nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Moderátoři: Farrael, Moderátoři
-
- **
- Příspěvky: 152
- Registrován: 07 dub 2022, 17:19
nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Dopředu se omlouvám, píšu tohle téme lehce rozčilen. Jsa profesí především právník, patřím rozhodně mezi ty z nás, kteří to, co podepíší, si nejprve důkladně čte. Bohužel i včetně vysilujících všeobecných obchodních podmínek různých banko-pojišťovno-nenažranců
Včera jsem byl po delší době s naší starou i20 PB v autorizovaném servisu v nejmenovaném městě. Podepisuji dokument o přijetí zakázky auta do servisu (svítí nám pár kontrolek a nevíme, jestli je to jen vadnými senzory nebo reálně existující závadou).
No a jak tak koukám na ona pověstná "malinká písmenka" u podpisů, zírám: "Za účelem splnění právních povinností dle prováděcího nařízení Komise EU č.2021/392 dochází při návštěvě opravny a provedení úkonu ...k načtení dat o vozidle týkající se reálného provozu - spotřeby paliva a/nebo energie a počtu najetých kilometrů. Tzv. "onboard fuel consumption monitoring data" a k jejich předání Evropské komisi spolu s identifikačními čísly VIN."
Protože ve své profesi fakt nemám čas sledovat dopravní legislativu, natož legislativu EU, nevěděl jsem o téhle novince našich EUROburžoustů. Napřed jsem si říkal, že je to možná jen nějaká do-legalizace v rámci GDPR, když se po letech přišlo na to, že i v servisech vlastně o našich vozech načítaj vše možné i nemožné a po spárování s dalšími údaji (SPZ, možná VIN) už začne jít o osobní údaje. I jsem si tenhle zatracený předpis našel, samozřejmě je to klasický EUROshit s nekonečnou preambulí, který se dá číst i pro právníka jen s velkou dávkou klidu, viz zde:
https://www.zakonyprolidi.cz/pravoeu/do ... 32021R0392
Co ale fakt nechápu je, proč se předávají mimo ČR údaje i o spotřebě mého starého vozu a najetých km v rámci rádoby legitimních strategií Green dealu?? To jako chtěj EUROburžousti vědět, jak moc starý vozový park v ČR (statisticky vzato) máme a s jakou spotřebou jezdíme? Co je to za zběsilosti ?!
Nevíte o tom z technickýho hlediska něco bližšího ?
"(5) Podle článku 12 nařízení (EU) 2019/631 je Komise povinna od roku 2021 shromažďovat údaje o spotřebě paliva nebo energie u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v reálném provozu, které jsou zaznamenávány palubním zařízením pro monitorování spotřeby paliva a/nebo energie podle článku 4a nařízení Komise (EU) 2017/1151.
(7) Aby byl zajištěn co nejrychlejší přístup k údajům o spotřebě paliva a energie v reálném provozu, měli by mít výrobci povinnost tyto údaje shromažďovat z nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel registrovaných od 1. ledna 2021. Tyto údaje mohou být shromažďovány buď prostřednictvím přímého přenosu údajů z vozidel výrobcům, nebo prostřednictvím jejich autorizovaných prodejců nebo autorizovaných opraven v době, kdy jsou vozidla předána k provedení servisu nebo oprav a palubní údaje mají být načteny pro jiné účely. Pokud jsou tyto údaje poskytnuty výrobci, měly by být hlášeny Komisi, a to počínaje údaji o nových vozidlech poprvé registrovaných v Unii v roce 2021."
Proč mně to ale dělají u mého 14let starého i20 ?! Vynechejme prosím polemiku nad tím, proč jsem výjimečně zajel se starým do autorizovaného servisu..
Boží je taky ustanovení v čl. IV., odst.3:
"Čísla VIN agentura EEA uchovává po dobu 20 let ode dne, kdy byla poprvé nahrána do centrálního úložiště údajů nebo do úložiště obchodních údajů (BDR) agentury EEA."
GDPR hadr... jakmile jde o rádoby Greendeal a, dle mýho názoru, spíš o BigBrother, tak jsou najednou lhůty taaaakhle dlouhý...
Včera jsem byl po delší době s naší starou i20 PB v autorizovaném servisu v nejmenovaném městě. Podepisuji dokument o přijetí zakázky auta do servisu (svítí nám pár kontrolek a nevíme, jestli je to jen vadnými senzory nebo reálně existující závadou).
