Kona Electric OSE Czech edition

Jak jsme testovali Hyundai modely.

Moderátoři: Farrael, Moderátoři

Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11627
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Kdo by to byl řekl, že zrovna já se od začátku roku 2022 budu tolik prohánět v elektrických autech, která vlastně ani nemám rád. Ale situace se nějak vyvíjí a je zjevně čas vzít elektrická auta nejen na vědomí, ale smířit se s tím, že i u nás doma, v současné situaci, jedno takové auto dává smysl.

A tak pokračujeme ve zkoušení elektrických vozů, které by případně mohly splnit to, co od takového auta u nás doma chceme.
Dnes tu máme zástupce naší značky :hyu: . Kona pro drtivou většinu z nás není žádnou neznámou. Na trhu máme k dispozici již její modernizované provedení, které poněkud ubralo na expresivnosti původní podoby, ale designová originalita je tu stále.
1.jpg
1.jpg (122 KiB) Zobrazeno 1170 x
2.jpg
2.jpg (115.64 KiB) Zobrazeno 1170 x
3.jpg
3.jpg (140.97 KiB) Zobrazeno 1170 x
Nikdy jsem se netajil tím, že původní provedení bylo ve verzích osazených spalovacím motorem, pro mě, expresivní až moc. Ovšem původní elektrická Kona se mi líbila opravdu hodně.
Po faceliftu je mým vzhledovým favoritem provedení N Line následované civilní verzí spolu s hybridem, drsné eNko (to je na mě už fakt moc svalnaté) a elektrická verze došla na konec rodinného pelotonu. Mám „problém“ zpracovat pojetí přídě bez masky, to jak je vytvarován „nos“ auta na mě působí rušivě. V testované bílé to tak nevynikne, v často prezentované modři je to ale na mě moc.
4.jpg
4.jpg (85.59 KiB) Zobrazeno 1170 x
Suma sumárum je vnější design oproti původnímu provedení pojat více konformně, jakoby automobilka dospěla k závěru, že chce přitáhnout zájem i konzervativnější části klientely. Jako obvykle oceňuji umístění potkávacích světel níž, aby neoslňovala protijedoucí řidiče (a že přední LED svítí fakt sakra dobře =D> ) obyčejných osobáků a na druhém konci vozu, když už muselo dojít na rozdělení zadních svítilen do dvou bloků, že směrovky (vlevo spolu se zadní mlhovkou a vpravo se zpátečkou) nejsou utopené příliš dole, takže se tolik nešpiní a riziko přehlédnutí ze strany za vámi jedoucích řidičů je menší.
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Reklama
 

Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11627
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Dost bylo popisování exteriéru, nakonec Kon jezdí po českých silnicích spoustu a názor si udělá každý sám :wink: .Takže hurá do interiéru.

Po otevření dveří nás čeká designově jednoduchá dveřní výplň; jak jsme zvyklí, obsahuje madlo ovladače nastavování vnějších zpětných zrcátek a ovladače el. stahování oken. U auta za milion poněkud zarazí automatické dojezdy pouze v předních dveřích – asi se šetří čipy :-k . Zarazí to o to víc, když si ve dveřích všimneme osazení hned dvěma reproduktory prémiového audia Krell.
5.jpg
5.jpg (98.53 KiB) Zobrazeno 1166 x
6.jpg
6.jpg (78.86 KiB) Zobrazeno 1166 x
Palubní deska je též „stará známá“, společná všem provedením modelové řady Kona, kromě plovoucí středové konzoly.
7.jpg
7.jpg (99.41 KiB) Zobrazeno 1166 x
8.jpg
8.jpg (77.49 KiB) Zobrazeno 1166 x
9.jpg
9.jpg (102.96 KiB) Zobrazeno 1166 x
Pojetí tvaru palubní desky je velmi jednoduché, ozvlášťňuje jej použití obdélníkových výdechů ventilace uprostřed, nad nimi je obvyklý tablet MMS, a kulatých v rozích palubní desky. A samozřejmě zmíněná plovoucí středová konzola obsahující ovladače „převodovky“, ventilace, jízdních režimů a dalších obvyklých komfortních funkcí. Nejsem si úplně jistý tím stříbřitým pojetím, ale rozhodně je to lepší na klavírní lak :!:
Polička pod konzolou, obsahující nabíjecí zásuvky, stejně jako box pod loketní opěrkou, jsou dosti rozměrné a poberou slušné množství drobností a užitečností.

