatelský avatar
kermin
*
Příspěvky: 80
Registrován: 02 říj 2010, 22:26
Bydliště: Na dohled od Plzně ...

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od kermin »

Richard555 píše: 05 črc 2021, 19:32 První co mě napadne je, že :hyu: není žádný OFFROAD :wink: takže nikdo z nás nemůže být zkušený offrouďák pokud neřídí něco jiného než :hyu:
No co se týká kluzkého povrchu, asi je lepší dát 4WD LOCK před rozjetím a tedy nečekat na zásah elektroniky, systém 4x4 u :hyu: využívá u zadní nápravy elmag. spojku která ji připojí na základě info o prokluzu, současně i něco málo na zadek posílá pořád..... systém ale nemá mezinápravový diferenciál - tedy něco musí trochu klouznout pokud se zatáčí :wink:
Takže když to klouže není s použitím 4WD Lock problém ani při manévrování (otáčení, couvání)
Pokud by se ale mělo jednat o manévrování na pevném suchém neklouzavém povrchu může sepnutí 4WD Lock způsobit poškození celého systému :!:
Chápu, že offroad auto je úplně jiná liga. Já beru offroad vše mimo asfalt ... :wink:
Jen neznám zásady použití systému 4x4 :-k
Nyní Hyundai Tucson 1.6T-GDI 110kW 4x4
Dříve Hyundai i30 II, 1.6gdi 99kW
Dříve Hyundai i20 1.4 74kW
Nyní pracovní Kentoya TwinShot 48ccm
Dříve pracovní Škoda Felicia 1,3MPi 50kW
Dříve Škoda Fabia I 1.4MPI 44kW
Předtím Nissan Sunny 1.6i 56kW
Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2737
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od Richard555 »

Ne neboj se, pokud se budeš pohybovat kdekoli jinde než na suchém asfaltu a budeš potřebovat trakci klidně si 4WD Lock zapni , stane se jen to, že spojka vzadu se trvale sepne a na obě nápravy se dostane 50% výkonu.
Auto je vždy v režimu automatického připojení zadní nápravy ta spojka vzadu tak trochu prokluzem supluje mezinápravový diferenciál u OFFROADU, takže v režimu kdy není 4WD Lock zapnut nehrozí poškození systému a pokud budeš 4WD Lock používat při jízdě na polních cestách travnatých plochách atd. nehrozí poškození :wink:
Pokud budeš opravdu chtít maximální trakci např. na mokré trávě nebo na sněhu v prudkém kopci, nezapomeň před vjetím do kopce vypnout ESP :!:
Tenhle systém umí nezávisle na řidiči kvůli prokluzu ubrat plyn (kvůli protáčení některého kola) a to určitě uprostřed kopce s přívěsem na háku nechceš :!:
Ještě poznámka - jízda se čtyřkolkou se nijak neliší od jízdy s dvoukolkou, poznáš lepší trakci třeba při potřebě se rychle rozjet na mokrých dlaždičkách a kdykoli při snížené sjízdnosti na silnici i mimo ni, ale všechny fyzikální zákony platí pro všechny auta stejně, to že 4x4 se jeví jako lepší na sněhu a blátě je jasné (vyjedeš nesmysl oproti 2WD) ale musíš dávat i většího bacha ! auta s 4WD jsou těžší tudíž mají větší setrvačnost atd. atd. :wink:
Naposledy upravil(a) Richard555 dne 05 črc 2021, 21:08, celkem upraveno 1 x.
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Uživatelský avatar
kermin
*
Příspěvky: 80
Registrován: 02 říj 2010, 22:26
Bydliště: Na dohled od Plzně ...

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od kermin »

Mno, to zrovna nepotřebuju v danou chvíli ... :lol:
Nyní Hyundai Tucson 1.6T-GDI 110kW 4x4
Dříve Hyundai i30 II, 1.6gdi 99kW
Dříve Hyundai i20 1.4 74kW
Nyní pracovní Kentoya TwinShot 48ccm
Dříve pracovní Škoda Felicia 1,3MPi 50kW
Dříve Škoda Fabia I 1.4MPI 44kW
Předtím Nissan Sunny 1.6i 56kW
Uživatelský avatar
kermin
*
Příspěvky: 80
Registrován: 02 říj 2010, 22:26
Bydliště: Na dohled od Plzně ...