No a jak tak koukám na ona pověstná "malinká písmenka" u podpisů, zírám: "Za účelem splnění právních povinností dle prováděcího nařízení Komise EU č.2021/392 dochází při návštěvě opravny a provedení úkonu ...k načtení dat o vozidle týkající se reálného provozu - spotřeby paliva a/nebo energie a počtu najetých kilometrů. Tzv. "onboard fuel consumption monitoring data" a k jejich předání Evropské komisi spolu s identifikačními čísly VIN."
Protože ve své profesi fakt nemám čas sledovat dopravní legislativu, natož legislativu EU, nevěděl jsem o téhle novince našich EUROburžoustů. Napřed jsem si říkal, že je to možná jen nějaká do-legalizace v rámci GDPR, když se po letech přišlo na to, že i v servisech vlastně o našich vozech načítaj vše možné i nemožné a po spárování s dalšími údaji (SPZ, možná VIN) už začne jít o osobní údaje. I jsem si tenhle zatracený předpis našel, samozřejmě je to klasický EUROshit s nekonečnou preambulí, který se dá číst i pro právníka jen s velkou dávkou klidu, viz zde:
https://www.zakonyprolidi.cz/pravoeu/do ... 32021R0392
Co ale fakt nechápu je, proč se předávají mimo ČR údaje i o spotřebě mého starého vozu a najetých km v rámci rádoby legitimních strategií Green dealu?? To jako chtěj EUROburžousti vědět, jak moc starý vozový park v ČR (statisticky vzato) máme a s jakou spotřebou jezdíme? Co je to za zběsilosti ?!
Nevíte o tom z technickýho hlediska něco bližšího ?
"(5) Podle článku 12 nařízení (EU) 2019/631 je Komise povinna od roku 2021 shromažďovat údaje o spotřebě paliva nebo energie u osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel v reálném provozu, které jsou zaznamenávány palubním zařízením pro monitorování spotřeby paliva a/nebo energie podle článku 4a nařízení Komise (EU) 2017/1151.
(7) Aby byl zajištěn co nejrychlejší přístup k údajům o spotřebě paliva a energie v reálném provozu, měli by mít výrobci povinnost tyto údaje shromažďovat z nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel registrovaných od 1. ledna 2021. Tyto údaje mohou být shromažďovány buď prostřednictvím přímého přenosu údajů z vozidel výrobcům, nebo prostřednictvím jejich autorizovaných prodejců nebo autorizovaných opraven v době, kdy jsou vozidla předána k provedení servisu nebo oprav a palubní údaje mají být načteny pro jiné účely. Pokud jsou tyto údaje poskytnuty výrobci, měly by být hlášeny Komisi, a to počínaje údaji o nových vozidlech poprvé registrovaných v Unii v roce 2021."
Proč mně to ale dělají u mého 14let starého i20 ?! Vynechejme prosím polemiku nad tím, proč jsem výjimečně zajel se starým do autorizovaného servisu..
Boží je taky ustanovení v čl. IV., odst.3:
"Čísla VIN agentura EEA uchovává po dobu 20 let ode dne, kdy byla poprvé nahrána do centrálního úložiště údajů nebo do úložiště obchodních údajů (BDR) agentury EEA."
GDPR hadr... jakmile jde o rádoby Greendeal a, dle mýho názoru, spíš o BigBrother, tak jsou najednou lhůty taaaakhle dlouhý...
- Reklama
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Ve zkratce. Podle mne to dělají proto, aby se mohli ohánět argumenty o zatěžování životního prostředí zplodinami a postupně zavést omezení pro vozidla a poplatky za nadlimitní emise. Vítej v novodobé zelené totalitě.
Hyundai i30 HB 1.5 DPi 81 Kw Smart
Hyundai i30 HB 1.5 DPi 81kw Comfort
Hyundai i30 GDW 1.6 MPI 88 kW Ambassador
HONDA Jazz 1.4 73kW
Ford Focus II Combi 1.6 74kW
Š.120,Favorit,Fabia...
Hyundai i30 HB 1.5 DPi 81kw Comfort
Hyundai i30 GDW 1.6 MPI 88 kW Ambassador
HONDA Jazz 1.4 73kW
Ford Focus II Combi 1.6 74kW
Š.120,Favorit,Fabia...
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Nevím jak zatěžuje životní prostředí nové a staré auto, ale jelikož můj nový služební náklaďáček žere o dost víc než ten samý starší bez filtru, tak o ekologii pochybuji. I když podle počítače možná. Ten lže o několik litrů na 100.