Jakési drobné zklamání jsem zažil na sedadle řidiče. V porovnání s mojí i30 jsou trochu menší, dalo mi dost práce se přesně usadit do jejich středu. A při hledání ideální pozice pro řízení mi na mysl vytanul Tucson TLE. Další :hyu: v němž mám problém se pohodlně usadit za volant. To mě velice překvapilo, protože v benzínové verzi jsem tento problém neměl :-k .
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11627
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Kona má oproti zkoušené Mazdě zadní dveře konvenční, takže je otevřeme obvyklým způsobem 8) . Design výplní dveří kopíruje ty přední.
10.jpg
10.jpg (87.31 KiB) Zobrazeno 1164 x
Místa na nohy i hlavu je vzadu, na poměry dané třídy, dostatek. Jednu jízdu vzadu jsem absolvoval a rozhodně jsem po vystoupení nepotřeboval služby chiropraktika :D . Zadní sedák je sice kratší, ale je umístěn v optimální výšce a má ideální sklon. Ovšem na cestu přes půl Evropy bych vzadu nejel :mrgreen: .
11.jpg
11.jpg (69.13 KiB) Zobrazeno 1164 x
Je škoda, že kotvy ISOFIX používají systém „oko na volno“, stejně jako nový Tucson. Je smutné, že :hyu: opouští řešení s uložením v plastové kapse s krytkou používané u současné i30.
12.jpg
12.jpg (155 KiB) Zobrazeno 1164 x
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11627
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

A došli jsme do kufru. V základním uspořádání potěší podlážka v rovině se vstupním prahem. V této konfiguraci nevidím rozdíl v objemu oproti ostatním verzím. Předpokládám, že onen rozdíl v udávaném objemu kufru jde na úkor prostoru pod podlážkou – tedy stejný efekt jako u nového Tucsonu či Sportage, kde jednotlivé motorizace mají udávaný odlišný objem kufru, ale přitom mezi podlážkou v horní poloze a roletou jsou objemy stejné. Zaujalo mě, že se pod poličku nevešla aktovka naší dcery na výšku, ale protože se nevejde ani do kufru mého Fastbacku s vysokou podlahou, tak mě to zas tak z míry nevyvedlo :wink: .
13.jpg
13.jpg (78.48 KiB) Zobrazeno 1160 x
A když už jsme v kufru, tak si něco řekneme o evergreenu značky :hyu: - osvětlení kufru vyřešené žárovkou…
14.jpg
14.jpg (65.04 KiB) Zobrazeno 1160 x
Stejně jako osvětlení interiéru ](*,) , oceňuji ovšem integrovaný háček na tašku. Ale proč je kufr komplet plastový a ještě z materiálu, který se tak snadno poškodí :roll: .
15.jpg
15.jpg (58.61 KiB) Zobrazeno 1160 x
Ale šňůrka od plata je vcelku na úrovni.
16.jpg
16.jpg (89.41 KiB) Zobrazeno 1160 x
Co už je na poněkud nižší úrovni je zvuk zavření dveří – nevím proč, ale vzpomněl jsem si na Accenta X3 z devadesátek :-k .
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11627
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Dost bylo teorie!