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od kermin »

Richard555 píše: 05 črc 2021, 21:00 Ne neboj se, pokud se budeš pohybovat kdekoli jinde než na suchém asfaltu a budeš potřebovat trakci klidně si 4WD Lock zapni , stane se jen to, že spojka vzadu se trvale sepne a na obě nápravy se dostane 50% výkonu.
Auto je vždy v režimu automatického připojení zadní nápravy ta spojka vzadu tak trochu prokluzem supluje mezinápravový diferenciál u OFFROADU, takže v režimu kdy není 4WD Lock zapnut nehrozí poškození systému a pokud budeš 4WD Lock používat při jízdě na polních cestách travnatých plochách atd. nehrozí poškození :wink:
Pokud budeš opravdu chtít maximální trakci např. na mokré trávě nebo na sněhu v prudkém kopci, nezapomeň před vjetím do kopce vypnout ESP :!:
Tenhle systém umí nezávisle na řidiči kvůli prokluzu ubrat plyn (kvůli protáčení některého kola) a to určitě uprostřed kopce s přívěsem na háku nechceš :!:
Ještě poznámka - jízda se čtyřkolkou se nijak neliší od jízdy s dvoukolkou, poznáš lepší trakci třeba při potřebě se rychle rozjet na mokrých dlaždičkách a kdykoli při snížené sjízdnosti na silnici i mimo ni, ale všechny fyzikální zákony platí pro všechny auta stejně, to že 4x4 se jeví jako lepší na sněhu a blátě je jasné (vyjedeš nesmysl oproti 2WD) ale musíš dávat i většího bacha ! auta s 4WD jsou těžší tudíž mají větší setrvačnost atd. atd. :wink:
Nebýt karavanu, tak bych 4kolku ani nechtěl. Ale přeci jen s boudou za zády je i mokrá tráva rázem problém. Natož polní cesta po dešti ... :-k :mrgreen:
Nyní Hyundai Tucson 1.6T-GDI 110kW 4x4
Dříve Hyundai i30 II, 1.6gdi 99kW
Dříve Hyundai i20 1.4 74kW
Nyní pracovní Kentoya TwinShot 48ccm
Dříve pracovní Škoda Felicia 1,3MPi 50kW
Dříve Škoda Fabia I 1.4MPI 44kW
Předtím Nissan Sunny 1.6i 56kW
Uživatelský avatar
kermin
*
Příspěvky: 80
Registrován: 02 říj 2010, 22:26
Bydliště: Na dohled od Plzně ...

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od kermin »

kermin píše: 05 črc 2021, 21:23
Richard555 píše: 05 črc 2021, 21:00 Ne neboj se, pokud se budeš pohybovat kdekoli jinde než na suchém asfaltu a budeš potřebovat trakci klidně si 4WD Lock zapni , stane se jen to, že spojka vzadu se trvale sepne a na obě nápravy se dostane 50% výkonu.
Auto je vždy v režimu automatického připojení zadní nápravy ta spojka vzadu tak trochu prokluzem supluje mezinápravový diferenciál u OFFROADU, takže v režimu kdy není 4WD Lock zapnut nehrozí poškození systému a pokud budeš 4WD Lock používat při jízdě na polních cestách travnatých plochách atd. nehrozí poškození :wink:
Pokud budeš opravdu chtít maximální trakci např. na mokré trávě nebo na sněhu v prudkém kopci, nezapomeň před vjetím do kopce vypnout ESP :!:
Tenhle systém umí nezávisle na řidiči kvůli prokluzu ubrat plyn (kvůli protáčení některého kola) a to určitě uprostřed kopce s přívěsem na háku nechceš :!:
Ještě poznámka - jízda se čtyřkolkou se nijak neliší od jízdy s dvoukolkou, poznáš lepší trakci třeba při potřebě se rychle rozjet na mokrých dlaždičkách a kdykoli při snížené sjízdnosti na silnici i mimo ni, ale všechny fyzikální zákony platí pro všechny auta stejně, to že 4x4 se jeví jako lepší na sněhu a blátě je jasné (vyjedeš nesmysl oproti 2WD) ale musíš dávat i většího bacha ! auta s 4WD jsou těžší tudíž mají větší setrvačnost atd. atd. :wink:
Nebýt karavanu, tak bych 4kolku ani nechtěl. Ale přeci jen s boudou za zády je i mokrá tráva rázem problém. Natož polní cesta po dešti ... :-k :mrgreen:
A s dětma na zadních a psama v kufru se ani rychle jezdit nedá (natož v zatáčkách), takže jediný přípustný fyzikální zákon je gravitace ... :mrgreen: :lol:
Nyní Hyundai Tucson 1.6T-GDI 110kW 4x4
Dříve Hyundai i30 II, 1.6gdi 99kW
Dříve Hyundai i20 1.4 74kW
Nyní pracovní Kentoya TwinShot 48ccm
Dříve pracovní Škoda Felicia 1,3MPi 50kW
Dříve Škoda Fabia I 1.4MPI 44kW
Předtím Nissan Sunny 1.6i 56kW
Uživatelský avatar
casco
**
Příspěvky: 260
Registrován: 26 dub 2021, 20:10