Hyundai I30 kombi, 1.6gdi, weekend. Tucson 2022, 1,6 T-gdi, 110kw, 4x4, smart
Honda Jazz, 1,4, 2008- prodaný
Hyundai Getz, 1.3, 2003- prodaný
Honda Jazz, 1,4, 2008- prodaný
Hyundai Getz, 1.3, 2003- prodaný
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Podekuj automobilkam za podvadeni s udavanou spotrebou. Kdyby ta cisla nebyla tak odtrzena od reality, nesledovalo by se to uredne.
i30 2021 1.5 T-GDI MHEV Style, DCT
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Hádám, ze to je ono realne měření emisi. Meli starý testovací cykl, pak udělali nový, pak začali jezdit s auty v provozu no a finále je načítání dat z auta, kdy pak někdo dostane pokutu za nadlimitni emise. Samo umi to jen u novych aut, stará na to nebyla připravena a je to jen věta, kterou maji vsude.
Aktuálně: Hyundai i30 2014 new weekend 1,6 MPI
Dříve: Renault megane II sedan 1,6
Felicia 1,3
š105
Dříve: Renault megane II sedan 1,6
Felicia 1,3
š105
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
i30 Hatchback PLAY 1.5 T-GDI 7DCT
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Ako pravnik by si mohol vediet aj to, ze voci tebe budu tie data uplne nepouzitelne- je vela premennych ktore ovplyvnuju tvoju jazdu. Nemozeme predsa porovnavat mna co jazdim denne po rovinatej rovine a niekoho co byva niekde v oravskych lazoch. Takisto premavka je kazdy den ina atd. Ale ako pisali ini, toto skor budu ziadane data voci automobilkam proste chcu overovat ci neodrbavaju.
Dacia Duster TCe 100 LPG Arizona Orange Journey + country pack 01/2024-
Hyundai i20 1.2 62kw CHIC Phantom black + winter pack 8/2017
ex Škoda Fabia 7/2019 - 1/2024
ex Kia cee´d_SW 02/2015 - 08/2017
Hyundai i20 1.2 62kw CHIC Phantom black + winter pack 8/2017
ex Škoda Fabia 7/2019 - 1/2024
ex Kia cee´d_SW 02/2015 - 08/2017
-
- **
- Příspěvky: 152
- Registrován: 07 dub 2022, 17:19
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Díky za tenhle odkaz, asi bych ho nenašel. Jen jsem v mém případě zvědav, jestli se mě taky ten servisní technik na závěr zeptá, jestli s tím odesláním dat souhlasím nebo ne, jak říká Vaculík. Řekl bych, že ne, bo je to jedno, protože to udělat musí (až na to, že starých aut by se to nejspíš týkat nemělo).Fry píše: ↑02 pro 2023, 18:10 Neprežíval by som to tak, starších vozidiel sa to netýka
https://youtu.be/n_nbBpJSZfo?t=1366
Taky mě v souvislosti s tímhle EHK předpisem zaujala situace, co by se stalo, kdybych si vyžádal aktualizaci software auta. Uvažoval jsem o tom proto, že vím, že dražší varianty i20 PB už měly detekci spotřeby paliva, zatímco ta naše ji nemá a rádi bychom ji měli (i když samozřejmě nebude přesná). Tj. jestli by se hodnoty dosavadní spotřeby nějak přepsaly nebo ne. Technik mě od toho zatím obecně odrazoval, prý u Octávie II s automatem jim takový přepis už jednou zničil řídící jednotku..
Zatím mně přijde, že tuhle povinnost nejspíš budou respektovat víceméně jen autorizovaný servisy, ne venkovský "podobního" typu (kam i já občas jezdím
To Minko a ostatní: díky na názory a postřehy, ale jde trochu o princip. Nejde mně osobně ani tak o to, co by s těmi daty někdo v EU (ne)dokázal udělat, jako spíš o to, že obecně nemám rád odesílání informací o sobě/rodině kamkoliv pryč, aniž by mě na to někdo výslovně upozornil (jinak než mikropísmenky na papíře). Nesnáším cloud ani chytrý mobily, snažím se minimalizovat sociál.sítě, snažím se mít max. zabezpečení SW i HW firewally atd. atp. A vlastně ani nevím, co by se stalo, kdyby v autorizovanym servisu třeba zjistili, že auto nesplní emis.normy v případě nadcházející STK. Doufám, že tyhle data někam na STK nepošlou taky...
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
STK delaji a posilaji pryc i fotky auta a vsechny namerene hodnoty. Ten protokol nezustane na papire v te jedne provozovne. A zjistit dopredu, ze dalsi STK neprojdes bez servisniho zasahu, je snad dobre, ne? Usetris si opakovanou navstevu a urgentni reseni problemu, az te u STK vyhodi.
i30 2021 1.5 T-GDI MHEV Style, DCT
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Cestovatelcasem nie zeby som ti chcel kazit radost, ale zbytocne sa snazis skryvat svoju cinost aj tak existuje kopu zaznamov po tebe. Nechapem tej zbytocnej paranoji.