Abychom vyzkoušeli jak Kona jezdí s touto motorizací
17.jpg
17.jpg (110.87 KiB) Zobrazeno 1160 x
musíme dát Koně nabaštit
18.jpg
18.jpg (110.18 KiB) Zobrazeno 1160 x
Ocenění si zaslouží jednoduché programování nabíjení, a to včetně možnosti omezení horní hranice nabití =D>
19.jpg
19.jpg (83.88 KiB) Zobrazeno 1160 x
20.jpg
20.jpg (72.43 KiB) Zobrazeno 1160 x
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11627
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Kona electric nabízí možnost volby mezi třemi jízdními režimy – ECO, NORMAL a SPORT. Jak už to tak u :hyu: bývá, tak je možné nechat digitální přístrojový štít měnit svůj vzhled podle zvoleného jízdního režimu, stejně tak lze nastavit grafiku natvrdo.

Mě zaujalo, že jednotlivé jízdní režimy mají předdefinovanou úroveň rekuperace, kterou lze samozřejmě po zvolení měnit pádly pod volantem. ECO tak má nastavenou výchozí úroveň na maximu, tedy na 3, NORMAL na 2 a SPORT na 1 (což je zobrazováno v pravém ukazateli dole - omlouvám se za fotky, můj mobil má s focením LCD palubek fakt problém :( ). Nevím zda má volba režimů vliv na samotný výkon motoru, jako např. elektrické Berlingo a nikde jsem tuhle informaci nenašel.
21.jpg
21.jpg (70.81 KiB) Zobrazeno 1155 x
22.jpg
22.jpg (51.09 KiB) Zobrazeno 1155 x
23.jpg
23.jpg (78.26 KiB) Zobrazeno 1155 x
Každopádně je faktem, že reakce auta na sešlápnutí pedálu akcelerátoru je v rámci jednotlivých režimů dost odlišná. V režimu ECO jsou reakce značně ospalé, ale jaksi očekávatelně. V režimu NORMAL jsou reakce očekávatelné a lineární. Ve SPORTu mi přišly poněkud jankovité.
Osobně preferuji režim NORMAL s úrovní rekuperace sníženou na 1. Moje žena též zvolila NORMAL, ale s přednastavenou dvojkou. Je to vlastně logické – můj tříválec má menší vnitřní odpory než manželčin diesel, takže každý očekáváme jiný brzdný moment motoru po sundání nohy z plynu :mrgreen: .

Po motorické stránce je Kona electric typickým elektromobilem současnosti – elektro motor má lineární zátah, maximální točivý moment dostupný v celém spektru otáček poskytuje velmi příjemné reakce na sešlápnutí pedálu plynu, přísun síly bez přerušení řazením je přesně to, co majitelé elektroaut mají rádi a já i chápu proč.
Moc mě pobavilo dojetí řidičem Sandera v obci – na jejím konci jsem pěkně přepnul na SPORT, zadupl plyn do podlahy a zmizel tempem, které dotyčný asi doteď nepochopil :mrgreen: - hlavně, že se mi na 40 km/h v obci lepil na zadní nárazník….

Poněkud méně mě pobavilo jak se v této situaci na konkrétní silnici choval podvozek.
Už samotný fakt, že Kona electric má pohotovostní hmotnost 1,8 tuny a maximální povolenou 2,2 tuny (ano jen 4 metráky užitečné hmotnosti :? ) je na auto takto malých rozměrů až děsivý. Když vezmeme v potaz vyšší stavbu karoserie a z ní plynoucí vyšší těžiště (i když je baterie umístěná mezi nápravy) v kombinaci s relativně krátkým rozvorem, pak je jasné, že bez tvrdších pružin to nepůjde. Vzadu je sice víceprvek, ale celkové naladění podvozku za daných okolností musí být tužší. K tomu přidejme kola 17‘‘ a máme tu mix, který sice poskytuje nečekaně jisté a na tu váhu i zábavné jízdní vlastnosti, adheze mi, i na zimních pneumatikách, až skoro brala dech, ale zároveň vyžadující kvalitní silnici pod koly. A ty tady v okolí bohužel nemáme :cry: . A tak dominantní dojem, který si z jízdy v tomto autě odnáším je neustálé nervózní natřásání až naklepávání. Není to tak, že by podvozek vyloženě mlátil, dokáže nerovnosti s naprostou jistotou pobrat, ale karoserie je na tvrdých pružinách v neustálém drobném pohybu. V tomto směru byly dříve testované Kony lepší, což ovšem nepochybně ovlivňuje použití méně tuhých pružin (musí nést nižší váhu) a menších kol 16‘‘.