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od casco »

Nasiel som pekne video porovnania ako funguje 4x4

https://www.youtube.com/watch?v=jMgmfI5 ... jnachannel
Tucson NX4 1.6 T-GDI, 132kW, Premium, kozeny packet, 4x4, Adapt.Tlmice, logo vo dverach, osvetlenie noh (blue)
Uživatelský avatar
Mexican
*******
Příspěvky: 8134
Registrován: 05 srp 2007, 14:39
Bydliště: Střelice (JmK)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od Mexican »

osobne by som to na asfalte nechal v rezime auto a pripadne si pomohol rezimom. Nic viac netreba robit, automatika si pomoze sama
Ak zapadnes niekde v bahne, myslim tym uplna apokalypsa naraz tam 4WD lock a je to
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
Uživatelský avatar
Axel.Foley
*******
Příspěvky: 20284
Registrován: 07 zář 2011, 00:02
Bydliště: Olomouc

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od Axel.Foley »

casco píše: 21 led 2022, 14:07 Nasiel som pekne video porovnania ako funguje 4x4

https://www.youtube.com/watch?v=jMgmfI5 ... jnachannel
Akorát jsou tam dvě různé generace aut. Takže když už srovnání, tak by to chtělo NX4 vs. NQ5. To jen pro pořádek.
Hyu Tucson 1,7 CRDi Czech Edition, 09/2016, Sand White, alias Tuky
ex Hyu i30 1,4 Trikolor Plus, 08/2011, Continental Silver, alias Číbrný sršeň
ex Ford Escort 1,6 16V kombi, r. v. 1998, tmavě modrý, alias Modrásek
Uživatelský avatar
casco
**
Příspěvky: 260
Registrován: 26 dub 2021, 20:10

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od casco »

Mna skor zaujalo ako to na tych valcekoch funguje. Napriklad ked ma len jedno koleso trakciu a 3 su na valcoch, tak to auto nema sancu sa pohnut ani ak zapnes lock.
Tucson NX4 1.6 T-GDI, 132kW, Premium, kozeny packet, 4x4, Adapt.Tlmice, logo vo dverach, osvetlenie noh (blue)
Uživatelský avatar
Mexican
*******
Příspěvky: 8134
Registrován: 05 srp 2007, 14:39
Bydliště: Střelice (JmK)
Kontaktovat uživatele:

Re: Jízda se čtyřkolkou

Příspěvek od Mexican »

pretoze to proste nema uzavierku diferencialu. Jazdil som offroadovu skolu (s Patrolom) a unoverzalna pravda ktora sa tam opakovala je, ze rozdiel predokolky a 4WD SUV je v tom, ze s SUV zapadnes o par metrov dalej. Na toto treba proste mysliet, trakcia sa da trochu nahnat znacnym podhustenim pneu a najma ich dobrym vyberom (takze vsetky tie Eco contacty a podobne su dobre maximalne pre jazdenie s harantami do skolky a podobne

treba ten pohon vidiet realne, treba poznat jeho a svoje schopnosti. Treba si dobre naplanovat uzitie a najma stopu. Bezny vodic sa na limit bezneho 4x4 pohonu moc nedostane, nie tu v strednej europe
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
Odpovědět

Zpět na „Tucson III - Jak na to“