Dacia Duster TCe 100 LPG Arizona Orange Journey + country pack 01/2024-
Hyundai i20 1.2 62kw CHIC Phantom black + winter pack 8/2017
ex Škoda Fabia 7/2019 - 1/2024
ex Kia cee´d_SW 02/2015 - 08/2017
Hyundai i20 1.2 62kw CHIC Phantom black + winter pack 8/2017
ex Škoda Fabia 7/2019 - 1/2024
ex Kia cee´d_SW 02/2015 - 08/2017
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Vubec bych to neresil. Dneska odesila telemetricka data kde co. A ze mi jednou za rok autorizak stahne data z ridici jednotky auta? Pche...
Kdyz si predstavim, co o me vi muj poskytovatel internetu, nebo muj mobilni operator...
Kdyz si predstavim, co o me vi muj poskytovatel internetu, nebo muj mobilni operator...
- Mexican
- *******
- Příspěvky: 8137
- Registrován: 05 srp 2007, 14:39
- Bydliště: Střelice (JmK)
- Kontaktovat uživatele:
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
mne to asi neva. Ked som videl poslednu appku od Decathlonu k ich elektrobicyklu tak som si povedal, ze to co zbiera je nic moc
V zasade mi zber telemetrickych dat u auta nevadi. Vadi mi, ze s tymi datami nevedia pracovat k prospechu uzivatelov (napriklad pri aktualizaciach FW a SW (navigacia)
V zasade mi zber telemetrickych dat u auta nevadi. Vadi mi, ze s tymi datami nevedia pracovat k prospechu uzivatelov (napriklad pri aktualizaciach FW a SW (navigacia)
2023 TUCSON NX4 HEV 2WD Style/Premium - hybridny mladoch od 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
2007 Accent 1,5 CRDi VGT, Nemesis in Elegance & True Blue - legenda s 404 000km, ktora vzdy bude mat miesto v mojom srdci - 08/2007 do 04/2023
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Nevedia,alebo nechcú?
Hyundai i20 Chic 1,25 (2017-) biela
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Opel Insignia GS 1,5 T Innovation(2018-) Satin Grey
Hyundai Elantra AD 1,6 Style Sparkling metal
Hyundai i40cw 1,6 GDI, Blue spirit
Ford Cmax 1,6
Ford Mondeo 1,8
Mazda 626 V6, Renault 21 , Citroen BX16...
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
Nevím co lze sbírat u i30 GD aby to mohli někam posílat.
A mně konkrétně řídící jednotka spotřebu proměřuje až o litr dolů proti výpočtu z natankovaných litrů a kilometrů. Když jsem se ptal jestli to jde řešit abych viděl na displeji skutečnou hrůzu tak mně v autorizáku bylo řečeno že ne.
A mně konkrétně řídící jednotka spotřebu proměřuje až o litr dolů proti výpočtu z natankovaných litrů a kilometrů. Když jsem se ptal jestli to jde řešit abych viděl na displeji skutečnou hrůzu tak mně v autorizáku bylo řečeno že ne.
-
- **
- Příspěvky: 152
- Registrován: 07 dub 2022, 17:19
Re: nové "udavačské" povinnosti servisů ve vztahu k Vašim autům dle EHK ??
No, ignorování těchhle nekontrolovaně odesílaných dat bych moc nedoporučoval. Aby to jednou nedopadlo podobně, jako třeba Eurodiktát s energetickými štítky u budov. Napřed byly nenápadně zavedeny údajně pro "usnadnění rozhodování kupujícím při koupi nemovitostí", teď se spekuluje, že se majitelům energeticky náročných budov napálí vyšší daně (viz zde: https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... nze-723838 nebo zde https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpr ... a-nerealne ) a nakonec budou EUROburžousti nařizovat členským státům, aby změnily legislativu tak, že stavební úřady budou majitelům těchhle domů v lepším případě ukládat pokuty do doby, než si domy (rozhodně ne levně) zateplí, v horším případě demolice, vynucení změny užívání, vyvlastnění nebo bůhví co ještě..
Stejně by mě zajímalo, co hodlá EU udělat se zjištěními o emisích aut v takových chudých zemí EU, jako jsou balkánské země. Mám pocit, že tam nebude tyhle předpisy EHK respektovat skoro nikdo
Nenad bych byl paranoik, ale jak to říkají sociologové? Nejlepší manipulací s davem jsou "nízkofrekvenční" procesy ve společnosti, kterých si lid ani nevšimne, že probíhají. Jako to pomyslné (u)vaření žáby v postupně ohřívané vodě...