A co ekonomika provozu? Vydali jsme se na náš testovací okruh v obvyklém obsazení, takže podmínky skoro srovnány s Mazdou. A po návratu jsme měli na PP toto:
24.jpg
24.jpg (66.59 KiB) Zobrazeno 1155 x
To vůbec není špatné! A opět si umím představit, že po té, co by žena dostala auto „do nohy“, bylo by to i lepší. Koneckonců pořád jezdí jako se svým dieslem a svým způsobem jsem za to rád, protože mají zkoušená auta rovné podmínky =D> .

Tak jak to celé uzavřít :-k
Kona electric rozhodně není špatné auto a každého, kdo si jí koupí chápu. Ale do naší garáže to má daleko. Pokud bychom měli brát v potaz konfiguraci odpovídající našim potřebám a požadavkům, stačila by verze s baterií 39,2 kWh v kombinaci s motorem 100 kW ve výbavě Style s NAVI. Cena takového auta se aktuálně pohybuje nad úrovní Kč 910.000,--, k tomu ovšem zdarma zimní pneu a Wallbox. Jenže když se podívám na materiály v interiéru, žárovičky ve vnitřním osvětlení, přední sedadla, zvuk dveří při jejich zavření, tak já tam tuhle částku nevidím. A kvalita jízdy pořizovací ceně také neodpovídá – je mi líto.

Vše výše uvedené ještě více vynikne zejména v porovnání s MX-30, kde ten milion je skutečně vidět, je hmatatelný a komfort jízdy je v jiné galaxii.
Neříkám, že zhruba Kč 80.000,-- rozdílu v pořizovací ceně, menší dojezd a vyšší spotřeba nejsou relevantní, samozřejmě že jsou. Ale život je otázka priorit. A naší prioritou při výběru elektromobilu je jízdní komfort, dobrý pocit z pobytu na palubě, který definují použité materiály a pohodlí sedadel. V kombinaci s tím, že pro nás dojezd není prioritou je ve vedení pelotonu o elektromobil pro manželku stále MAZDA MX-30. Uvidíme, jestli to bude platit i po zítřku :wink: .

Takže opět díky https://louda.hyundai.cz/ za půjčení. Každá zkušenost dobrá :wink: .

P.S. Ještě bych tu měl hodnocení Kony v podání mojí ženy: "Jo, je hezká. Je fajn, že všechno funguje jako v Tucsonu. Zkušenost to byla zajímavá, ale tuhle uskákanou kozu fakt nechci. Díky.". Té nervozity podvozku si všimla už za volantem, ale když seděla vzadu, tak nadávala jak špaček :mrgreen: .
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Uživatelský avatar
idam.i
*******
Příspěvky: 9101
Registrován: 24 dub 2012, 23:25
Bydliště: Bratislava

Re: Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od idam.i »

Díky.👍
Ten čumák teda vôbec nedávam. [-( .Z tohto pohľadu je Mokka úplne super.Bohužial osobná skúsenosť s ele. autami nemám. :cry:
Teda raz som sa viezol v eGolf a pocit bol fajn. :)
Naposledy upravil(a) idam.i dne 18 úno 2022, 22:32, celkem upraveno 2 x.
Hyundai i20 Chic 1,25 (2017-) biela
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Uživatelský avatar
Kamílek
**
Příspěvky: 427
Registrován: 29 čer 2018, 19:47
Bydliště: skoro Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Kamílek »

Díky za další "test". Přiznám se, že ten předek, hlavně díky otvoru pro nabíjení mi přijde opravdu odporný.

Co e208? Nebo ta je moc malá?
Hyundai i30 II kombi FL 1.6 GDI Weekend
Obrázek
Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11627
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Re: Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Stejný problém jako e-2008 - nemá vyhřívaný volant, takže se nedostala na seznam kandidátů :( .
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Uživatelský avatar
idam.i
*******
Příspěvky: 9101
Registrován: 24 dub 2012, 23:25
Bydliště: Bratislava

Re: Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od idam.i »

To vážne Peugeot nemá?
Mokka má?
Hyundai i20 Chic 1,25 (2017-) biela
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11627
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Re: Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Dle info importu, protože v ceníku jsem ho fakt nenašel, je první Peugeot s vyhřívaným volantem nová 308.
Mokka má :wink: , jinak by nebyla na seznamu :mrgreen: .
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Uživatelský avatar
idam.i
*******
Příspěvky: 9101
Registrován: 24 dub 2012, 23:25
Bydliště: Bratislava

Re: Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od idam.i »

To je divné.Obe auta patria pod Stelantis.Nemajú náhodou aj spoločnú platformu?

Už som to mrkol : https://www.opel.sk/vozidla/mokka-model ... nkcie.html
Je tam vyhrievaný volant.Inak interiér podobný ako u mňa. 8-[ .Pekný. :lol:
Hyundai i20 Chic 1,25 (2017-) biela
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11627
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Re: Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Mají společný konstrukční základ :roll: ...
Ale zjevně odlišné priority konstruktérů ](*,) .
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Uživatelský avatar
Axel.Foley
*******
Příspěvky: 20284
Registrován: 07 zář 2011, 00:02
Bydliště: Olomouc

Re: Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Axel.Foley »

Mr. :hyu: : Díky za počtení i za obrázky.

Když to srovnám s MX-30, podle obrázků tam výslednou cenu taky nevidím :-k Tohle je na můj vkus příliš plastové, u Mazdy to bylo "WOW!" na první otevření dveří.

PS: Můžete si říkat, že jezdím v Tucsonu s plastovým interiérem. Ano, máte pravdu. Zásadní rozdíl ale je, že Tucson jsem koupil za adekvátní (čti "o dost nižší než ceníkovou") cenu.
Hyu Tucson 1,7 CRDi Czech Edition, 09/2016, Sand White, alias Tuky
ex Hyu i30 1,4 Trikolor Plus, 08/2011, Continental Silver, alias Číbrný sršeň
ex Ford Escort 1,6 16V kombi, r. v. 1998, tmavě modrý, alias Modrásek
Uživatelský avatar
Mr. HYUNDAI
*******
Příspěvky: 11627
Registrován: 07 kvě 2008, 12:51
Bydliště: Lázně Toušeň

Re: Kona Electric OSE Czech edition

Příspěvek od Mr. HYUNDAI »

Tenhle plastový interiér nevnímám jako problém u Kony za 400.000,- nebo Tucsonu za 550.000,- (svého času). Ale milion je jakási magická hranice a oproti MX-30 to není vidět, cítit ani slyšet :( .
To jsem jaksi pozapomenul zmínit - ani Kona se nevymyká standardům :hyu: ve smyslu slabšího odhlučnění podvozku a podběhů :cry: . Takže se nejen nervózně natřásá, ale i slyšíte proč se natřásá.

Nepopírám, že je úžasným konstruktérským počinem dokázat do jednoho základu nacpat spalováky 4x2 i 4x4 včetně brutálního eNka, klasický hybrid i čistý elektromobil. Jenže to působí, že kvůli těmto velkým věcem, které rozhodně zaslouží =D> =D> =D> , už nezbylo (peněz, času, energie - netuším) na ty detaily, které ale nakonec rozhodují o konečném dojmu...
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Odpovědět

Zpět na „Testy“